Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

VW e-BULLI není po přestavbě na elektriku už veteránem

Volkswagen Užitkové vozy poprvé představuje globálnímu publiku model e-BULLI s výhradně elektrickým pohonem a nulovými lokálními emisemi. Studie vybavená komponenty pohonu aktuálních elektromobilů Volkswagen vychází z náročně restaurovaného vozu T1 Samba Bus vyrobeného v roce 1966.

Poznámka redakce na úvod

Takový automobil ale přestává být historickým vozidlem, jak dokládá FIVA.Přestavba historických vozidel se spalovacími motory na elektromobily není v souladu s definicí historického vozidla FIVA, ani nepodporuje cíl zachování historických vozidel a související kultury. Takto upravená vozidla přestanou být historickými vozidly. FIVA chápe, že majitelé historických automobilů mohou toužit po tom, abych jejich auta byla ekologičtější, ale že důrazně doporučuje, aby všechny upravené změny byly vratné a aby všechny původní komponenty byly označeny, zadokumentovány a bezpečně uloženy. „Jen tak bude možné uvést vozidlo zpět do původního stavu a může se opět stát historickým automobilem,“ píše se v oficiálním prohlášení.)



Na začátku byl nápad vybavit historický Bulli pohonem s nulovými lokálními emisemi. Za základ budoucí studie e-BULLI si tým vybral vůz T1 Samba Bus, který byl vyroben v roce 1966 v Hannoveru a před touto přestavbou jezdil půl století v Kalifornii. Od začátku byl stanoven jasný cíl: e-BULLI měl být T1 s aktuálními komponenty elektrického pohonu koncernu Volkswagen.


Nové komponenty elektrického pohonu

Čtyřválcový „boxer“ o výkonu 32 kW (44 k) uvolnil ve studii e-BULLI místo elektromotoru Volkswagen s výkonem 61 kW (83 k). Již z porovnání výkonů – elektromotor je téměř dvakrát výkonnější než zážehový „boxer“ – je zřejmé, že se studie vyznačuje odlišnou výkonovou charakteristikou. Nový systém pohonu poskytuje točivý moment 212 N.m, což je více než dvojnásobek hnací síly původního motoru T1 z roku 1966 (102 N.m).

Hnací síla je přenášena prostřednictvím jednostupňové převodovky. Mezi sedadly řidiče a spolujezdce vpředu je páka voliče provozních režimů s polohami P, R, N, D, B. V režimu B může řidič měnit stupeň rekuperace – zpětné získávání kinetické energie při zpomalování. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 130 km/h. T1 s původním pohonem dosahoval nejvyšší rychlosti 105 km/h.

Stejně jako plochý motor s protiběžnými písty v zádi modelu T1 z roku 1966 pohání i elektromotor kola zadní nápravy. Napájení elektromotoru zajišťuje sada lithium-iontových akumulátorů s využitelnou kapacitou 45 kWh elektrické energie. Ve spolupráci s firmou eClassics optimalizovaná výkonová elektronika v zádi studie e-BULLI reguluje toky elektrického proudu s vysokým napětím mezi elektromotorem a sadou akumulátorů. Stejnosměrný proud (DC) z akumulátorů je přitom přeměňován na střídavý proud (AC) pro elektromotor. Prostřednictvím tzv. měniče DC/DC je navíc napájena i elektrická síť vozidla s napětím 12 V.

Stejně jako u nového modelu ID.3 a budoucího elektromobilu ID.BUZZ je vysokonapěťová sada akumulátorů uložena uprostřed pod podlahou. Toto uspořádání snižuje těžiště studie e-BULLI, což vylepšuje její jízdní vlastnosti.



80 procent kapacity za 40 minut

Akumulátory jsou nabíjeny prostřednictvím nabíjecí zásuvky CCS, která umožňuje nabíjení jak střídavým, tak i stejnosměrným proudem. Při nabíjení střídavým proudem lze v závislosti na druhu nabíjecího zařízení využívat nabíjecí výkon od 2,3 do 22 kW. V případě stejnosměrného proudu je možné rychlé nabíjení výkonem až 50 kW. Studie e-BULLI s nabíjecí zásuvkou CCS dokáže tímto způsobem doplnit vysokonapěťovou sadu akumulátorů na 80 procent její kapacity za pouhých 40 minut. Dojezd na jedno nabití je více než 200 kilometrů.


Nový podvozek

V porovnání s modelem T1 odlišné zážitky z jízdy jsou ve studii e-BULLI umocněny nově koncipovaným podvozkem: víceprvkové zavěšení předních a zadních kol, nastavitelná tuhost tlumičů a pružin ve spojení s novým hřebenovým řízením a kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením na přední i zadní nápravě přispívají k suverénním jízdním vlastnostem s nevídanou dynamikou.


Změna designu exteriéru a interiéru

Současně s elektrickým pohonem vznikl pro studii e-BULLI také avantgardní a stylový koncept exteriéru a interiéru. Designéři citlivě modernizovali exteriér ikony s novým dvoubarevným lakováním. Spojení s moderní dobou dávají jasně najevo například nové kruhové světlomety LED s funkcí denního svícení. Na zádi jsou navíc umístěny diody LED, které řidiče již při příchodu k vozu e-BULLI informují o množství elektrické energie v sadě lithium-iontových akumulátorů.

Ještě více změn se odehrálo v osmimístném interiéru. Designéři nově koncipovali mnohé části interiéru, aniž by přitom na jedinou sekundu ztratili ze zřetele originál. Mezi nové prvky vnitřní výbavy patří sedadla, která ladí s lakováním karoserie dvoubarevným čalouněním.


Mezi sedadly řidiče a spolujezdce vpředu je umístěna konzola s novou pákou voliče provozních režimů jednostupňové převodovky. Podlaha je vyrobena z masivního dřeva a svým vzhledem připomíná paluby plavidel.


Citlivých úprav se dočkala také přístrojová deska. Originální pojetí přebírá nový rychloměr, do něhož je integrován dvouřádkový displej, jenž vytváří spojení se současností. Digitální displej v jinak analogovém rychloměru informuje řidiče mimo jiné o dojezdu. Elektroluminiscenční diody navíc ukazují, zda je zatažena parkovací brzda nebo je do zásuvky připojen konektor pro nabíjení. Uprostřed rychloměru se nachází malý, ale ušlechtilý detail v podobě stylizovaného symbolu Bulli. Tablet integrovaný do stropní konzoly zobrazuje mnoho dalších informací.

Zájemci, které nový elektrifikovaný e-BULLI nadchl, si mohou svůj sen o T1 s nulovými lokálními emisemi splnit díky společnosti eClassics, jež nabízí přestavbu vozu T1 na elektromobil za ceny od 64 900 EUR včetně nově vyvinuté přední a zadní nápravy. Nabídka firmy eClassics zahrnuje rovněž přestavby vozidel T2 a T3. Autorizovaným prodejcům nabízí eClassics také sadu dílů připravenou k montáži.



VW 25.3.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar