Volkswagen Beetle - tradice zavazuje (I)
Volkswagen postavil jeden z nejúspěšnějších automobilů všech dob a nedal mu vůbec žádné jméno. Proč také? Vždyť to byl Volkswagen. Lidé malý vůz milovali a nazývali ho na všech kontinentech podle jeho vzhledu: Käfer, Beetle, Brouk, Vocho, Coccinelle, Fusca, Maggiolino atd.
Bylo to prostě auto, symbol demokratizace mobility. Celkem bylo prodáno 21,5 milionu exemplářů. Pak přišel New Beetle. To bylo v roce 1998 a světu přinesl nový automobilový životní pocit a broukovou mánii. Po více než milionu prodaných vozů New Beetle ukončila jeho kariéru v roce 2010 v Americe speciální série Final Edition. Co bude nyní? Další nová kapitola!
Dnešním dnem začíná budoucnost nejslavnějšího automobilu na světě novou generací. Volkswagen Beetle. A protože Volkswagen a Brouk jsou doma všude na světě, slaví novinka transkontinentální světovou premiéru – souběžně v Šanghaji, Berlíně a New Yorku.
High-tech v souladu s přírodou
Beetle je ikonou. Tento automobil vypráví historii. Jen ten, kdo ji zná, může postavit na kola novou generaci. Pro inženýry byla tato záležitost relativně jasná. Museli vyvinout technicky vyspělý automobil, který zůstává cenově dostupný, žádnou otázku nenechá bez odpovědi a samozřejmě do své koncepce zahrne komunikační technologie naší doby a maximální ochranu životního prostředí. A který klade ještě větší důraz na potěšení z jízdy, neboť v zadání pro novou generaci Beetlu stály velmi agilní jízdní vlastnosti. Lidem, kteří vyvíjeli také Golf GTI, by se to mělo podařit.
Tak úsporný ještě žádný Brouk nebyl. Dnes už ovšem samotná dynamika nestačí, a tak je novinka nejúspornějším Broukem všech dob s průměrnou spotřebou paliva 4,3* l/100 km (1.6 TDI).
Zadání pro designéry – navrhněte nový originál
Nejznámější automobilový design na světě. Láhev Coca-Coly, iPhone, brýle Ray-Ban Aviator, Beetle – jak lze nově navrhnout design, který je tak známý a originální? Jasná odpověď zní: Člověk musí dokonale rozumět produktu a značce, a pak to funguje! Šéfdesignéři Volkswagenu Walter de Silva (koncern) a Klaus Bischoff (značka Volkswagen) „rozumí“ obojímu a jejich zadání pro nový Beetle znělo – Navrhněte nový originál.
Tým vedený Bischoffem se pustil do práce. Výzva navrhnout nového Brouka byla pro něj velkým povzbuzením. Designérům bylo jasné, že chtějí vypracovat siluetu původního Brouka ještě výraznějším způsobem než u modelu New Beetle z roku 1998. Velký důraz kladli na dynamické proporce. Přitom bylo zajímavé, že nejeden člen týmu je majitelem Brouka se vzduchem chlazeným motorem v různých podobách. Brouk je víc než kdy jindy kultem i mezi mladšími designéry u Volkswagenu. A tak ve Wolfsburgu vznikl finální návrh Brouka pro rok 2011. Pokud postavíme prvního a nového Brouka vedle sebe do místnosti a osvětlíme pouze jejich střechy, spatříme v zadní části siluety téměř identické linie.
Všechny díly jsou nové
Porovnání s New Beetle z roku 1998 ukazuje, že nic nezůstalo při starém: „Brouk je nyní charakterizován jasnými, sebevědomými a suverénními sportovními proporcemi. Je nejen nižší, ale i širší, kapota motoru delší a dozadu posunuté přední okno výrazně příkřejší. To všechno vede k nové dynamice,“ vysvětluje Klaus Bischoff.
Zatímco New Beetle mohl být nakreslen třemi polokruhy – blatník vpředu, blatník vzadu, střešní kopule nad nimi – nový model se od této geometrie oprošťuje. Silueta střechy je výrazně plošší a navazuje na pojetí studie Ragster představené v roce 2005 v Detroitu, která byla něco jako hot rod na základě New Beetle.
Novinka má šířku 1808 mm (+84 mm), výšku 1486 mm (-12 mm) a délku 4278 mm (+152 mm). Prodloužení vozu umožnilo střechu protáhnout, přední okno posunout dozadu a záď přizpůsobit obrysům původního Brouka. Nové optické těžiště spočívá na střešních sloupcích C. Vývojový tým současně zvětšil rozchod kol obou náprav a rozvor.
Dokončení zítra
JL, 20.4.2011
¨
Dnešním dnem začíná budoucnost nejslavnějšího automobilu na světě novou generací. Volkswagen Beetle. A protože Volkswagen a Brouk jsou doma všude na světě, slaví novinka transkontinentální světovou premiéru – souběžně v Šanghaji, Berlíně a New Yorku.
High-tech v souladu s přírodou
Beetle je ikonou. Tento automobil vypráví historii. Jen ten, kdo ji zná, může postavit na kola novou generaci. Pro inženýry byla tato záležitost relativně jasná. Museli vyvinout technicky vyspělý automobil, který zůstává cenově dostupný, žádnou otázku nenechá bez odpovědi a samozřejmě do své koncepce zahrne komunikační technologie naší doby a maximální ochranu životního prostředí. A který klade ještě větší důraz na potěšení z jízdy, neboť v zadání pro novou generaci Beetlu stály velmi agilní jízdní vlastnosti. Lidem, kteří vyvíjeli také Golf GTI, by se to mělo podařit.
Tak úsporný ještě žádný Brouk nebyl. Dnes už ovšem samotná dynamika nestačí, a tak je novinka nejúspornějším Broukem všech dob s průměrnou spotřebou paliva 4,3* l/100 km (1.6 TDI).
Zadání pro designéry – navrhněte nový originál
Nejznámější automobilový design na světě. Láhev Coca-Coly, iPhone, brýle Ray-Ban Aviator, Beetle – jak lze nově navrhnout design, který je tak známý a originální? Jasná odpověď zní: Člověk musí dokonale rozumět produktu a značce, a pak to funguje! Šéfdesignéři Volkswagenu Walter de Silva (koncern) a Klaus Bischoff (značka Volkswagen) „rozumí“ obojímu a jejich zadání pro nový Beetle znělo – Navrhněte nový originál.
Tým vedený Bischoffem se pustil do práce. Výzva navrhnout nového Brouka byla pro něj velkým povzbuzením. Designérům bylo jasné, že chtějí vypracovat siluetu původního Brouka ještě výraznějším způsobem než u modelu New Beetle z roku 1998. Velký důraz kladli na dynamické proporce. Přitom bylo zajímavé, že nejeden člen týmu je majitelem Brouka se vzduchem chlazeným motorem v různých podobách. Brouk je víc než kdy jindy kultem i mezi mladšími designéry u Volkswagenu. A tak ve Wolfsburgu vznikl finální návrh Brouka pro rok 2011. Pokud postavíme prvního a nového Brouka vedle sebe do místnosti a osvětlíme pouze jejich střechy, spatříme v zadní části siluety téměř identické linie.
Všechny díly jsou nové
Porovnání s New Beetle z roku 1998 ukazuje, že nic nezůstalo při starém: „Brouk je nyní charakterizován jasnými, sebevědomými a suverénními sportovními proporcemi. Je nejen nižší, ale i širší, kapota motoru delší a dozadu posunuté přední okno výrazně příkřejší. To všechno vede k nové dynamice,“ vysvětluje Klaus Bischoff.
Zatímco New Beetle mohl být nakreslen třemi polokruhy – blatník vpředu, blatník vzadu, střešní kopule nad nimi – nový model se od této geometrie oprošťuje. Silueta střechy je výrazně plošší a navazuje na pojetí studie Ragster představené v roce 2005 v Detroitu, která byla něco jako hot rod na základě New Beetle.
Novinka má šířku 1808 mm (+84 mm), výšku 1486 mm (-12 mm) a délku 4278 mm (+152 mm). Prodloužení vozu umožnilo střechu protáhnout, přední okno posunout dozadu a záď přizpůsobit obrysům původního Brouka. Nové optické těžiště spočívá na střešních sloupcích C. Vývojový tým současně zvětšil rozchod kol obou náprav a rozvor.
Dokončení zítra
JL, 20.4.2011
¨
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout