Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volkswagen Amarok - od práce po life styl (I)

Označení „střední třída“ se vztahuje na americký kontinent, kde se jedná o vozidla s délkou přes 5 metrů a užitečnou hmotností kolem jedné tuny. V tomto segmentu se ročně prodá ca dva miliony vozidel. Sériová výroba probíhá v argentinském závodu Pacheco nedaleko Buenos Aires.

Ještě na úvod dodejme, že Amarok znamená „vlk“ v jazyce Inuitů žijících v severní Kanadě a v Grónsku. Na světové trhy přichází ve čtyřdveřovém provedení DoubleCab, zatímco dvoumístný SingleCab bude následovat v první polovině roku 2012. Mezi nejvýraznější rysy patří zvýrazněné horizontální linie přední partie, nejvíce patrné na masce chladiče tvořené dvěma černými lamelami. Konkávně tvarovaná spodní část nárazníku napodobuje ochranný kryt motoru a zdůrazňuje velkou světlou výšku.
Zadní partii dominuje dvoudílný nárazník s uprostřed uloženým schůdkem usnadňující přístup k ložné ploše. Zatížitelné zadní víko lze sklopit o 90 stupňů, čímž se prodlouží ložná plocha. U základní verze je možné mít provedení bez zadního nárazníku, pak lze víko vyklopit dolů o 180 stupňů.
Dvojitá kabina nabízí příjemné prostředí, které kombinuje s dobrým výhledem všemi směry, což usnadňuje manévrování s pickupem širokým 1,94 m. Na velkorysém prostoru pro hlavu a nohy cestujících nese svůj podíl také rozvor náprav 3095 mm.
Vysokou kvalitou, komfortem i ergonomií se vyznačují výškově nastavitelná přední sedadla se sportovně tvarovaným bočním vedením. Tříramenný volant je výškově a podélně nastavitelný a na zadní lavici se pohodlně usadí tři dospělé osoby.
Dvojice přehledných kruhových přístrojů poskytuje informace o rychlosti jízdy a otáčkách motoru. Zdrojem informací je velký a snadno čitelný digitální displej umístěný uprostřed. Spínače pohonů a režimu převodovky jsou rozmístěny kolem řadicí páky.
Čtyřdveřový Amarok v porovnání s konkurenty nabízí největší délku (1555 mm) a šířku (1620 mm) ložné plochy. Výsledná plocha je 2,52 m2 (Single Cab 3,5 m), zatímco výška bočnic je 508 mm a výška ložné plochy nad vozovkou (780 mm), která pramení z jedné konstrukční zvláštnosti. Listové pružiny zadní nápravy byly umístěny vedle podélníků žebřinového rámu místo pod nimi, jak je v tomto segmentu běžné. Ušetřená konstrukční výška umožnila snížení ložné plochy.
Amarok je prvním a jediným pickupem ve své třídě, jehož ložná plocha umožňuje přepravu europalety (1200 x 800 mm) také napříč. Za tuto výhodu vděčí velkoryse dimenzované šířce mezi podběhy 1222 mm. S celkovou hmotností až 3040 kg v provedení Heavy Duty dokáže přepravovat náklady o užitečné hmotnosti až 1,15 t.
Zákazník má na výběr mezi dvěma verzemi odpružení. Sériové komfortní odpružení má na zadní nápravě trapézové listové pružiny s kluznou opěrou disponující dvěma hlavními listy a jedním doplňkovým listem, které se vyznačují zejména ve vyšších rychlostech lepším komfortem odpružení, nižší hlučností a hmotností sníženou o 20 kg. Při celkové hmotnosti 2820 kg umožňuje zatížení zadní nápravy 1600 kg a v závislosti na modelu nejvyšší užitečnou hmotnost až 948 kg. Komfortní odpružení (2+1) lze kombinovat s pohonem zadních kol 4x2, s trvalým pohonem všech kol 4Motion s mezinápravovým diferenciálem Torsen nebo s verzí 4Motion s přiřaditelným pohonem všech kol.
Alternativně se dodává v provedení Heavy Duty v kombinaci s pohonem zadních kol 4x2 nebo s připojitelným pohonem všech kol 4Motion s ozubenou spojkou. Tento paket je volitelný bez příplatku a zahrnuje konvenční trapézové listové pera s kluznou opěrou disponující třemi hlavními listy a dvěma doplňkovými listy (3+2).
Tato verze nabízí navíc vysokou bezpečnost při přetížení a větší rezervy pro jízdu po špatných cestách. V této verzi vzroste celková hmotnost na 3040 kg a maximální zatížení zadní nápravy na 1860 kg (užitečná hmotnost až 1160 kg).
Amarok přichází na trh se dvěma moderními motory 2.0 TDI s přímým vstřikováním paliva common rail a v provedení turno nebo biturbo.
Díky dvoustupňově řízenému přeplňování, vysoce modernímu vstřikovacímu systému common rail a speciálnímu spalovacímu procesu odpovídá tento dvoulitrový čtyřválec se čtyřventilovým rozvodem platným emisním normám.
Pohotově reagující turbodiesel se vyznačuje vysokou hnací silou již v nízkých otáčkách svým mohutným točivým momentem a tuto vlastnost kombinuje s překvapivě nízkou spotřebou paliva. V číselném vyjádření to znamená, že již při 1500/min je k dispozici 400 N.m, a při 3000/min dokonce ještě 350 N.m.
Ještě úspornější je TDI s výkonem 90 kW / 122 k, u něhož přeplňování zajišťuje moderní turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek kolem turbíny. Nově tvarovaná oběžná kola turbíny a kompresoru optimalizují účinnost dvoulitrového čtyřválce se čtyřventilovým rozvodem v celém rozsahu využitelných otáček. Díky tomu má řidič k dispozici maximum točivého momentu 340 N.m již od 2000/min.

Typ2.0 TDi2.0 TDi2.0 BiTdi2.0 BiTDi
Pohon4yx24Motion4x24Motion
Objem1968196819681968
Výkon90(120)/375090(120)/3750120(163)/4000120(163)/4000
Toč.moment340/1750-2250340/1750-2250400/1500-2000400/1500-2000
Zrychlení13,513,710,811,1
Rychlost163161182181
Spotřeba9,1/6,4/7,39,2/6,5/7,49,4/6,7/7,69,6/6,9/7,0
Užit.zatížení (1)948-778872-673938-768862-663
Užit.zatížení (2)1147-9761957-8721137-9661047-862



Pozn: Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min,zrychlení 0-100 km/h (s). rychlost – km/h, spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km, užitečné zatížení kg (1) s komfort.odpružením, užitečné zatížení (2 kg) s Heavy Duty


Tři alternativní verze pohonu
V závislosti na trhu jsou k dispozici tři různé koncepce přenosu hnací síly

trvalý pohon zadních kol (4x2)
trvalý pohon zadních kol s přiřaditelným pohonem všech kol (4Motion)
permanentní pohon všech kol (4x4 HIgh)

Posledně jmenovaná varianta, dodávaná výhradně s komfortním pérováním, disponuje další novinkou v této třídě – mezinápravovým diferenciálem Torsen. Všechny tři mají elektronickou uzávěrku diferenciálu 4xEDS prostřednictvím automatických brzdových zásahů, která zabraňuje protáčení kol na jedné straně. Díky EDS obdrží hnací sílu vždy kolo s nejlepší trakcí. Kromě toho nabízí VW mechanickou uzávěrku zadního diferenciálu pro náročný provoz v terénu.
Pohon 4x2 High osloví zákazníky, kteří mají zájem především o užitné vlastnosti tohoto druhu karoserie a flexibilní přepravy nákladů, ale jezdí převážně na zpevněných cestách.
Zvláštnost v segmentu pickupů představuje Amarok s trvalým pohonem všech kol, který o sobě dává vědět černou číslicí „4“ v nápisu 4Motion. Jeho mezinápravový diferenciál Torsen zajišťuje za všech okolností optimální rozdělení hnací síly motoru mezi přední a zadní nápravu. Za normálních podmínek 40:60 % ve prospěch zadní nápravy, za ztížených podmínek se může rozdělení síly měnit v závislosti na vlastnostech povrchu.
Terénním specialistou je Amarok s přiřaditelným pohonem všech kol (červená číslice „4“ v logu 4Motion). Toto konvenční řešení s rozdělovací převodovkou a ozubenou spojkou umožňuje stisknutím tlačítka pevně spojit obě nápravy. Dodatečná terénní redukce pro šestistupňovou mechanickou převodovku umožňuje zdolávat i extrémní překážky, např.mimořádně strmá stoupání se sklonem až 100 % (úhel sklonu 45°), která Amarok zvládne dokonce i s plným zatížením. Dokonce i svahy s úhlem sklonu 45° (100% stoupání) jsou pro něj i snadnými překážkami. Díky nájezdovým úhlům 28° vpředu a 23,6° vzadu (u modelů se zadním nárazníkem: 18°) a přechodovému úhlu 23° zvládne hodně.
Elektronické bezpečnostní systémy pomáhají řidiči i při jízdě mimo zpevněné cesty. Například Off-Road ABS lze aktivovat tlačítkem, aby se speciálně na sypkém povrchu výrazně zkrátila brzdná dráha. Ve spojení se standardním ESP je při jízdě do 30 km/h aktivován asistent pro sjíždění prudkých svahů. Technickou novinkou v této třídě pickupů je možnost regulovat rychlost jízdy a přizpůsobovat ji dané situaci ovládáním pedálů brzdy a plynu i při volnoběhu.
Model Amarok je pátou modelovou řadou značky VW Užitkové vozy a prvním pickupem velkého evropského výrobce automobilů. Základem je robustní žebřinový rám vlastní konstrukce. Vyznačuje se příkladnou torzní tuhostí, za níž vděčí podélným nosníkům s uzavřeným profilem a početným příčkám vyrobeným rovněž z uzavřených profilů. Optimální torzní poddajnost nezbytnou pro jízdu v terénu zajišťuje oddělení kabiny od rámu.
Přední kola jsou zavěšena na dvojicích příčných ramen s odlévanými naklápěcími ložisky. Dráha propružení kol 190 mm je předpokladem pro mimořádné terénní schopnosti a zároveň umožňuje také vysokou nosnost přední nápravy, která snese maximální zatížení až 1385 kg.
Aktivací tzv. tlačítka Offroad se přizpůsobí ASR a ESP změněným jízdním podmínkám. Zároveň dojde k aktivaci režimu Off-road ABS a k uvedení asistenta pro sjíždění strmých svahů do pohotovostního režimu. V závislosti na situaci může ABS výrazně zkrátit brzdnou dráhu, neboť speciálně upravená regulace činnosti ABS vytváří před koly brzdné klínky ze sypkého materiálu. Asistent pro sjíždění strmých svahů po podporuje řidiče při rychlosti do 30 km/h na úsecích se strmým klesáním. Pokud začne vozidlo zrychlovat, dojde k automatickému přibrzdění všech kol, aby vůz udržoval požadovanou rychlost.
K tažnému zařízení lze u všech verzí připojit brzděný přívěs s celkovou hmotností až 2,8 tuny (nebrzděný přívěs 750 kg) při maximálním zatížení na kouli závěsného zařízení 120 kg (max. stoupání 12 %). Amarok si tak poradí i s velmi těžkým přívěsem pro přepravu koní. Celková hmotnost soupravy přitom může dosáhnout až 5,5 tuny. Ve spojení s ESP se sériově dodává navíc funkce stabilizace přívěsu.
Stejně rozmanitá jako možnosti využití pickupů Amarok je i nabídka různých výbavových linií, které sahají od základní verze, jež byla koncipována pro náročný provoz pracovního stroje, přes komfortně orientovanou linii Trendline až po luxusně vybavenou a mimořádně elegantní verzi Amarok Highline.


Přehled výbav přineseme zítra

JL, 28.3.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar