Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

VW Tiguan - asistenční systémy (II)

Do výbavy nového Tiguanu byly zařazeny „inteligentní“ asistenční systémy, jako například systémy automatického ovládání dálkových světlometů Light Assist a Dynamic Light Assist, systém sledování únavy řidiče, systém Lane Assist pro udržování vozu v jízdním pruhu a Park Assist.

Volkswagen zařazuje řadu systémů mezi výbavu na přání nebo do výbavy vyšších výbavových linií. Patří sem systémy automatického ovládání dálkových světlometů Light Assist a Dynamic Light Assist, systém sledování únavy řidiče, systém pro udržování vozu v jízdním pruhu a nejnovější generace parkovacího systému.

Například Tiguan Sport & Style a Tiguan Track & Style jsou sériově vybaveny novým systémem rozpoznávání únavy řidiče. Na výběr jsou také prvky výbavy charakteristické spíš pro luxusní SUV. Sem se řadí vyspělé komfortní systémy jako např.zdokonalený systém bezklíčkového odemykání a zamykání vozu a startování a vypínání motoru.


Systém rozpoznávání únavy řidiče

Rozpozná klesající soustředění řidiče, který je na tuto skutečnost upozorněn akustickým signálem o délce 5 s. Zároveň se na přístrojové desce objeví grafická zpráva s doporučením, aby si řidič udělal přestávku na odpočinek. Pokud do 15 minut nezastaví, bude upozornění zopakováno. Přínos spočívá ve skutečnosti, že 25 % všech nehod na dálnici je způsobeno příliš velkou únavou řidičů. Hned na začátku každé jízdy analyzuje systém charakteristické chování řidiče za volantem. Systém sledování únavy řidiče pak za jízdy průběžně vyhodnocuje signály, jako je natočení volantu, používání pedálů a příčné zrychlení. Jakmile parametry naznačují odchylku od chování řidiče na začátku jízdy, zazní akustický signál a objeví se grafické upozornění. Tento systém nedává výstrahu v akutních případech mikrospánku. Systém rozpoznávání únavy řidiče se soustředí na rozpoznávání prvních příznaků ztráty koncentrace.


Dynamic Light Assist a denní světlomety LED

Další novinkou ve výbavě Tiguana je systém plynulé regulace dosvitu a rozložení světla dálkových světlometů známý pod označením Dynamic Light Assist. Se systémem Dynamic Light Assist patří manuální přepínání tlumených a dálkových světlometů minulosti. Nad 65 km/h jsou automaticky aktivovány dálkové světlomety, které mohou zůstat trvale zapnuty. Systém funguje následovně:
Ve spojení s kamerou umístěnou za předním oknem jsou moduly dálkových světlometů (v tomto případně o bi-xenonové včetně sériově dodávaných odbočovacích světlometů a denních světlometů LED) individuálně odcloňovány ve specifických oblastech, které by podle analýzy řídicí jednotky systému mohly způsobovat oslnění ostatních řidičů. Tuto funkci umožňuje clona mezi reflektorem s xenonovou výbojkou DS3 bez obsahu rtuti a čočkou. Společně s inteligentním natáčením celého modulu do stran a individuálním ovládáním levého a pravého světlometu dokáže speciálně tvarovaná čočka zakrýt zdroj světla v potřebných místech, aby nedocházelo k oslnění řidičů protijedoucích nebo vpředu jedoucích vozidel. Díky přední kameře může modul natáčecích světlometů určovat přesnou polohu vozidla vpředu a při rychlosti jízdy 60 km/h a vyšší „posouvat“ světelný kužel až k zádi vozidla nebo ještě dál podél vozidla, aniž by docházelo k oslňování.


Light Assist
Pro modely s konvenčními halogenovými světlomety je k dispozici jednodušší varianta automatického ovládání dálkových světlometů – Light Assist. Také tento asistent dálkových světlometů používá kameru, která analyzuje přítomné zdroje světla před vozidlem a na základě znalosti široké škály dopravních situací vydává povely k zapnutí potkávacích nebo dálkových světlometů. Automatické ovládání dálkových světlometů pracuje při rychlosti 60 km/h a vyšší.


Druhá generace Park Assist

Na rozdíl od první generace, která podporovala výhradně parkování do podélné mezery, nabízí nejnovější parkovací asistent pomoc rovněž při parkování kolmo k vozovce (příčné parkování). Systém lze aktivovat do 40 km/h tlačítkem na středové konzoli. Řidič si určí stranu vozovky, na níž chce zaparkovat, zapnutím směrového ukazatele na příslušné straně.
Systém Park Assist používá 12 ultrazvukových senzorů (4 vpředu, 4 vzadu, 2 vpravo, 2 vlevo / dosah 4,5 metru) k nalezení dostatečně velkého parkovacího místa. Poté může být zahájen parkovací manévr: řidič zařadí zpátečku a reguluje jen akceleraci a brzdění. Tiguan ovládá řízení. Řidiči napomáhají akustické signály a grafické zprávy na multifunkčním displeji, případně obraz z kamery. Během parkování sníží systém Park Assist rychlost vozidla na 7 km/h. Nový systém dokáže vůz poprvé také aktivně zabrzdit v případě hrozící kolize.
V porovnání s první generací prošel systém rozsáhlými úpravami. Park Assist umí nyní zaparkovat vůz i do těsných mezer (délka vozidla + 80 cm; dříve + 140 cm), v zatáčkách, na chodnících a mezi stromy či jinými překážkami. Protože místa může být nedostatek i při vyjíždění z parkovacího místa, podporuje nový Park Assist řidiče také v této situaci, pokud je před vozidlem k dispozici alespoň 50 cm volného místa.


Lane Assist

Aktivní systém pro udržování vozu v jízdním pruhu – autonomně provádí mírné korekce řízení, jakmile je zřejmé, že by vůz mohl vyjet nechtěně ze svého jízdního pruhu. Systém nezasahuje, pokud řidič zapne směrový ukazatel na znamení zamýšlené změny jízdního pruhu. Lze jej aktivovat prostřednictvím menu na multifunkčním displeji. Lane Assist poté začne automaticky pracovat od 65 km/h. Sleduje vodorovné značení na vozovce prostřednictvím kamery v blízkosti vnitřního zpětného zrcátka. Na činnost systému nemá vliv, je-li vodorovné značení průběžné nebo přerušované. Lane Assist pracuje také za tmy.
Pokud je systém Lane Assist zapnutý, indikuje řidiči tento stav žlutá kontrolka se symbolem jízdního pruhu na přístrojové desce. Jakmile kamera rozpozná vodorovné značení na vozovce, změní symbol barvu na zelenou. Nyní je systém plně aktivní. Hrozí-li, že vůz opustí svůj jízdní pruh, zasáhne Lane Assist do řízení. Řidič může systém Lane Assist samozřejmě „přetlačit“ vynaložením minimální síly. Asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu nereaguje, pokud řidič zapne směrový ukazatel před přejetím čáry vymezující jízdní pruh.


Adaptivní regulace podvozku DCC
Adaptivní regulace podvozku DCC nabízí tři programy: Normal, Sport a Comfort. Režimy Sport a Comfort se aktivují tlačítkem po pravé straně řadicí páky. Adaptivní regulace podvozku pracuje na zlepšování jízdních vlastností neustále přizpůsobováním tlumení stavu vozovky a jízdní situaci. Systém reaguje také na akceleraci, brzdění a změny směru jízdy. Řeší zdánlivý konflikt mezi tuhým sportovním naladěním podvozku a komfortním odpružením. Výrazně zvýšenou úroveň komfortu ocení jak řidič, tak cestující.


Výklopné tažné zařízení
Za Tiguan lze připojit přívěs s nejvyšší přípustnou hmotnostní až 2500 kg. Tažné zařízení s kabelovým mechanismem lze manuálně vyklopit nebo sklopit během několika sekund. Díky tomu odpadá komplikovaná a obvykle časově náročná montáž včetně zajišťování. Minulosti patří špinavé ruce, protože odjišťovací lanko tažného zařízení s ergonomickou rukojetí je umístěno uvnitř zavazadlového prostoru pod krytem v nárazníku. Jakmile je tažné zařízení bezpečně zajištěno v provozní poloze, rozsvítí se zelená kontrolka LED v rukojeti.


JL, 28.7.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar