Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

VW Touareg (II) - dvě koncepce pohonu 4WD

Touareg je nabízen výhradně s trvalým pohonem všech kol. Na rozdíl od první generace se používá dva rozdílné systémy: 4MOTION pro jízdu v méně náročném terénu nebo 4XMOTION pro jízdu v těžkém terénu (pro Touareg V6 TDI)

Smyslem nového pohonu 4MOTION je nabídnout dobré terénní schopnosti v kombinaci s bezpečnými a dynamickými jízdními vlastnostmi při jízdě na silnici, za výrazného snížení hmotnosti.
V základní verzi 4MOTION jsou všechny vozy vybaveny pohonem všech kol se samosvorným mezinápravovým diferenciálem Torsen (stoupavost 31°) a elektronickými závěrkami diferenciálu EDS na všech čtyřech kolech. Navíc má ještě jízdní režim Offroad, který prostřednictvím otočného spínače umožňuje upravit činnost systémů ABS, EDS a ASR podmínkám jízdy v terénu, aktivovat asistenční funkci pro sjíždění svahů a přizpůsobit řazení samočinné převodovky.

4XMOTION
Existuje však klientela, která vyráží na expedice do extrémních podmínek. Pro ně je připraven Touareg V6 TDI s pohonem 4XMOTION (stoupavost 45°). Tato výbava na přání je nabízena jako paket Terrain Tech s mezinápravovým diferenciálem s elektronicky řízenou lamelovou uzávěrkou a redukční převodovkou (2,69:1), vyšší světlou výšku (vpředu o 10 mm, vzadu o 15 mm) a palivovou nádrž o objemu 100 litrů (místo 85 l). V normálním provozu je točivý moment rozdělován mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 % a plynulá regulace probíhá v závislosti na prokluzu kol. Kromě toho však může být aktivována uzávěrka mezinápravového diferenciálu pro rozdělení 50:50 %.
Redukční převod se přiřazuje elektricky ovladačem podvozkových systémů na středové konzole. V tomto režimu dokáže zdolat stoupání se sklonem 45°, resp. 100 %. Na přání lze objednat také uzávěrku zadního diferenciálu se 100% svorným účinkem, jejíž aktivace je na řidiči. V zájmu zlepšení trakce a jízdní dynamiky může být uzávěrka zadního diferenciálu aktivována automaticky přiměřeně dané situaci.
Jednotlivé funkce paketu Terrain Tech můžeme ovládat otočným spínačem s pěti polohami pro příslušné nasazení vozu:


1.Onroad
2.Offroad (jako „ Offroad“ plus automatické ovládání mechanických uzávěrek diferenciálů)
3. Low (jako Offroad plus aktivace redukčního převodu, zvýšení otáček pro řazení, manuální režim bez automatického řazení vyšších převodových stupňů); 4. Uzávěrka mezinápravového diferenciálu
5. Uzávěrka zadního diferenciálu


U obou pohonů existuje možnost manuálního vypnutí systému Start-Stop pro jízdu v terénu. Ve spojení s pohonem 4XMOTION lze vypnout také stabilizační systém ESP. U vozidel se vzduchovým odpružením tlačítkem Lock navíc zabránit nežádoucímu snížení karoserie vozu z terénního nastavení na normální úroveň „uzamčením“ systému při dosažení 70 km/h.
Zdokonalen byl rovněž vyspělý podvozek s nezávislým zavěšením všech kol. Základem jsou i nadále lichoběžníkové nápravy s dvojicemi příčných ramen. Přední kola jsou zavěšena na horních ramenech z hliníku a na spodních ramenech z oceli. Horní ramena zadní nápravy tvoří hliníkové výkovky, zatímco spodní trojúhelníková ramena jsou podobně jako vpředu z oceli. V porovnání s předchůdcem zvětšený rozchod kol měří vpředu 1656 mm, vzadu 1676 mm. Stejně jako první generace je i nová verze nabízena v sériovém provedení s ocelovými vinutými pružinami, na přání se vzduchovým odpružením.
Změnami konstrukce a využitím hliníku se snížila hmotnost podvozku o 47 kg.
Podvozek používá osvědčené lichoběžníkové nápravy s dlouhými dráhami propružení a dobrým překřížením náprav


Hodnoty|4MOTION|4XMOTION
Křížení náprav 157 mm173 mm
Nájezd.úhly22/2326/26
Nájezd.úhly se vzduch.pruž.24/2533/33



U paketu Terrain Tech je světlá výška vpředu vyšší o dalších 10 mm, vzadu o 15 mm. Na přání dodávané vzduchové odpružení umožňuje zvýšit světlou výšku až na 300 mm. Nový Touareg se s brodivostí 500 mm (ocelové odpružení), resp. 580 mm (vzduchové odpružení) nezastaví ani před vodními překážkami.
Na přání je nabízeno vzduchové odpružení (Touareg V8 TDI sériově) s automatickým udržováním stálé světlé výšky, regulací světlé výšky a elektronickým řízením tlumičů. Vzduchové odpružení zlepšuje terénní vlastnosti variabilním seřizováním světlé výšky. Kromě automatického režimu Normal můžeme alternativně zvolit režimy Comfort nebo Sport. Pokud se rozhodne pro Comfort, usiluje systém pracující na principu „skyhook“ o maximálně účinné „vyžehlení“ nerovného povrchu, zatímco režim Sport zvyšuje úroveň příčné dynamiky snížením podvozku o 25 mm.
Na rozdíl od předchůdce pracuje vzduchové odpružení poprvé jako uzavřený systém. Díky tomu bylo možné zmenšit objemy zásobníků stlačeného vzduchu a použít menší kompresor, jehož provoz není tak energeticky náročný jako u otevřeného systému, neboť nemusí překonávat také velké rozdíly v tlaku.
Zákazníci, kteří požadují ještě více dynamiky mají dvě možnosti. Buď si objednají sportovní podvozek s tužšími tlumiči nebo je k dispozici svébytně vyladěná varianta vzduchového odpružení v paketu jízdní dynamiky s adaptivním vyrovnáváním náklonu.
V paketu jízdní dynamiky je Touareg dodán se sportovně nastaveným vzduchovým odpružením a světlou výškou sníženou o 25 mm. Zvýšené úrovně dynamiky a bezpečnosti dosaženo zesíleným stabilizátorem, elektronickým řízením tlumičů v závislosti na natočení volantu a upraveného programu řídicí jednotky. V komfortním režimu zůstává jízdní komfort na vynikající úrovni verzí bez sportovního podvozku.
Šestiválcové modely FSI a TDI jsou sériově dodávány se 17“ koly z lehkých slitin a pneumatikami rozměru 235/65 VR 17, varianty V8 TDI a Touareg Hybrid jezdí na 18“ kolech z lehkých slitin s pneumatikami 255/55 WR 18.
Všechny modely mají kotoučové brzdy – varianty V6 FSI a V6 TDI s průměrem 330 mm, zatímco Touareg Hybrid a V8 TDI na přední nápravě kotouče o průměru 360 mm. Sériová výbava zahrnuje protiblokovací systém ABS (včetně terénní funkce ABS Offroad) a stabilizační systém ESP (včetně funkce pro stabilizaci přívěsu).
Místo klasické parkovací brzdy je ve všech verzích použita elektromechanická parkovací brzda EPB. Novinkou je dynamický asistent rozjezdu, tzv. funkce Auto Hold a dynamická funkce nouzového brzdění.


JL, 2.6.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar