VW Touareg (III) - nabídka technologických systémů
Nový Touareg nabízí široké spektrum nejmodernějších technických systémů. Např. parkovací brzda se ovládá tlačítkem, kamerový systém Area View rozpoznává okolí vozu, Lane Assist hlídá, aby vůz držel správný kurz, Side Assist upozorňuje při změně jízdního pruhu na vozidla přibližující se zezadu.
Proaktivní systém ochrany cestujících zároveň napne bezpečnostní pásy a od určité hodnoty příčného zrychlení uzavře boční okna a panoramatické posuvné střešní okno. Funkce Dynamic Light Assist bi-xenonových světlometů „sleduje“ protijedoucí vozidla a upravuje paprsek dálkových světlometů tak, aby nedocházelo k oslňování ostatních řidičů. Adaptivní vyrovnávání náklonu má jako funkce zdokonaleného vzduchového odpružení na starosti suverénní směrovou stabilitu.
Významným znakem systému ochrany cestujících je propojení aktivních a pasivních bezpečnostních prvků. Technický základ přitom tvoří senzory regulačních systémů jízdní dynamiky (např. brzdový asistent nebo ESP. Ze systémových důvodů nabízí Volkswagen proaktivní ochranu cestujících ve spojení s kompletním paketem asistenčních systémů, který zahrnuje automatickou regulaci odstupu ACC včetně sledování okolí vozidla Front Assist, detekci vzdálenosti překážek při parkování, asistenta jízdy v jízdních pruzích Lane Assist a asistenta pro změnu jízdních pruhů Side Assist. Proaktivní systém ochrany cestujících je aktivní, jakmile je splněno jedno z následujících kritérií:
1. „Nouzové brzdění
2. „Brzdění v nebezpečné situaci
3. Nestabilní jízdní stavy (přetáčivost nebo nedotáčivost)
Jakmile systém rozpozná hrozící nehodu, připraví cestující a vozidlo na možný náraz. Automatickým napnutím bezpečnostních pásů dojde k fixování řidiče a spolujezdce do správné polohy, aby se dosáhlo co nejlepší ochrany systémem airbagů a bezpečnostních pásů. Při vysokém příčném zrychlení navíc automaticky dojde k téměř úplnému zavření bočních oken a panoramatického posuvného střešního okna. Tím je zajištěna optimální funkce hlavových a bočních airbagů, které jsou v tomto případě aktivovány sériově dodávaným senzorem převrácení.
Proaktivní systém ochrany cestujících využívá v rámci integrované bezpečnostní koncepce data ze snímání okolí adaptivním tempomatem ACC. Na základě informací z radarových senzorů a kamer, které sledují blízké i vzdálenější okolí vozidla, může být řidič varován před hrozícím nárazem do vpředu jedoucího vozidla.
Area View je první systém sledování celého okolí vozidla použitý v VW a přenáší obraz čtyř kamer (v zadním víku, ve zpětných zrcátkách a v masce chladiče) na centrální dotykový displej ve středové konzole. Funkce Splitscreen navíc umožňuje současné zobrazení většího počtu obrazů. Řídicí jednotka také vypočítává ze čtyř jednotlivých obrazů kamer celkový pohled na okolí vozidla, a to z perspektivy virtuální kamery umístěné nad vozidlem. V závislosti na nastaveném zobrazení je obraz doplňován statickými a dynamickými pomocnými liniemi.
V terénu přenáší Area View přední kamerou a bočními pohled na oblast před vozem a po stranách. Díky zvláštnímu režimu pro provoz s přívěsem lze navíc zobrazit směr pohybu přívěsu v závislosti na natočení volantu.
Díky systému Area View lze poprvé nahlížet „za roh“, a to nejen dopředu, ale i dozadu, což je výhoda například na nepřehledných výjezdech nebo křižovatkách. Tato funkce je umožněna širokoúhlou optikou přední a zadní kamery s úhlem snímání 180°.
Adaptivní tempomat ACC samočinně udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla. Automaticky zrychluje, ale i brzdí, v případě potřeby až do úplného zastavení. Prostor před vozidlem přitom sledují dva radarové senzory, jejichž paprsky s úhlem rozevření 40° mají dosah 200 metrů.
Adaptivní tempomat ACC je propojen nejen se systémem sledování okolí vozidla Front Assist, ale i s řadou dalších systémů, jako stop&go, automatické nouzové brzdění a nový proaktivní systém ochrany cestujících. Vyšší úroveň bezpečnosti zajišťuje v tomto případě komplexní soustava složená z 27 řídicích jednotek sledujících 1690 různých signálů. Nová generace ACC kromě toho vyhodnocuje data o trase z navigačního systému a informace z přední kamery (rozpoznávání jízdního pruhu) a průběh trasy zohledňuje při udržování bezpečného odstupu.
Na volné dálnici lze s adaptivním tempomatem ACC teoreticky zrychlit až na 250 km/h. Pokud se ve stejném jízdním pruhu pohybuje pomalejší vozidlo, přibrzdí systém automaticky tak, aby byl dodržen legislativou předepsaný odstup. Řidič si může tento odstup upravit ve čtyřech krocích a zároveň zvolit pro adaptivní tempomat jeden ze tří jízdních programů („Standard“/„Comfort“/„Dynamic“).
Pokud řidič na dálnici zapne směrovky, pak to systém rozpozná a akceleruje dynamičtěji s ohledem na vzadu jedoucí vozidla. Pokud však vpředu jedoucí vozidlo brzdí až do úplného zastavení, Touareg jej následuje a zastaví za ním. Pokračuje-li vpředu stojící vozidlo v jízdě během následujících tří sekund, pak ho adaptivní tempomat ACC automaticky následuje díky funkci „stop&go“. Při delším stání může řidič stisknutím tlačítka „Resume“ na volantu otevřít časové okno v délce 15 sekund, v němž se Touareg automaticky rozjede podle vpředu jedoucího vozidla.
Front Assist pomáhá předcházet nárazům do pomalejších nebo stojících vozidel vpředu. K aktivaci odpovídajících ochranných opatření dochází už dřív, než se situace vyostří. Například brzdová soustava vytvoří s předstihem dostatečný tlak a hydraulický brzdový asistent se připraví k akci. V akutním nebezpečí je řidič opticky a akusticky varován. Na nutnost řešit kritickou situaci jej navíc upozorní krátké „trhnutí“ přibrzděním.
Pokud řidič začne v tomto okamžiku brzdit, vytvoří Touareg automaticky tak velký brzdný tlak, který je nezbytný pro odvrácení kolize. Za optimálních rámcových podmínek lze zabránit nárazu do vpředu jedoucího vozidla. Pokud se řidič rozhodne vyhnout se překážce, pak dojde u modelů se vzduchovým odpružením ke zlepšení jízdní dynamiky přechodem na tužší charakteristiku tlumičů.
Jestliže řidič nereaguje, následuje po výstražném „trhnutí“ brzdění se zpomalením 3 m/s² až do uběhnutí reakční doby, po níž se zpomalení zvýší na 5 m/s², pokud řidič zůstává i nadále pasivní. Je-li kolize nevyhnutelná, zmenší funkce nouzového brzdění alespoň intenzitu nárazu a automaticky se aktivují výstražné blikače.
Asistent sledování jízdy v jízdním pruhu Lane Assist pracuje rovněž s kamerou. Pokud vůz bez zapnutého směrového ukazatele opouštět svůj jízdní pruh, upozorní systém řidiče vibracemi ve volantu a vizuálním zobrazením rozpoznaného a přejížděného podélného vymezení jízdního pruhu na multifunkčním displeji. Systém tvoří kamera uložená mezi stropem a vnitřním zpětným zrcátkem a vibračním motorem ve volantu. Kamera rozpoznává viditelné podélné značení jízdních pruhů na vozovce (postačující je značení na jedné straně) a pomocí speciálního algoritmu vypočítává při zohlednění jízdní dynamiky riziko vyjetí z jízdního pruhu. Zapnutá funkce Lane Assist je aktivní nad 65 km/h – uplatní se tedy při jízdě mimo město. Pod 60 km/h se systém deaktivuje.
Dva radarové senzory systému Side Assist s frekvencí 24 GHz v zádi Touaregu sledují vozidla přijíždějící zezadu. Řidič je pak informován elektroluminiscenčními diodami LED ve vnějších zpětných zrcátkách o vozidlech přibližujících se v tzv. slepém úhlu nebo o vozidlech, přibližující se extrémně rychle. Pokud v této informační fázi zapne řidič směrový ukazatel, systém si to vysvětlí jako zamýšlené přejetí do vedlejšího jízdního pruhu a tím potenciální ohrožení bezpečnosti, na což řidiče upozorní jasně blikajícími diodami LED ve vnějších zpětných zrcátkách.
Pokud není Touareg vybaven pouze funkcí Side Assist, ale i adaptivním tempomatem ACC, pak je funkčnost adaptivního tempomatu rozšířena datovým propojením obou systémů. Adaptivní tempomat ACC propojený se systémem Side Assist přitom zvažuje, zda například může předejít nárazu zezadu přijíždějícího vozidla odpovídající akcelerací, je-li prostor před Touaregem volný.
JL, 4.6.2010
Významným znakem systému ochrany cestujících je propojení aktivních a pasivních bezpečnostních prvků. Technický základ přitom tvoří senzory regulačních systémů jízdní dynamiky (např. brzdový asistent nebo ESP. Ze systémových důvodů nabízí Volkswagen proaktivní ochranu cestujících ve spojení s kompletním paketem asistenčních systémů, který zahrnuje automatickou regulaci odstupu ACC včetně sledování okolí vozidla Front Assist, detekci vzdálenosti překážek při parkování, asistenta jízdy v jízdních pruzích Lane Assist a asistenta pro změnu jízdních pruhů Side Assist. Proaktivní systém ochrany cestujících je aktivní, jakmile je splněno jedno z následujících kritérií:
1. „Nouzové brzdění
2. „Brzdění v nebezpečné situaci
3. Nestabilní jízdní stavy (přetáčivost nebo nedotáčivost)
Jakmile systém rozpozná hrozící nehodu, připraví cestující a vozidlo na možný náraz. Automatickým napnutím bezpečnostních pásů dojde k fixování řidiče a spolujezdce do správné polohy, aby se dosáhlo co nejlepší ochrany systémem airbagů a bezpečnostních pásů. Při vysokém příčném zrychlení navíc automaticky dojde k téměř úplnému zavření bočních oken a panoramatického posuvného střešního okna. Tím je zajištěna optimální funkce hlavových a bočních airbagů, které jsou v tomto případě aktivovány sériově dodávaným senzorem převrácení.
Proaktivní systém ochrany cestujících využívá v rámci integrované bezpečnostní koncepce data ze snímání okolí adaptivním tempomatem ACC. Na základě informací z radarových senzorů a kamer, které sledují blízké i vzdálenější okolí vozidla, může být řidič varován před hrozícím nárazem do vpředu jedoucího vozidla.
Area View je první systém sledování celého okolí vozidla použitý v VW a přenáší obraz čtyř kamer (v zadním víku, ve zpětných zrcátkách a v masce chladiče) na centrální dotykový displej ve středové konzole. Funkce Splitscreen navíc umožňuje současné zobrazení většího počtu obrazů. Řídicí jednotka také vypočítává ze čtyř jednotlivých obrazů kamer celkový pohled na okolí vozidla, a to z perspektivy virtuální kamery umístěné nad vozidlem. V závislosti na nastaveném zobrazení je obraz doplňován statickými a dynamickými pomocnými liniemi.
V terénu přenáší Area View přední kamerou a bočními pohled na oblast před vozem a po stranách. Díky zvláštnímu režimu pro provoz s přívěsem lze navíc zobrazit směr pohybu přívěsu v závislosti na natočení volantu.
Díky systému Area View lze poprvé nahlížet „za roh“, a to nejen dopředu, ale i dozadu, což je výhoda například na nepřehledných výjezdech nebo křižovatkách. Tato funkce je umožněna širokoúhlou optikou přední a zadní kamery s úhlem snímání 180°.
Adaptivní tempomat ACC samočinně udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla. Automaticky zrychluje, ale i brzdí, v případě potřeby až do úplného zastavení. Prostor před vozidlem přitom sledují dva radarové senzory, jejichž paprsky s úhlem rozevření 40° mají dosah 200 metrů.
Adaptivní tempomat ACC je propojen nejen se systémem sledování okolí vozidla Front Assist, ale i s řadou dalších systémů, jako stop&go, automatické nouzové brzdění a nový proaktivní systém ochrany cestujících. Vyšší úroveň bezpečnosti zajišťuje v tomto případě komplexní soustava složená z 27 řídicích jednotek sledujících 1690 různých signálů. Nová generace ACC kromě toho vyhodnocuje data o trase z navigačního systému a informace z přední kamery (rozpoznávání jízdního pruhu) a průběh trasy zohledňuje při udržování bezpečného odstupu.
Na volné dálnici lze s adaptivním tempomatem ACC teoreticky zrychlit až na 250 km/h. Pokud se ve stejném jízdním pruhu pohybuje pomalejší vozidlo, přibrzdí systém automaticky tak, aby byl dodržen legislativou předepsaný odstup. Řidič si může tento odstup upravit ve čtyřech krocích a zároveň zvolit pro adaptivní tempomat jeden ze tří jízdních programů („Standard“/„Comfort“/„Dynamic“).
Pokud řidič na dálnici zapne směrovky, pak to systém rozpozná a akceleruje dynamičtěji s ohledem na vzadu jedoucí vozidla. Pokud však vpředu jedoucí vozidlo brzdí až do úplného zastavení, Touareg jej následuje a zastaví za ním. Pokračuje-li vpředu stojící vozidlo v jízdě během následujících tří sekund, pak ho adaptivní tempomat ACC automaticky následuje díky funkci „stop&go“. Při delším stání může řidič stisknutím tlačítka „Resume“ na volantu otevřít časové okno v délce 15 sekund, v němž se Touareg automaticky rozjede podle vpředu jedoucího vozidla.
Front Assist pomáhá předcházet nárazům do pomalejších nebo stojících vozidel vpředu. K aktivaci odpovídajících ochranných opatření dochází už dřív, než se situace vyostří. Například brzdová soustava vytvoří s předstihem dostatečný tlak a hydraulický brzdový asistent se připraví k akci. V akutním nebezpečí je řidič opticky a akusticky varován. Na nutnost řešit kritickou situaci jej navíc upozorní krátké „trhnutí“ přibrzděním.
Pokud řidič začne v tomto okamžiku brzdit, vytvoří Touareg automaticky tak velký brzdný tlak, který je nezbytný pro odvrácení kolize. Za optimálních rámcových podmínek lze zabránit nárazu do vpředu jedoucího vozidla. Pokud se řidič rozhodne vyhnout se překážce, pak dojde u modelů se vzduchovým odpružením ke zlepšení jízdní dynamiky přechodem na tužší charakteristiku tlumičů.
Jestliže řidič nereaguje, následuje po výstražném „trhnutí“ brzdění se zpomalením 3 m/s² až do uběhnutí reakční doby, po níž se zpomalení zvýší na 5 m/s², pokud řidič zůstává i nadále pasivní. Je-li kolize nevyhnutelná, zmenší funkce nouzového brzdění alespoň intenzitu nárazu a automaticky se aktivují výstražné blikače.
Asistent sledování jízdy v jízdním pruhu Lane Assist pracuje rovněž s kamerou. Pokud vůz bez zapnutého směrového ukazatele opouštět svůj jízdní pruh, upozorní systém řidiče vibracemi ve volantu a vizuálním zobrazením rozpoznaného a přejížděného podélného vymezení jízdního pruhu na multifunkčním displeji. Systém tvoří kamera uložená mezi stropem a vnitřním zpětným zrcátkem a vibračním motorem ve volantu. Kamera rozpoznává viditelné podélné značení jízdních pruhů na vozovce (postačující je značení na jedné straně) a pomocí speciálního algoritmu vypočítává při zohlednění jízdní dynamiky riziko vyjetí z jízdního pruhu. Zapnutá funkce Lane Assist je aktivní nad 65 km/h – uplatní se tedy při jízdě mimo město. Pod 60 km/h se systém deaktivuje.
Dva radarové senzory systému Side Assist s frekvencí 24 GHz v zádi Touaregu sledují vozidla přijíždějící zezadu. Řidič je pak informován elektroluminiscenčními diodami LED ve vnějších zpětných zrcátkách o vozidlech přibližujících se v tzv. slepém úhlu nebo o vozidlech, přibližující se extrémně rychle. Pokud v této informační fázi zapne řidič směrový ukazatel, systém si to vysvětlí jako zamýšlené přejetí do vedlejšího jízdního pruhu a tím potenciální ohrožení bezpečnosti, na což řidiče upozorní jasně blikajícími diodami LED ve vnějších zpětných zrcátkách.
Pokud není Touareg vybaven pouze funkcí Side Assist, ale i adaptivním tempomatem ACC, pak je funkčnost adaptivního tempomatu rozšířena datovým propojením obou systémů. Adaptivní tempomat ACC propojený se systémem Side Assist přitom zvažuje, zda například může předejít nárazu zezadu přijíždějícího vozidla odpovídající akcelerací, je-li prostor před Touaregem volný.
JL, 4.6.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout













