Volkswagen Beetle - tradice zavazuje (II)
Navzdory veškeré individualitě odpovídá stylistické pojetí DNA designu VW, definována Walterem de Silvou a Klausem Bischoffem. Je to patrné např. na horizontálním grafickém ztvárnění nárazníků, na předním vstupu vzduchu, na rovném průběhu hran kapoty, na precizně vedené linii mezi sloupky A a C nebo na designu zadních světlometů.
Přesto zůstávají zachovány všechny stylistické prvky charakteristické pro Beetle. Žádný div, vždyť právě Beetle, Microbus a první Golf určují DNA designu VW. Mezi typické znaky Brouka patří kulaté světlomety (poprvé na přání k dispozici v bi-xenonovém provedení včetně světlometů LED pro denní svícení), vystouplé blatníky, tvar kapoty a zadního víka, bočních prahů a možnost montáže velkých kol (nyní s průměrem až 19“). Novinkou je zadní spoiler (standardně pro motory TSI – 118 kW / 160 k a 147 kW / 200 k), který vytváří přítlak, důležitý pro automobil s rychlostí až 225 km/h. Horní plocha zadního spoileru je černá, zatímco spodní v barvě karoserie.
Originální také uvnitř
Přístrojová deska je nezaměnitelná, klasická a navržená s citem pro nejmenší detaily. Tvar a barevnost čelního panelu přístrojové desky, který může být lakovaný nebo mít vzhled uhlíkového kompozitu, tvoří vizuální můstek do doby prvního Brouka, a přesto se nejedná o retro design. V Evropě má čelní panel v základním modelu (Beetle) odstín Pepper Grey, zatímco ve výbavě Design je vždy lakován v barvě karoserie. Ve výbavě Sport pak v dekoru uhlíkového kompozitu (Carbon Fiber).
Před řidičem je analogový otáčkoměr, rychloměr, ukazatel stavu paliva a do centrálně umístěného rychloměru je vložen multifunkční displej. Podobně jako původní Brouk má novinka v závislosti na výbavě na straně spolujezdce přídavnou přihrádku pro rukavice zapuštěnou do čelní stěny přístrojové desky, jejíž víko se otvírá vzhůru. Dalším klasickým prvkem jsou na přání dodávané přídavné přístroje – teploměr motorového oleje, stopky a ukazatel plnicího tlaku turbodmychadla. Rovněž nové jsou volanty, jejichž ramena mají v závislosti na výbavové linii různě lakované ozdobné prvky.
Pro třetí generaci jsou charakteristické pozměněné parametry ergonomie a uspořádání interiéru. Jestliže řidič Brouka se vzduchem chlazeným motorem seděl na velmi nízko uloženém sedadle a New Beetle měl sedadla vzhledem k daleko dopředu protaženému přednímu oknu spíše vysoko, cítí se řidič v novém modelu Beetle jako v kupé.
Vpředu je Beetle vzhledem k chybějící kopulovité střeše předchůdce o trochu nižší, takže výška stropu nad sedáky předních sedadel je nyní 1044 mm místo dosavadních 1082 mm. Těchto chybějících 38 mm nebudou ovšem postrádat ani skuteční obři. Delší střešní partie vytváří na druhé straně mnohem vzdušnější prostředí nad zadními sedadly. Výrazně větší je také zavazadlový prostor o objemu 310 l místo 209 l.
Více výbavy: individualizace modelu Beetle
Vůz se bude dodávat ve třech výbavových liniích Beetle, Design a Sport. Každá z těchto verzí má zcela unikátní charakter.
Volkswagen Beetle je jedním z nejbezpečnějších automobilů jak z hlediska aktivní, tak i pasivní bezpečnosti. Součástí sériové výbavy je elektronický stabilizační systém ESP a šest airbagů. Karoserie z pozinkovaných plechů spojených z velké části laserovým svařováním patří s torzní tuhostí 26 000 Nm/º mezi nejstabilnější ve svém segmentu.
Motory s rekordně nízkou spotřebou
Pro Evropu bude dodáván výhradně s přeplňovanými motory, přičemž všechny čtyřválce slaví v této modelové řadě premiéru. Díky přechodu na přeplňované motory s přímým vstřikováním (zážehové TSI, vznětové TDI s přímým vstřikováním common rail) se podařilo v porovnání s předchůdcem snížit hodnoty spotřeby paliva a emisí. Trojice přeplňovaných zážehových motorů dosahuje výkonů 77 kW / 105 k, 118 kW / 160 k a 147 kW / 200 k. Dva vznětové motory se dodávají ve výkonových stupních 77 kW / 105 k a 103 kW / 140 k. Všechny lze na přání kombinovat s dvouspojkovou převodovkou.
Dokonce i Beetle 2.0 TSI s nejvyšším výkonem 147 kW / 200 k a nejvyšší rychlostí 225 km/h spotřebuje v kombinaci s mechanickou převodovkou pouze 7,4 l/100 km. Extrémně úsporný 1.4 TSI o výkonu 118 kW / 160 k a se sedmistupňovou převodovkou DSG spotřebuje 5,9 l/100 km. Z tohoto důvodu je Beetle 1.4 TSI DSG (207 km/h) tajným tipem celé modelové palety. Pro porovnání: předchůdce o výkonu 110 kW / 150 k dosáhl ve verzi se samočinnou převodovkou 8,9 l/100 km. Navzdory zvýšení výkonu o 8 kW / 10 k byla spotřeba snížena o 3,0 l/100 km.
Pro přenos hnací síly obou nejvýkonnějších verzí modelu Beetle na vozovku i v rychle projížděných zatáčkách, jsou modely o výkonu 118 kW / 160 k a 147 kW / 200 k vybaveny sériově elektronickou uzávěrkou diferenciálu XDS. Jedná se přitom o rozšíření známé funkce EDS. XDS zlepšuje při rychlejší jízdě ovladatelnost a poskytuje vozu neutrálnější chování v zatáčkách tím, že zabraňuje protáčení odlehčeného kola na vnitřní straně zatáčky aktivním brzdovým zásahem a zlepšuje tak trakci.
Nejúspornějším modelem se zážehovým motorem je Beetle 1.2 TSI s paketem BlueMotion Technology (mj. systém Start-Stop a rekuperace), který dosahuje díky nejvyššímu výkonu 77 kW / 105 k nejvyšší rychlosti 180 km/h. V tomto případě klesla spotřeba na 5,5 l/100 km (emise CO2 129* g/km). Srovnatelný předchůdce (75 kW / 102 k) spotřeboval 7,5 l/100 km.
Extrémně hospodárný provoz umožňuje Beetle 1.6 TDI o výkonu 77 kW / 105 k se spotřebou 4,3 l/100 km a paketem BlueMotion Technology. Dokonce u motorů TDI se podařilo snížit spotřebu ještě o 20 procent. Ostatně na dálnici umožňuje nový Beetle 1.6 TDI BlueMotion Technology cestovat rychlostí 180 km/h. Ve zvláštní míře to platí také pro ještě dynamičtější TDI 2.0 o výkonu 103 kW / 140 k. Silný turbodiesel s mohutným točivým momentem (320 N.m od 1750/min) umožňuje jízdu rychlostí 198 km/h, v průměru však spotřebuje jen 4,9 l/100 km . A tak bude i pro moderního Brouka opět platit: jezdí a jezdí a jezdí...
JL, 21.4.2011
Originální také uvnitř
Přístrojová deska je nezaměnitelná, klasická a navržená s citem pro nejmenší detaily. Tvar a barevnost čelního panelu přístrojové desky, který může být lakovaný nebo mít vzhled uhlíkového kompozitu, tvoří vizuální můstek do doby prvního Brouka, a přesto se nejedná o retro design. V Evropě má čelní panel v základním modelu (Beetle) odstín Pepper Grey, zatímco ve výbavě Design je vždy lakován v barvě karoserie. Ve výbavě Sport pak v dekoru uhlíkového kompozitu (Carbon Fiber).
Před řidičem je analogový otáčkoměr, rychloměr, ukazatel stavu paliva a do centrálně umístěného rychloměru je vložen multifunkční displej. Podobně jako původní Brouk má novinka v závislosti na výbavě na straně spolujezdce přídavnou přihrádku pro rukavice zapuštěnou do čelní stěny přístrojové desky, jejíž víko se otvírá vzhůru. Dalším klasickým prvkem jsou na přání dodávané přídavné přístroje – teploměr motorového oleje, stopky a ukazatel plnicího tlaku turbodmychadla. Rovněž nové jsou volanty, jejichž ramena mají v závislosti na výbavové linii různě lakované ozdobné prvky.
Pro třetí generaci jsou charakteristické pozměněné parametry ergonomie a uspořádání interiéru. Jestliže řidič Brouka se vzduchem chlazeným motorem seděl na velmi nízko uloženém sedadle a New Beetle měl sedadla vzhledem k daleko dopředu protaženému přednímu oknu spíše vysoko, cítí se řidič v novém modelu Beetle jako v kupé.
Vpředu je Beetle vzhledem k chybějící kopulovité střeše předchůdce o trochu nižší, takže výška stropu nad sedáky předních sedadel je nyní 1044 mm místo dosavadních 1082 mm. Těchto chybějících 38 mm nebudou ovšem postrádat ani skuteční obři. Delší střešní partie vytváří na druhé straně mnohem vzdušnější prostředí nad zadními sedadly. Výrazně větší je také zavazadlový prostor o objemu 310 l místo 209 l.
Více výbavy: individualizace modelu Beetle
Vůz se bude dodávat ve třech výbavových liniích Beetle, Design a Sport. Každá z těchto verzí má zcela unikátní charakter.
Volkswagen Beetle je jedním z nejbezpečnějších automobilů jak z hlediska aktivní, tak i pasivní bezpečnosti. Součástí sériové výbavy je elektronický stabilizační systém ESP a šest airbagů. Karoserie z pozinkovaných plechů spojených z velké části laserovým svařováním patří s torzní tuhostí 26 000 Nm/º mezi nejstabilnější ve svém segmentu.
Motory s rekordně nízkou spotřebou
Pro Evropu bude dodáván výhradně s přeplňovanými motory, přičemž všechny čtyřválce slaví v této modelové řadě premiéru. Díky přechodu na přeplňované motory s přímým vstřikováním (zážehové TSI, vznětové TDI s přímým vstřikováním common rail) se podařilo v porovnání s předchůdcem snížit hodnoty spotřeby paliva a emisí. Trojice přeplňovaných zážehových motorů dosahuje výkonů 77 kW / 105 k, 118 kW / 160 k a 147 kW / 200 k. Dva vznětové motory se dodávají ve výkonových stupních 77 kW / 105 k a 103 kW / 140 k. Všechny lze na přání kombinovat s dvouspojkovou převodovkou.
Dokonce i Beetle 2.0 TSI s nejvyšším výkonem 147 kW / 200 k a nejvyšší rychlostí 225 km/h spotřebuje v kombinaci s mechanickou převodovkou pouze 7,4 l/100 km. Extrémně úsporný 1.4 TSI o výkonu 118 kW / 160 k a se sedmistupňovou převodovkou DSG spotřebuje 5,9 l/100 km. Z tohoto důvodu je Beetle 1.4 TSI DSG (207 km/h) tajným tipem celé modelové palety. Pro porovnání: předchůdce o výkonu 110 kW / 150 k dosáhl ve verzi se samočinnou převodovkou 8,9 l/100 km. Navzdory zvýšení výkonu o 8 kW / 10 k byla spotřeba snížena o 3,0 l/100 km.
Pro přenos hnací síly obou nejvýkonnějších verzí modelu Beetle na vozovku i v rychle projížděných zatáčkách, jsou modely o výkonu 118 kW / 160 k a 147 kW / 200 k vybaveny sériově elektronickou uzávěrkou diferenciálu XDS. Jedná se přitom o rozšíření známé funkce EDS. XDS zlepšuje při rychlejší jízdě ovladatelnost a poskytuje vozu neutrálnější chování v zatáčkách tím, že zabraňuje protáčení odlehčeného kola na vnitřní straně zatáčky aktivním brzdovým zásahem a zlepšuje tak trakci.
Nejúspornějším modelem se zážehovým motorem je Beetle 1.2 TSI s paketem BlueMotion Technology (mj. systém Start-Stop a rekuperace), který dosahuje díky nejvyššímu výkonu 77 kW / 105 k nejvyšší rychlosti 180 km/h. V tomto případě klesla spotřeba na 5,5 l/100 km (emise CO2 129* g/km). Srovnatelný předchůdce (75 kW / 102 k) spotřeboval 7,5 l/100 km.
Extrémně hospodárný provoz umožňuje Beetle 1.6 TDI o výkonu 77 kW / 105 k se spotřebou 4,3 l/100 km a paketem BlueMotion Technology. Dokonce u motorů TDI se podařilo snížit spotřebu ještě o 20 procent. Ostatně na dálnici umožňuje nový Beetle 1.6 TDI BlueMotion Technology cestovat rychlostí 180 km/h. Ve zvláštní míře to platí také pro ještě dynamičtější TDI 2.0 o výkonu 103 kW / 140 k. Silný turbodiesel s mohutným točivým momentem (320 N.m od 1750/min) umožňuje jízdu rychlostí 198 km/h, v průměru však spotřebuje jen 4,9 l/100 km . A tak bude i pro moderního Brouka opět platit: jezdí a jezdí a jezdí...
JL, 21.4.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout











