Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

VW Nils pro světová velkoměsta

Jednomístný elektromobil NILS disponuje uhlíkovou karoserií s prostorovým rámem, křídlovými dveřmi a volně stojícími koly. Projekt je podporován Spolkovým ministerstvem pro dopravu, stavebnictví a urbanistický vývoj.

S dojezdem 65 kilometrů by NILS dosahující nejvyšší rychlosti 130 km/h byl pro většinu lidí v Německu, kteří dojíždějí autem do práce, ideálním vozidlem.
Studie je velmi kompaktním vozem, který na silnici zabírá extrémně malou plochu. NILS je dlouhý jen 3,04 metru, tudíž o půl metru kratší než nový Volkswagen up!. Šířka včetně volně stojících kol je 1,39 m, karoserie je široká jen 0,86 m. Na výšku měří studie 1,20 m. Pro porovnání: Porsche 911 měří 1,31 metru. Základní uspořádání sdílí NILS s monopostem Formule 1: řidič sedí uprostřed, motor je vzadu, hliníková kola jsou volně stojící. Kola 17“ z lehké slitiny mají pneumatiky rozměrů 115/80 (vpředu) a 125/80 (vzadu) s optimalizovaným valivým odporem.
Automobil dosahuje rychlosti 130 km/h a zrychlí z klidu na 100 km/h za méně než 11 sekund. K tomu stačí jmenovitý výkon elektromotoru 15 kW, resp. krátkodobý výkon 25 kW. Elektromotor je napájen z lithium-iontového akumulátoru, jehož kapacita (5,3 kWh) umožňuje v závislosti na stylu jízdy dojezd až 65 km. Akumulátor této velikosti je cenově relativně dostupný a jeho kapacita je postačující. Vozidlo se nabíjí buď z normální zásuvky 230 V nebo z nabíjecí stanice pro elektromobily.
Při konstrukci elektrické poháněcí soustavy využili inženýři bohaté zkušenosti, které Volkswagen získal během vývoje studií, jako jsou L1 a XL1, a budoucích sériově vyráběných vozů (Golf Blue-e-Motion nebo up! Blue-e-Motion). Srdcem pohonu je lehký elektromotor (19 kg) společně s převodovkou a akumulátorem. Energetické toky jsou regulovány vysokonapěťovým pulzním měničem, který je společně s měničem DC/DC 12V palubní sítě a nabíječkou integrální součástí poháněcí jednotky. Poháněna je zadní náprava. Veškeré komponenty poháněcí jednotky jsou kompaktně uloženy v hliníkovém nosném rámu. Celá jednotka je včetně hnacích hřídelů uložena v zadní části studie NILS.
Nad jednotkou zbývá ještě prostor pro malý, ale praktický zavazadlový prostor. Panel lakovaný v barvě karoserie a sahající nad modul zadních světlometů vyklápí vzhůru. Prostor je uspořádán tak, aby do něj mohl být uložen klasický nákup.
NILS se řídí díky čistě mechanickému řízení a uprostřed umístěnému skořepinovému sedadlu jako sportovní vůz. Elektromotor poskytuje již při rozjezdu maximální točivý moment 130 N.m, přenášený přes jednostupňovou převodovku na zadní nápravu. Vedení kol a odpružení zajišťují vpředu i vzadu lichoběžníkové nápravy.
Dalším důležitým elektronickým pomocníkem je funkce nouzového brzdění City. Trvale aktivní systém zaznamenává prostřednictvím laserového senzoru (v předním logu VW) riziko kolize a případně vůz automaticky zpomalí. V závislosti na rychlosti jízdy a situaci může funkce nouzového brzdění snížit nárazovou rychlost nebo dokonce nehodě zabránit.
Funkce nouzového brzdění City je softwarovým rozšířením adaptivního tempomatu ACC s automatickou regulací odstupu od vpředu jedoucího vozidla. ACC měří prostřednictvím laserového senzoru vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a relativní rychlost, a podle toho NILS upravuje rychlost. Řidič nejprve jednoduše zvolí (podobně jako u tempomatu) požadovaný odstup od vpředu jedoucího vozidla a rychlost jízdy. Ovládání adaptivního tempomatu je intuitivní a probíhá prostřednictvím tří nově koncipovaných multifunkčních tlačítek na volantu. Rychlost (na prázdné silnici) a odstup od vpředu jedoucího vozidla lze měnit dvěma tlačítky. Mezi nimi je tlačítko pro aktivaci, resp. deaktivaci systému ACC. Samotný systém pracuje v celém rozsahu rychlostí konceptu NILS. Vůz navíc brzdí v závislosti na situaci dokonce automaticky až do úplného zastavení. Zdrojem zpomalení jsou nejen čtyři kotoučové brzdy, ale v závislosti na situaci také elektromotor sloužící k rekuperaci kinetické energie. V neposlední řadě je do ACC integrována funkce Front Assist. Tento trvale aktivní systém upozorňuje řidiče na možnou kolizi a do 30 km/h dokáže za určitých okolností kolizi zabránit automatickým brzděním.
Potřebám elektromobilu byl přizpůsoben sdružený přístroj, jehož základní plocha je tvořena 7“ displejem TFT. Uprostřed je digitálně zobrazována rychlost jízdy. Druhým centrálním přístrojem je mobilní zařízení Portable Infotainment Device (PID), které se vloží do příslušného držáku na sloupku A vedle sdruženého přístroje. Řidič prostřednictvím dotykového displeje ovládá funkce Navigace, Rádio, Media, Telefon, Palubní počítač a – pro optimalizaci dojezdu – Eco. Při spuštění vypočte PID pravděpodobný dojezd a na displeji zobrazí nejen trasu na mapě, ale i akční rádius při daném stavu nabití akumulátoru.
Z důvodu snížení hmotnosti a nákladů pracují některé funkční a ovládací prvky bez elektrické pomoci. Například vnější zpětná zrcátka se nastavují manuálně. Řízení pracuje bez posilovače, což není u vozidla s hmotností necelých 500 kg překážkou. Naopak topení a ventilace podléhá kompletně elektronickému řízení. Kulatým ovladačem se ovládá jednostupňová převodovka (jízdní režim D, N a R).
Hliníková karoserie s prostorovým rámem byla koncipována jako extrémně odolná bezpečnostní schránka. Základní struktura bez vnějších panelů a prosklení je z hliníku. Rám střechy včetně zavěšení křídlových dveří, stabilní ochranný oblouk za řidičem pro případ převrácení, oblast zavazadlového prostoru a přední dělicí stěna jsou z vysoce pevného hliníkového plechu. Vnější panely karoserie jsou z plastu nebo z hliníku. Hliníkové jsou přední a zadní boční díly karoserie. Nárazníky a obložení bočních prahů jsou z odolného plastu.
Výrobně-technickým skvostem jsou dvoje křídlové dveře. Jejich rámy jsou tvořeny v zásadě třemi prvky: vnitřním dílem, protinárazovou výztuhou a vnějším dílem. V uzavřeném stavu poskytují optimální pasivní bezpečnost. Okna dveří jsou vyrobena z lehkého polykarbonátu s ochrannou vrstvou odolnou vůči poškrábání.
Světlomety, zadní svítilny a směrové ukazatele jsou tvořeny xenonovými a diodovými jednotkami. Vpředu plní funkci potkávacích a dálkových světel dva bi-xenonové moduly. Světlomety pro denní svícení jsou uloženy na blatnících předních kol a slouží zároveň jako obrysová světla při parkování. V akrylovém sklu zadních světlometů, integrovaných ze strany do zadní partie jako malá křidélka, je světlo vytvořené diodami LED přenášeno průsvitnými polovod


JL, 30.9.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar