Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

VW představil nejčistší vznětový motor

První zkušební jízdy nového vznětového motoru VW demonstrovaly vysoký potenciál nové technologie, která dokáže významně redukovat emise oxidů dusíku. Sériová výroba bude v USA zahájena v příštím roce.

Nový dvoulitrový vznětový motor se systémem přímého vstřikování Common Rail osazeným katalyzátorem se zachycovačem NOx, byl poprvé odzkoušen ve VW Jetta.
Hlavním myšlenkou celého konceptu je redukce oxidů dusíku ve výfukových plynech. Inženýři z Wolfsburgu tohoto cíle dosáhli úpravami motoru a použitím následné čisticí technologie. Výsledkem je 90% snížení emisí oxidu dusíku.
Drastická redukce NOx byla nutná pro to, aby nový vznětový motor splnil normu „Tier 2 / Bin 5“, která platí v Kalifornii a čtyřech dalších státech na severozápadu USA (Massachusetts, New York, Vermont a Maine) a limituje emise oxidů dusíku na 70 gramů na jednu míli. Volkswagen proto vyvinul dva systémy ve výfukovém ústrojí napojené na oxidační katalyzátor a filtr pevných částic.
Nová technologie katalyzátoru se zachycovačem NOx, v němž jsou jako houba velmi efektivně absorbovány oxidy dusíku, se v současnosti testuje pro modely menší než je Passat. Systém je díky managementu motoru neustále bez vědomí řidiče čištěn, stejně jako je tomu u filtru pevných částic.
Větší a těžší modely disponují systémem „Selective Catalytic Reduction (SCR)“. Jeho základem je roztok (např. AdBlue), který se nachází v přídavné nádrži a z 32,5 % se skládá z močoviny. Tento roztok je průběžně, v množství úměrném množství výfukových plynů, vstřikován do výfukového systému před katalyzátor SCR.
Močovinový roztok se v horkém výfukovém plynu přemění na čpavek, který pak v katalyzátoru reaguje s oxidem dusíku, jenž rozloží na dusík a vodu. Na rozdíl od čistého čpavku roztok AdBlue není toxický a je biologicky odbouratelný. Automobilka VW má v plánu do vozů instalovat přídavnou nádrž, v níž by náplň bez problémů vydržela vzdálenost mezi dvěmi pravidelnými servisními prohlídkami. Podle amerických předpisů musí být celý systém plně funkční na nejméně 150 000 mil.
BlueTec je společný projekt německých výrobců automobilů Volkswagen, Audi a DaimlerChrysler, který má za cíl zavést na americký trh větší množství vznětových motorů. Účastníci na projektu BlueTec jsou přesvědčeni, že dieselový motor je pro budoucí používání automobilů čistou alternativou s nízkou spotřebou. Každý z výrobců pracuje na vlastních technických řešeních, jak splnit nejpřísnější emisní standardy, a plánuje je také nezávisle nabízet na trhu. Automobilka VW je v USA s více než 800 000 prodanými vozy se vznětovým motorem dieselovým průkopníkem.

JL, 17.1.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar