Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

VW presentoval TSI v elektrárně

Během posledních čtyřiceti let přišel Volkswagen s řadou nových technologií. V roce 1993 uvedl přeplňovaný vznětový motor, který byl vlastně prvním počinem, jak dosáhnout vysokého výkonu a zároveň nízké spotřeby.

Další skok vpřed přinesla v roce 2000 technologie FSI s přímým vstřikováním i do oblasti zážehových motorů. O dva roky později byl představen Golf GTI s motorem Turbo FSI, prvním přeplňovaným zážehovým agregátem s přímým vstřikem benzinu. Nyní nastupuje další významný technologický milník - zážehový motor s přímým vstřikem a zdvojeným přeplňováním TSI, respektive s turbodmychadlem doplněným o mechanický kompresor.

Představitelé společnosti I.V.G. Group dlouho přemýšleli, kde udělat prezentaci nového unikátního motoru. Nakonec padla volba na štěchovickou přehradu Vltavské kaskády. Nutno říci, že zvolili takřka stylové prostředí. Vždyť vodní elektrárna také dosahuje maximálního výkonu při malé spotřebě. A Kaplanova turbína je svým způsobem trochu podobná turbodmychadlu, obě mají natáčecí lopatky.

Tady získali novináři nejen teoretické znalosti o nejnovější technologii, ale zároveň si ji mohli hned ověřit a vyzkoušet na okolních členitých silnicích. K dispozici byly vozy VW Golf GTi 1.4 TSI s výkonem 170 k a pro srovnání také Touran se slabší pohonnou jednotkou s výkonem „jen" 140 k.

Jízda s Golfem GTI, vybaveným novou technologií, byla opravdu nevšedním zážitkem a ani se nám nechtělo věřit, že přední kola pohání čtyřválec pouze o objemu 1,4 litru. Blesková akcelerace už v nízkých otáčkách, zátah v širokém spektru otáček to znamená 240 N.m zhruba od 1750 do 4500 otáček za minutu. A k tomu ještě skvělé jízdní vlastnosti. Chvílemi jsme si připadali, že řídíme minimálně dvoulitr. A nebyli jsme daleko od pravdy. Motory TSI jsou výkonově srovnatelné s atmosferickými agregáty objemu 2,3 litru. Ovšem při spotřebě asi o pětinu menší. Ještě doplňme, že u silnější verze 170 k udává výrobce největší rychlost 200 km/h a průměrnou spotřebu 7,2 l/100 km.

Golf GTi je prvním autem na světě poháněný motorem se zdvojeným přeplňováním a vrstevným přímým vstřikováním paliva. My jsme jej zkoušeli se šestistupňovou mechanickou převodovkou, ale na přání může mít i dvojspojkovou DSG.

V Touranu jsme si vyzkoušeli slabší verzi s výkonem 140 k při 5600/min, který je sice o poznání pomalejší, ale na druhou stranu pro vozy této kategorie plně dostačující. Točivého momentu 220 N.m dosahuje v rozmezí od 1750 do 4000/min. Musíme si uvědomit, že Touran je přeci jen rodinným automobilem, oproti Golfu GTi - a také si vystačí s benzinem 95 oktanů, zatímco silnější verzi chutná 98 oktanů.

Benzinové čtyřválce 1.4 TSI o výkonu 170 k se dodávají do modelů Golf GTi, Golf Plus a Jetta, zatímco slabší do Golfu (od výbavy Comfort Line), Golfu Plus, Jetty a Tourana.

Unikátní technologie zdvojeného přeplňování vzbudila pozornost odborníků po celém světě, což jí vyneslo mj. nejprestižnější ocenění Nejlepší nový motor roku 2006 a prvenství v kategorii motorů objemu 1,0 až 1,4 litru.

Jindřich Lasík, 23.5.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar