Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

VW Eos - přeměna kupé v kabriolet

Včera jsme vám představili horkou novinku českého trhu – první sériově vyráběný čtyřmístný automobil se skládací pevnou střechou, která z kupé udělá během několika sekund elegantní kabriolet. Podívejme se, jak mechanismus střechy pracuje.

 

Unikátní konstrukce střechy CSC („Coupé-Schieber-Cabrio") byla vyvinutá společně se specialisty z německé společnosti Webasto tak, aby umožnila celoroční používání vozu. Ještě nikdy nebyla do praxe uvedena technologie pevné střechy z ocelových a skleněných dílů takové složitosti a zároveň i spolehlivosti.

Střecha se ovládá speciálně zkonstruovaným spínačem, umístěným na středové konzoli mezi předními sedadly. Od prvního cvaknutí do posledního klapnutí trvá celý proces  pouhých 25 vteřin. Jakmile dojde k sepnutí spínače, posuvná/výklopná prosklená střecha zajede směrem dozadu (část 1) a současně se spustí boční okna. Zároveň se celý zadní díl střechy od sloupku C až po imaginární sloupek B zdvihne směrem nahoru (část 2). Posuvná/výklopná prosklená střecha zajede pod zadní oblast střechy a společně vytvoří vrstvený kompaktní útvar. V tomto okamžiku hydraulický ovládací systém sklopí dozadu víko celého prostoru na ukládání střechy, včetně víka kufru (část 3). Následně zajedou dozadu boční sloupky střechy (část 4 a 5). Posuvná/výklopná prosklená střecha a zadní část střechy se zcela spustí dozadu a vzpěry střechy zajedou do oddělených prostorů (opatřených kryty) do výšky zadního okna.

Díky tomu, že během otevírání se podélné nosníky střechy nejprve pohybují vodorovně dozadu a potom svisle dolů, konstruktéři docílili toho, že pro tuto operaci je zapotřebí jen velmi malá výška. Střechu lze proto bez problémů  zavírat/otevírat třeba v nízké garáži.

Ocelová střecha se skládá celkem ze 470 dílů, mezi něž patří i větrná clona umístěná v rámu čelního skla, kterou lze při použití posuvné střechy vysunout. Střecha CSC se uvádí do činnosti elektrohydraulickým čerpadlem, přičemž osm hydraulických válců obstarává pět dílů střechy.

Pohon kinematické soustavy střechy a fixačních zařízení obstarává elektrohydraulický systém prostřednictvím radiálního pístového čerpadla. Čerpadlo, chráněné protihlukovou izolací, je uloženo pod krytem zavazadlového prostoru vedle rezervního kola. Potřebný tlak čerpadla (160 barů) zajišťuje elektromotor, který se spouští z centrální ovládací jednotky střechy. Hydraulické čerpadlo a osm hydraulických válců se při otevírání a zavírání střechy aktivují spínačem ovládání střechy.

Pohon střechy je navržen tak, aby jednotlivé kroky operace otevírání a zavírání zapadaly přesně do sebe na pohled harmonickým způsobem. K tomu slouží tlumiče koncové polohy v oblasti hydrauliky hlavního kloubu a dílů zadního okna. Otevření směrem ven a posouvání prosklené posuvné střechy vzhůru zajišťuje elektromotor zakomponovaný do střechy. Střechu uvádí do činnosti dvojice oddělených mechanických systémů.

Z hlediska kinematiky se pohon přenáší mechanizmem se šesti klouby. Progresivní konstrukcí funkční vazby bylo možné snížit množství použitých pohonných dílů a následně i hmotnost celého systému. Při detailním pohledu zjistíme, že kinematickou proměnu pohybu střechy obstarávají dva oddělené mechanické systémy. Hlavní soustavu tvoří šestidílný pohon. Mechanika jak na straně řidiče, tak spolujezdce, se spouští jedním z hydraulických válců. Otáčivý pohyb bočních vzpěr včetně předního fixačního zařízení zajišťuje spojení s hlavní kinematickou soustavou.

Pasivní ovládání zámku střechy na sloupku A (prostřednictvím otáčivého pohybu bočních vzpěr) vytváří konstrukční podmínky pro krátký rám čelního skla ve stylu kabrioletu. Celý mechanismus střechy váží 22 kg.

Centrální ovládací jednotka skládání byla speciálně vyvinuta pro nový Eos. Nachází se na levé straně vozidla pod zadním krytem zavazadlového prostoru. Elektronická ovládací jednotka (ECU) obousměrně komunikuje s ovládacími zařízeními vozidla prostřednictvím sběrnice Comfort-CAN-bus. ECU střechy vyhodnocuje signály z různých  systémových oblastí vozidla, přičemž do systému přicházejí veškeré relevantní informace z okolního prostředí. Informace poskytují centrální komunikační uzel, řídicí jednotka palubní sítě, soubor přístrojů, dveře, brzdový systém atd. Interně se k nim připojí ještě data přicházející z hydraulického čerpadla a dvanácti bezkontaktních snímačů. Ovládací zařízení střechy monitoruje 250 parametrů.

 

JL, 9.6.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar