Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

VW Tiguan pro město i do terénu

Na autosalonu ve Frankfurtu poprvé představí Volkswagen široké veřejnost model Tiguan, čtrnáctý vůz modelové řady. Je koncipován pro použití na rozhraní městského provozu a nekonečné krajiny.

Druhé SUV značky VW přichází stejně jako v případě Touaregu se sebevědomým designem. Příď si ponechala proporce, představené u studie Concept A. Po stranách se nad mohutnými lemy blatníku rozpíná protáhlá a svalnatá silueta s typickým a nezaměnitelným C-sloupkem, krátký převis charakterizuje strmou záď vozu. Důležitým designovým prvkem jsou i přední a zadní světla ve sjednocených tvarech. Zadní lavice je posuvná v podélném směru o 160 mm, čímž lze zvětšit objem zavazadlového prostoru ze 470 na 600 litrů. Rozměry vozu jsou 4,43 x 1,81 x 1,68 metru.
Volkswagen nabízí Tiguan pouze s přeplňovanými motory:

Benzinové motory
1.4 TSI – 125 kW (170 k), 280 N.m při 1800/min
2.0 TSI – 110 kW (150 k), 240 N.m při 1750/min
2.0 T FSI – 147 kW (200 k), 280 N.m při 1800/min

Dieselové motory
2.0 TDI – 103 kW(140 k), 320 N.m při 1750/min
2.0 TDI – 125 kW (170 k), 350 N.m při 1900/min

Zajímavostí jsou dvě karosářské verze, které se liší zejména přední partií vozu. Verze „Trend & Fun” a „Sport & Style” jsou navrženy vpředu s nájezdovým úhlem 18º, verze „Track & Field” určená pro offroadové využití má přední nájezdový úhel 28 stupňů.
Ještě před zahájením stavby prvního prototypu bylo rozhodnuto, že nový Tiguan musí být bezpečným SUV. Proto musel při testech v Africe prokázat, že zaručuje neutrální až mírně nedotáčivou charakteristiku řízení a jen velmi malé naklánění karoserie. Extrémně nerovné cesty na okraji Namibijské pouště měly prověřit dynamiku a komfort za nejtěžších podmínek. Při konstrukci podvozku byly sledovány zejména tyto cíle: agilní chování vozu, dokonalé tlumení vibrací a jízdní komfort, nízký úhel klopení karoserie, vysoká dynamická stabilita řízení, chování v obtížném terénu.
Náročné požadavky byly splněny díky koncepci podvozku, který má vpředu nápravu McPherson optimalizovanou pro SUV, a uloženou v jednodílném pomocném rámu z hliníkové slitiny.
Čtyřprvková zadní náprava byla upravenou tak, aby vyhovovala stálému pohonu všech čtyř kol 4Motion. Extrémně robustní ale zároveň i dynamicky navržená geometrie nápravy se osvědčila v Passatu 4Motion. Pro lepší odolnost proti vysoké zátěži při jízdě v terénu je opatřen novým pomocným rámem z vysokopevnostní oceli, nahrazujícím odpovídající díl z hliníkové slitiny.
Obdobným způsobem byla upravena zadní náprava verze s předním pohonem, která se objeví později. Podvozek neobsahuje kloubový hřídel ani koncový zadní pohon a hnací hřídele, ale obě varianty pohonu používají pomocný rám. Inovativní modulární systém zadní nápravy má velmi pozitivní vliv na snížení výrobních nákladů.
Pro přední nápravu byly vyvinuty nové tlumiče pérování se zvýšeným objemem olejové náplně; odpovídající úrovní pracovní teploty jsou vhodné i pro nejnáročnější offroadové podmínky.
Technickou lahůdkou je nová generace elektromechanického posilovače řízení. Jeho přednost spočívá v tom, že přes velmi přesnou charakteristiku řízení nepřenáší ani při jízdě v tvrdém terénu rázy do volantu. Základní verze používá 16“ kola s pneumatikami 215/65 R16. Verze „Sport & Style” je standardně opatřena 17“ koly s pneumatikami 235/55 R17, na zvláštní přání jsou dostupná 18“ kola s pneumatikami 235/50 R18.
Po stránce elektronického vybavení předstihuje Tiguan svou konkurenci ve třídě SUV. Typické pro VW je praktické umístění komponentů na ovládacím panelu. Příkladem je navigační systém s rádiem nové generace. Software a hardware splňují nejvyšší požadavky na ovládání i kvalitu a řadu dalších funkcí.
Navigační systém s rádiem označený RNS 510 se při poskytování mnoha různých informačních, zábavních a systémových funkcí ovládá tlačítky stálého menu, dvěma spínači a dotykovou obrazovkou. Pokud je ve voze zpětná kamera, zobrazuje se snímaný zpětný obraz na displeji navigace.
Hardwarová výbava systému RNS 510 využívá 6,5“ barevnou VGA obrazovku s rozlišením 800 x 480 pixelů. Rychlé výpočetní operace podporuje procesor Power PC s frekvencí 400 MHz a dedikovaný grafický procesor. Navigační a zábavní data se ukládají na 30GB pevném disku. V systému RNS 510 může být integrováno mj. ovládání telefonu či přehrávače iPod nebo jiných MP3 přehrávačů.
Další inovací systému RNS 510 je speciálně vyvinutý systém pro offroad navigaci, který je schopný zaznamenat během jízdy až 500 bodů na trase, včetně oblastí bez digitalizace. Tím řidič bezpečně najde cestu zpět v jakémkoli terénu. Tato funkce se nabízí výhradně u verze „Track & Field“. Základní myšlenkou offroad režimu je soustředit ovládání všech podpůrných offroadových funkcí do centrálního řídicího místa. Jediným spínačem tak lze aktivovat asistent pro jízdu z kopce, přizpůsobení charakteristiky pedálu řidiče (pro jemnější odstupňování točivého momentu), přizpůsobení EDS (elektronické závěry diferenciálu se aktivují už při nejmenším prokluzu), přizpůsobení ABS (lepší účinnost brzdění na nezpevněném povrchu), asistent pro jízdu do kopce. V součinnosti s automatickou převodovkou ještě předvolbu rychlostního stupně (včetně optimální brzdicí funkce). Uvedené funkce zaměstnává pět elektronických řídicích jednotek, které systém ovládají. Spínací tlačítko je propojeno s řídicí jednotkou motoru, z níž se šíří informace o zařazení offroad režimu po elektronické sběrnici vozidla do dalších řídicích jednotek. Z bezpečnostních důvodů musí být tato funkce reaktivována po každém zapalovacím cyklu.
Jak inteligentně elektronický systém působí, lze demonstrovat na následující situaci. I zkušenému řidiči se může stát, že mu zhasne motor. Tím je deaktivován offroad režim a podpůrné systémy se vypnou. Elektronika však událost vyhodnotí jako zhasnutí motoru a jakmile je motor opět nastartován, všechny podpůrné systémy se zapnou a běží.

JL, 2.7.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar