Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

 

VW Eos - tři v jednom

Po více než milionu kabrioletů VW modelů Brouk, Karmann Ghia, Golf a New Beetle vyrazil na evropské trhy nový model Eos – první sériově vyráběné kupé-kabriolet s integrovanou posuvnou/výklopnou prosklenou pětidílnou skládací pevnou střechou CSC.

Již samotné jméno přináší vzrušení a váže se k řecké mytologii. Podle dávné legendy vyjíždí Eos, bohyně úsvitu a ranních červánků, každého jitra ve svém kočáře z hlubin moří, aby přinesla lidstvu svítání. Touto bájí se nechali inspirovat také konstruktéři VW při vývoji nového modelu, který je především kabrioletem, ale pro 365 dní v roce

Vývojové skupiny VW dostaly úkol zkonstruovat kabriolet, který by při zavřené střeše nabízel vlastnosti čtyřmístného kupé a byl tudíž vhodný k celoročnímu používání. Výsledná konstrukce střechy, vyvinutá ve spolupráci s firmou Webasto, se ukázala jako velmi robustní a variabilní. Eos je tak jediný kabriolet na světě s pětidílnou ocelovou skládací střechou.

Po usednutí do příjmně tvarovaných sedadel stačí jen stisknout stříbrné tlačítko mezi předními sedadly a jako mávnutím kouzelného proutku se nám během 25 sekund otevře nebe nad hlavou a pevná střecha se schová do zavazadlového prostoru. O ukončení procesu nás informuje zvukový signál a také informace na displeji.

Ovšem Eos nenabízí pouze dvě auta v jednom, jak by se mohlo zdát, ale dokonce tři. Při zatažené střeše můžeme stisknout ještě tlačítko umístěné ve stříbrném ovladači zavírání a otevírání střechy, a panoramatická střecha se nám buď otevře celá anebo jen vyklopí vzhůru.

Široké rozpětí střechy umožnilo navrhnout krátký rám čelního skla a vytvořit tak dokonalý pocit z jízdy v ovtevřeném voze.

Při otevřené střeše je zřejmé, že Eos byl cíleně konstruován jako kupé-kabriolet, proto bylo možné zachovat krátký rám čelního skla a kompaktní záď. Pětidílná elektrohydraulicky ovládaná střecha přináší především nefalšovaný požitek z jízdy v kabrioletu. Vzhledem k tomu, že rám čelního skla, resp. střešní příčník, je podstatně méně vyklenut do interiéru než u podobných vozů, nad předními sedadly je tak už jen nebe. Navíc zkrácená šířka rámu usnadňuje nastoupení do otevřeného modelu Eos. Ještě nikdy dříve nebyla do praxe uvedena technologie pevné střechy na této úrovni složitosti a spolehlivosti. Více si o konstrukci a mechanismu střechy řekneme zítra.

Střecha široká 1,12 m a dlouhá 0,60 m váží 12 kilogramů a skládá se ze 470 dílů a je vyrobena z ocelových a skleněných dílů.

Eos na tuzemském trhu startuje se třemi zážehovými motory s přímým vstřikováním FSI a manuálními šestistupňovými převodovkami a jedním turbodieselem. Později bude následovat ještě V6 3.2 s výkonem 250 k s dvouspojkovou převodovkou DSG.

Benzinové motory

1.6 FSI - 115 k/85 kW, 155 N.m

2.0 FSI - 150 k/110 kW,

2.0 FSI T - 200 k/147 kW, 280 N.m

3.2 V6 - 250 k/184 N.m, 320 N.m

Dieselový motor

2.0 TDI - 140 k/103 kW, 320 N.m

Nový je také design interiéru. Zatímco funkční ovladače známe z jiných modelů VW, mnohé stavební prvky jsou nové, jako třeba prostor řidiče, výplně dveří a boků, zadní sedadla nebo automatická klimatizace, speciálně navržená pro kabriolet. Za příplatek lze získat ještě elektricky ovládaný posuv předních sedadel systému „Easy-Entry". Mechanizmus sedadel si „pamatuje" podélné nastavení předních sedadel a jakmile spolujezdci na zadních sedadlech nastoupí nebo vystoupí, vrátí se pouhým stisknutím tlačítka do původní polohy.

Model Eos nabízí bohatou sériovou výbavu, která zahrnuje mj. elektronický stabilizační systém ESP, 16" resp. 17" (V6) kola z lehkých slitin, poloautomatickou klimatizaci Climatic (V6: Climatronic), mlhovky, elektricky ovládaná okna, tříramenný volant a komfortní sedadla vpředu (verze 85 kW). VW Eos má oficiálně čtyři airbagy, ale ve skutečnosti vlastně šest. Zároveň s předními airbagy je vybaven speciálními bočními airbagy, označovanými také jako airbagy na zachycení hlavy a hrudního koše. V případě nehody se nafouknou ve vodorovném i svislém směru a zakryjí celý boční pás okna. V zásadě fungují podobně jako konvenční hlavové nebo okenní airbagy.

Všechny verze jsou vybaveny systémem zatahovacích ochranných výztuh za zadními sedadly, které se v kritických situacích vysunou během 0,25 s.

Kdo sáhne hlouběji do kapsy, může mít ještě audiosoustavu Dynaudio s 10kanálovým zesilovačem, 10 reproduktory a 600wattovým výstupem. Nebo adaptivní bi-xenonové světlomety dynamicky reagující na směr jízdy, doplněné statickými odbočovacími světly.

Sportovní chování vozu příznově ovlivňují jeho rozměry (4,41 x 1,79 x 1,44 m, rozvor 2,58 m) a také hmotnost od 1469 kg. Při rychlejší jízdě Eos dobře drží stopu a umožňuje pěkné sevezení s větrem ve vlasech. Zvláště, když máte pod kapotou benzinový dvoulitr o výkonu 150 k. Umožňuje rychlost až 210 km/h, zrychlení za 9,8 s. V porovnání s těmito sportovními výkony udává výrobce průměrnou spotřebu jen 8,2 litru na 100 km.

Konstruktérům podvozku se velice dobře podařilo sladit sportovní pojetí a pohodlí. Tyto dvě vlastnosti spolu dohromady moc nejdou. Ale jak jsme se přesvědčili na klikatých silnicích Českého krasu, inženýři VW našli opravdu výborný kompromis. Jak by také ne, když spojili dvě nejlepší konstrukce náprav. Přední nápravu McPherson z Golfu a zadní čtyřprvkovou z Passatu. Přesné řízení zaručuje vysokou agilitu a dobrý pocit bezprostředního kontaktu s vozovkou.

Eos je především kabriolet a pouze v případech, kdy nám počasí nepřeje, se změní v kupé. Propracované aerodynamické řešení snižuje v otevřeném modelu Eos turbulence na minimum. Podle zkušeností získáných během testovací jízdy nejvíce fouká vzadu (lepší je vytáhnout boční okna) a naopak nejméně na sedadle spolujezdce. Ovšem při vytažených bočních oknech je nutné nasazovat větrnou clonu. Na otevírání a zavírání střechy reaguje také příplatková samočinná klimatizace Climatronic, kdy se nastavené hodnoty aktivují podle toho jestli jedeme v kabrioletu nebo kupé.

Zákazníci, které model Eos oslovuje, jsou poměrně početní, protože tržní pozice kupé-kabrioletu leží zhruba někde uprostřed mezi Golfem a Passatem, respektiove na úrovni Jetty. Přestože je Eos o trochu kratší, než jeho konkurenti, nabízí srovnatelně prostorný a ve všech směrech pohodlný interiér. Žádný špičkový kabriolet třídy B nemá prosklené střešní okno a pouze jediný nabízí skládací ocelovou střechu. A v tom je jeho přednost. Cena začíná na 688 800,- Kč (1.6 FSI) a končí na 846 000,- (2.0 FSI T).

Jindřich Lasík, 8.6.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar