VW Touareg (III) - světelné technologie
Vůz může být vybaven třemi různými systémy světlometů: halogenovými, bi-xenonovými s automatickou regulací výšky světelného paprsku a bi-xenonovými s dynamickou funkcí trvale zapnutých dálkových světel (Dynamic Light Assist), světová novinka v segmentu.
Dvojité halogenové světlomety nabízejí funkci denního svícení integrovanou do reflektoru dálkových světlometů. Světlomety využívají dvouvláknovou žárovku (H15) Osram pro dálkové a denní světlomety. Kombinují dlouhou životnost s intenzivním světlem pro funkci dálkových světel. Reflektor má speciální sektor pro denní svícení, zatímco dálková světla používají jeho větší plochu.Bi-xenonové světlomety s rozdělováním světla v závislosti na rychlosti jízdy se vyznačují elektroluminiscenčními diodami LED pro denní svícení. Kromě dynamických a statických světlometů do zatáček je poprvé u VW přítomna funkce rozdělování světla v závislosti na rychlosti jízdy. Světlomety nabízejí tedy specifické osvětlení pro jízdu ve městě, mimo město a na dálnici s optimálním rozdělením světla. Např. na dálnici se světelný paprsek od 110 km/h automaticky zvyšuje, aby bylo dosaženo lepšího osvětlení vozovky do velké vzdálenosti, aniž by docházelo k oslňování ostatních řidičů.
Další zvláštností jsou sériově dodávané denní světlomety LED. Kolem xenonového modulu je rozmístěno 15 elektroluminiscenčních diod LED v trojrozměrné struktuře ve tvaru U, které tlumeně svítí dokonce i při zapnutých hlavních světlometech a rovněž plní rovněž funkci obrysových a parkovacích světel.
V nejvyšším vývojovém stupni nabízejí bi-xenonové světlomety světovou novinku v podobě „maskovaných“ trvale zapnutých dálkových světel. Tato funkce s citlivou kamerou nese název Dynamic Light Assist a lze ji objednat jako doplněk pro bi-xenonové světlomety. Ve spojení s kamerou uloženou za čelním oknem zůstávají dálkové moduly bi-xenonových světlometů trvale aktivní, přičemž jejich světlo je odcloňováno pouze v oblastech, které by způsobovaly oslňování.
V případě protijedoucích vozidel je tlumeně osvětlován pouze jízdní pruh v opačném směru. Ostatní části vozovky jsou i nadále osvětlovány dálkovými světlomety. Tato funkce je realizována přídavnou clonou mezi reflektorem s xenonovou výbojkou a čočkou. Asymetrické geometrie clonění, jež „maskuje“ světelný zdroj jen v těch oblastech, které by mohly způsobovat oslňování, je dosahováno individuálním ovládáním pravého a levého světlometu ve spojení s inteligentním bočním natáčením celých modulů.
Od rychlosti 65 km/h rozpoznává řídicí jednotka prostřednictvím kamery vpředu jedoucí vozidla (stejným směrem) a „posouvá“ světelný kužel až k jejich zádi, případně dokonce i dál podél stran vozidla, aniž by byl jeho řidič oslňován.
Světovou novinku jsou bi-xenonové světlomety s funkcí Dynamic Light Assist, resp. trvale zapnuté dálkové světlomety řízené kamerovým systémem. Dálkové moduly bi-xenonových světlometů zůstávají trvale zapnuté a na základě informací o provozu před vozem získávaných kamerou integrovanou za čelním oknem, dochází pouze k odcloňování kuželu dálkových světlometů v oblastech, které by mohly oslnit ostatní řidiče Tím získáme výrazně více světla. Tato funkce je realizována přídavnou clonou mezi reflektorem s xenonovou výbojkou a čočkou. Ve spojení s inteligentním natáčením celého modulu do stran (prostřednictvím natáčecí funkce adaptivního svícení do zatáček) a individuálním řízením levého a pravého světlometu umožňuje toto přídavné clonění zakrýt zdroj světla pouze v těch oblastech, které by mohly být zdrojem oslnění.
Od 65 km/h rozpoznává řídicí jednotka natáčení světlometů do zatáček prostřednictvím přední kamery vpředu jedoucí vozidla (stejným směrem) a „posouvá“ světelný kužel až k jejich zádi, případně dokonce i dál podél stran vozidla, aniž by byl jeho řidič oslňován. Funkce Dynamic Light Assist má podobně velký přínos pro bezpečnost a komfort jako ve své době zavedení techniky xenonových světlometů.
JL, 3.6.2010
Další zvláštností jsou sériově dodávané denní světlomety LED. Kolem xenonového modulu je rozmístěno 15 elektroluminiscenčních diod LED v trojrozměrné struktuře ve tvaru U, které tlumeně svítí dokonce i při zapnutých hlavních světlometech a rovněž plní rovněž funkci obrysových a parkovacích světel.
V nejvyšším vývojovém stupni nabízejí bi-xenonové světlomety světovou novinku v podobě „maskovaných“ trvale zapnutých dálkových světel. Tato funkce s citlivou kamerou nese název Dynamic Light Assist a lze ji objednat jako doplněk pro bi-xenonové světlomety. Ve spojení s kamerou uloženou za čelním oknem zůstávají dálkové moduly bi-xenonových světlometů trvale aktivní, přičemž jejich světlo je odcloňováno pouze v oblastech, které by způsobovaly oslňování.
V případě protijedoucích vozidel je tlumeně osvětlován pouze jízdní pruh v opačném směru. Ostatní části vozovky jsou i nadále osvětlovány dálkovými světlomety. Tato funkce je realizována přídavnou clonou mezi reflektorem s xenonovou výbojkou a čočkou. Asymetrické geometrie clonění, jež „maskuje“ světelný zdroj jen v těch oblastech, které by mohly způsobovat oslňování, je dosahováno individuálním ovládáním pravého a levého světlometu ve spojení s inteligentním bočním natáčením celých modulů.
Od rychlosti 65 km/h rozpoznává řídicí jednotka prostřednictvím kamery vpředu jedoucí vozidla (stejným směrem) a „posouvá“ světelný kužel až k jejich zádi, případně dokonce i dál podél stran vozidla, aniž by byl jeho řidič oslňován.
Světovou novinku jsou bi-xenonové světlomety s funkcí Dynamic Light Assist, resp. trvale zapnuté dálkové světlomety řízené kamerovým systémem. Dálkové moduly bi-xenonových světlometů zůstávají trvale zapnuté a na základě informací o provozu před vozem získávaných kamerou integrovanou za čelním oknem, dochází pouze k odcloňování kuželu dálkových světlometů v oblastech, které by mohly oslnit ostatní řidiče Tím získáme výrazně více světla. Tato funkce je realizována přídavnou clonou mezi reflektorem s xenonovou výbojkou a čočkou. Ve spojení s inteligentním natáčením celého modulu do stran (prostřednictvím natáčecí funkce adaptivního svícení do zatáček) a individuálním řízením levého a pravého světlometu umožňuje toto přídavné clonění zakrýt zdroj světla pouze v těch oblastech, které by mohly být zdrojem oslnění.
Od 65 km/h rozpoznává řídicí jednotka natáčení světlometů do zatáček prostřednictvím přední kamery vpředu jedoucí vozidla (stejným směrem) a „posouvá“ světelný kužel až k jejich zádi, případně dokonce i dál podél stran vozidla, aniž by byl jeho řidič oslňován. Funkce Dynamic Light Assist má podobně velký přínos pro bezpečnost a komfort jako ve své době zavedení techniky xenonových světlometů.
JL, 3.6.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout