Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Vítěz ujel 3039 km na 1 litr paliva

Tisíce mladých inženýrů z celé Evropy se sjely do Francie, aby otestovaly a porovnaly nové technologie zaměřené na trvale udržitelnou mobilitu. Letošní ročník Shell Eco-marathonu nabídl historicky nejvyšší účast přes 250 studentských týmů.

Letošního ročníku Shell Eco-marathonu se zúčastnilo na tři tisíce mladých vývojových pracovníků ze 20 zemí, což představuje 257 týmů reprezentujících univerzity a střední školy. Cílem závodu, který se konal již po 23. je dosáhnout minimální spotřeby paliva s pomocí vozidla vlastní konstrukce a výroby s využitím klasického nebo alternativního pohonu při co nejnižší´m množství škodlivých emisí.
Dosavadní rekord evropského Shell Eco-marathonu v kategorii spalovacích motorů drží od roku 2004 francouzský tým lycea La Joliverie, který na jeden litr paliva ujel úctyhodných 3410 kilometrů. Absolutním rekordmanem je však tým švýcarské univerzity ETH Zürich, jejíž vozítko na palivový článek urazil v roce 2005 celkem 3836 kilometrů na ekvivalent jednoho litru benzinu.
Na startu bohužel pro technické komplikace s vozidlem poháněným vodíkem chyběl český tým HydrogenIX z Technické univerzity v Ostravě.
Vedle běžných paliv, jako jsou benzín, nafta nebo LPG, spoléhalo 65 vozidel
na alternativní zdroje energie – vodík, biopaliva nebo solární energii. Oproti předcházejícím letům se vedle soutěžních prototypů výrazně rozšířila kategorie vozidel určených pro běžný městský provoz (oproti roku 2006 o 60 %). To odráží zájem mladých inženýrů hledat nová řešení pro snižování dopadu tradiční městské dopravy na životní prostředí.
Kromě soutěží o pokoření rekordu závodu v úspoře paliva v jednotlivých kategoriích byla vyhlášena mj. soutěž o nejekologičtější vozidlo, tedy vůz s minimálními emisemi oxidu uhličitého.
Na závodním okruhu v Nogaru na jihu Francie dosáhl letos nejlepšího výsledku v počtu ujetých kilometrů na jeden litr paliva tým francouzské koleje St. Joseph La Joliverie (st.č.1) – celkem 3039 kilometrů. Už podruhé za sebou tak zvítězil v kategorii prototypů poháněných benzinovým motorem. Své soutěžní kategorii vévodil již od sobotních rozjížděk, ale nejlepšího výsledku v podobě 3039 kilometrů dosáhl až ve nedělní jízdě. Za ním skončili mladí konstruktéři francouzské školy ESTACA Levallois-Perret (2716 km) a finská Tampere University of Technology (2137 km).
V kategorii vozidel poháněných vodíkovým článkem bylo vítězství francouzské školy Ecole Polytechnique Nantes velmi těsné. Se svým prototypem, velice podobným absolutně nejúspěšnějšímu vozu, ujela 2797 kilometrů a porazila tak své německé rivaly - Hochschule Offenburg – University of Applied Sciences (2716 km) a Chemitz University of Technology (2552 km). V letošním roce se na startu objevila také tři vozidla na solární pohon, v nichž si nejlépe vedli studenti z francouzského lycea Louis Pasquet.
Kategorii Urban Concept (vozidla pro městský provoz) vyhrál už po třetí v řadě tým DTU Roadrunners vyhrál kategorii spalovacích motorů.Zároveň získali studenti z Technical University of Denmark Cenu za nejekologičtější vozidlo. Oslavy dánského týmu doplnili studenti z De Haagse Hogeschool, kteří si odnesli hlavní cenu v kategorii vodíkových článků (557 km).
Evropský Shell Eco-marathon 2007 uděloval také ocenění za design, technické inovace, bezpečnost a komunikaci týmu. Jasnými hvězdami byli v těchto oceněních studenti z norské Oestfold University College Halden (164). Design jejich vozidla připomínající závodní auto zapůsobil na odbornou porotu především tím, že díky je vozidlo v podstatě připravené na možné snadné uvedení do výroby. Soutěžní vůz se podělil o Cenu za design SKF společně se španělským týmem IES Alto Nalon Barredos-Asturias (st.č.32).
Komunikační strategie studentů z Oestfoldu byla oceněna Cenou za komunikaci Shell a snaha o dosažení maximální bezpečnosti vozidla je dovedla ke druhému místu v Ceně za bezpečnost Autosur. Vítězem této ceny se stala francouzská kolej Roger Claustres, Clermont-Ferrand.
A konečně Cenu za technickou inovaci Bosch získala italská Politecnica Milano, u níž porota ocenila jedinečnou konstrukci odstředivé spojky.
Cenu sympatie Adecco (Social/Hospitality Award) získala francouzská škola AFORP Drancy za zábavně-vzdělávací program zahrnující mimo jiné hru inspirovanou závody, kterou Francouzi předali všem zúčastněným týmům.
Působivé výsledky týmů jsou důkazem rostoucího zájmu budoucích inženýrů o efektivnější využívání stávajících i budoucích zdrojů energie, které povedou k trvale udržitelné mobilitě v dopravě,“ komentuje výsledky letošního ročníku Matthew Bateson, ředitel komunikace Shell Europe.Více informací o závodu, kompletní výsledky a doprovodné fotografie najdete na adrese www.shell.com/eco-marathon.
A
perlička ba závěr. Víte, že vynikající běžec by při běhu po okruhu v Nogaru rychlostí 25 km/h vytvořil více emisí oxidu uhličitého, než jedezc Shell Eco-maratonu a jeho auto dohromady.

Jindřich Lasík, 17.5.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar