Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

VW Transporter -DSG a 4Motion (II)

Poprvé se v modelové řadě T5 objevuje inovativní dvouspojková automatizovaná převodovka DSG, ve spojení s oběma nejvýkonnějšími motory TDI. Premiéru má kombinace převodovky DSG a pohonu všech kol 4Motion.

Současně s novými motory 2.0 TDI slaví ve vozech T5 premiéru také sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG, která spojuje vysokou úroveň jízdního komfortu konvenční samočinné planetové převodovky s vysokou účinností mechanické převodovky. Nová převodovka je určena pro vozidla s pohonem předních nebo všech kol.
Převodovka DSG se bude pro lehké užitkové vozy dodávat ve spojení se vznětovými motory TDI/103 kW a 132 kW. Poprvé budou k dispozici modely Caravelle, Multivan a Transporter v kombinaci automatizovaného řazení (DSG) a pohonu všech kol (4Motion se spojkou Haldex 4. generace), a to v nejvýkonnější verzi TDI/132 kW. Vozy T5 tak představují ideální volbu pro tahání přívěsů, které mohou mít v závislosti na variantě hmotnost až 2500 kg.
Sedmý převodový stupeň převodovky DSG má charakter rychloběhu s dlouhým převodem, který snižuje otáčky motoru především při jízdě na dálnici, čímž klesá spotřeba, emise a hlučnost. Vozidla s touto převodovkou dosahují nejvyšší rychlosti na šestý převodový stupeň. Snížení spotřeby v porovnání s dosavadním pětiválcem TDI a šestistupňovou samočinnou převodovkou je nečekaně velké. V případě motoru o výkonu 103 kW klesla o 1,6 litru na 7,9 l/100 km a motor Biturbo o výkonu 132 kW (180 k) vystačí dokonce se 7,8 l/100 km, což je o 1,9 litru méně než dosud.
Zdokonalený systém pohonu všech kol 4Motion představuje poslední stav technického vývoje. Nejnovější generace lamelové spojky od švédského dodavatele Haldex stanovuje nová měřítka v oblasti trakce, bezpečnosti, komfortu a hospodárnosti. Pohon všech kol se dodává ve spojení s oběma nejvýkonnějšími motory TDI (103 kW/140 k a 132 kW/180 k) a v případě vrcholné varianty ho lze kombinovat dokonce s převodovkou DSG.
Na rozdíl od dosud používaného mechanicky regulovaného systému Haldex2 podléhá Haldex4 elektronickému řízení. Výsledkem je rychlá a citlivá reakce a tichý provoz. Tlak oleje, potřebný pro přenos točivého momentu na zadní nápravu, není již vytvářen rozdílem v otáčkách mezi přední a zadní nápravou, nýbrž elektrickým čerpadlem, které vytváří tlak 30 barů. Tlakový zásobník umožňuje přechodné vypínání olejového čerpadla, čímž se snižuje spotřeba paliva. Elektronicky řízený ventil přivádí pak stlačený olej ze zásobníku k lamelám spojky. Velikostí takto působícího hydraulického tlaku lze precizně a plynule měnit tok hnací síly k zadním kolům.
Samotná spojka reaguje na povely řídicí elektroniky extrémně rychle, což zlepšuje trakci v těžkém terénu a na kluzkém povrchu, a také úroveň aktivní bezpečnosti. Pokud např. senzory zaregistrují na předních kolech prokluz, je hnací moment převáděn na zadní nápravu, tedy ještě dřív, než by se mohla projevit nedotáčivost. Elektronická řídicí jednotka sleduje celkem téměř 40 různých signálů, např. úhel natočení volantu, míru stáčení vozu kolem svislé osy, polohu pedálu plynu a otáčky motoru. Ztrátě trakce jednotlivých kol dokáže aktivním brzdovým zásahem zabránit elektronická uzávěrka diferenciálu EDS. Divize VW Užitkové vozy nabízí pro systém 4Motion na přání také mechanickou uzávěrku zadního diferenciálu, zajišťující maximální trakci mimo zpevněné cesty. A zdokonalený systém ESP se již při zapnuté uzávěrce zadního diferenciálu nevypíná.

Dokončení zítra

JL, 4.11.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar