Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

VW Golf GTI není jen Golf, ale mýtus

V příjemném prostředí vltavské Mariny v Nelahozevsi představil Volkswagen šestou generaci sportovního bestselleru, který v dosavadních generacích oslovil přes 1,7 milionu zákazníků. GTI je sportovní legenda, která založila – stejně jako Golf, z něhož vychází – vlastní třídu.

Nový GTI vznikl pod vedením Waltera de Silvy (šéfa designu celého koncernu), Klause Bischoffa (šéfa designu značky Volkswagen) a Marca Lichteho (vedoucího designu exteriéru). Vůz v sobě rozhodně nezapře inspiraci prvním GTI. Na úvod musíme prozradit, že první kilometry s „gété“ v okolí hory Říp nás nadchly.
Dominantním prvkem profilu je nápadná linka, vedoucí od předních světlometů k zadním. Z bočního profilu zaujme hodně k vnějším okrajům vysunutými nárazníky a tvarem bočních prahů v černé barvě. Aerodynamicky citlivě tvarované prahy neprobíhají v plné délce vozu, což jim propůjčuje vytříbenější vzhled.. O to víc vystupují 17“ kola „Denver“ z lehkých slitin, případně 18“ kola Detroit.
Sotva se najde vůz, jehož zadní část by byla tak nezaměnitelná jako u Golfu GTI. Pod přepracovaným širokým nárazníkem je černý difuzor, který odvádí vzduch ze spodní části vozu a vytváří větší přítlak na zadní nápravu. Nový je rovněž zadní střešní spoiler, který ve spolupráci s difuzorem zlepšuje stabilitu jízdy ve vysokých rychlostech.
Motor TSI se svojí úrovní výkonu řadí mezi minulou generaci GTI a zvláštní model k 30. výročí. Ačkoli mohou údaje o výkonu a objemu budit dojem, že jde o další vývojový stupeň dosavadního motoru 200 k, patří ve skutečnosti nová poháněcí jednotka do rodiny motorů „EA888“, vycházející ze základní verze o výkonu 169 kW/230 k.
Motor TSI představuje druhou fázi vývoje těchto vysoce agilních poháněcích jednotek. V porovnání s prvním vývojovým stupněm dostal jeho vpředu napříč uložený nástupce celou řadu nových komponentů, např. modifikované písty a pístní kroužky, parametricky řízené olejové čerpadlo, nové podtlakové čerpadlo, nové vysokotlaké palivové čerpadlo a nový senzor hmotnosti vzduchu
Pokud jde o minimalizace emisí a maximalizace hospodárnosti, převyšuje nový motor s výkonem 155 kW/211 k oba předchozí čtyřválce GTI – 147 kW/200 k a 169 kW/230 k. Konkrétně motor o objemu 1984 cm³ se spokojí se 7,3 l/100 km (GTI/200 k – 8,0 l/100 km, GTI/230 k – 8,2 l/100 km.
Nový GTI vychází zdánlivě protichůdným požadavkům a současně nabízí hojnost dynamického výkonu. Jak jsme poznali, tak již při nějakých 1700/min poskytuje točivý moment 280 N.m. A tuto velkou rezervu točivého momentu máme k dispozici až do 5200/min. U ideálně plochého průběhu točivého momentu už vlastně ani nelze hovořit o křivce. Výsledkem je mohutná hnací síla, o níž vypovídá hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,9 s. Nový Golf GTI překoná 1000 m s pevným startem za 27,3 s. Stejně působivá je „pružnost“ motoru –z 80 na 120 km/h na „pětku“ zrychlí za 7,5 s a na „šestku“ za 9,5 s.
Stejně jako u předchozí generace se pro nové GTI dodává na přání šestistupňová převodovka s dvojitou spojkou DSG jako alternativa ke standardně montované šestistupňové mechanické převodovce. S převodovkou DSG dosahuje rychlosti 238 km/h a zrychlení 6,9 s jako GTI s manuálním řazením, při průměrné spotřebě paliva 7,4 l/100 km (6MT – 7,3 l/100 km).
Motor a výfukový systém nového Golfu GTI přichází na scénu s naprosto jedinečným a typickým zvukem GTI. Se zvukem, který působí velmi sportovně a přitom nedráždí posádku při jízdě na dlouhé vzdálenosti. Hladinu vnějšího hluku reguluje nový výfukový systém s dvojicí chromovaných koncovek integrovaných do difuzoru GTI. Uvnitř je zdrojem typického zvuku komplexně vedené výfukové potrubí.
K výborným jízdním vlastnostem přispívá sportovní podvozek, jehož přední náprava je snížena o 22 mm, zadní o 15 mm. Pružiny, tlumiče a zadní stabilizátor mají nové vyladění. Vpředu je náprava typu McPherson s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, zatímco inovativní zadní víceprvková náprava dbá na to, aby k zásahům ESP docházelo jen zřídka.
Poprvé se u VW uplatňuje elektronická uzávěrka předního diferenciálu XDS, která zlepšuje trakci a jízdní vlastnosti. Po technické stránce je XDS rozšířením funkce elektronické uzávěrky diferenciálu s omezeným prokluzem EDS integrovaného do systému ESP.
Jakmile elektronika zjistí při rychlém průjezdu zatáčkou, že je kolo poháněné přední nápravy na vnitřní straně zatáčky nedostatečně zatíženo, vytvoří hydraulický systém ESP speciálně pro toto kolo brzdný tlak, aby se trakce vrátila na optimální úroveň. XDS plní podobnou funkci jako uzávěrka předního diferenciálu a potlačuje nedotáčivost, typickou pro vozy s předním pohonem.
Kromě toho se dodává adaptivní regulace podvozku DCC, která průběžně reaguje na stav vozovky a jízdní situaci a odpovídajícím způsobem upravuje charakteristiku tlumičů. Při akceleraci, brzdění a změnách směru jízdy tlumení během zlomku sekundy ztuhne, čímž se splní požadavky na jízdní dynamiku a zabrání se pohybům karoserie kolem podélné a příčné osy.
Kromě programu Normal se základním nastavením si mohou řidiči vozů vybavených systémem DCC zvolit režimy Sport a Comfort stisknutím tlačítka nad řadicí pákou. V režimu Sport se přepne rovněž posilovač řízení do režimu s dynamičtější a přímější odezvou.
Od konce léta bude k dispozici adaptivní tempomat ACC s automatickou regulací odstupu od vpředu jedoucího vozidla. Vůz se zapnutým systémem ACC automaticky brzdí a zrychluje od 30 do 210 km/h.
Další špičkovou technologií je na přání dodávaný automatický parkovací asistent Park Assist, který umožňuje téměř automatické paralelní zaparkování vozu. Řidič musí ovládat jen pedály plynu, brzd a (ve verzi s manuálním řazením) spojku, zatímco parkovací asistent řídí GTI pod dohledem senzorů na předem změřené volné parkovací místo. Dosud musela délka volného místa přesahovat vozidlo o 1,4 m, nyní stačí 1,1 m.
Volkswagen dodává pro Golf GTI na přání bi-xenonové světlomety nové konstrukce s dynamickým natáčením do zatáček. Světlomety se natáčejí až o 13º na vnější stranu a až o 7º na vnitřní stranu zatáčky.
Golf GTI je standardně vybaven sportovními sedadly, na přání se dodávají kožená sedadla. Bezpečnost zvyšují opěrky hlavy WOKS, které účinně brání poranění krční páteře při nárazu zezadu.
Tento Golf má pedály pokryté kartáčovanou ocelí, speciální řadicí páku GTI s ozdobnými prvky v designu „Alu-look“, nebo ergonomicky zdařilou hlavici volící páky (DSG), kožený volant s prohlubněmi ve věnci vytvarovanými pro palce. Nechybí ani červené stehování na koženém volantu, řadicí / volící páce, na páce ruční brzdy, zatímco čalounění stropu a obložení střešních sloupků je černé.
Na rozdíl od většiny sportovních automobilů nabízí velkorysý prostor pro pět osob, objem zavazadlového prostoru od 350 do 1305 litrů.
Na českém trhu začíná základní cena na 690 000 Kč, verze GTD stojí 655 000 Kč, přičemž rozdíl mezi mechanickou převodovkou a automatickou DSG činí 54 000 Kč. Není pochyb, že o nejrychlejší Golf GTI bude mezi sportovně založenými řidiči zájem.

Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1984 ccm
Výkon: 155 kW (211 k) při 5300-6200/min
Toč.moment: 280 Nm při 1700-5200/min
Rychlost: 240 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,9 s
Kombin.spotřeba:7,3 l/100 km
Rozměry: 4213 x 1779 x 1469 mm
Rozvor: 2575 mm


Pozn: V příštích si připomeneme historii řady GTI a seznámíme Vás s názory Hanse Joachima Stucka, jednoho z nejlepších jezdců cestovních automobilů všech dob.

JL, 6.8.2009


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar