VW - „Crafterů bychom prodali jednou tolik“
Několik let si Volkswagen udržuje první pozici na trhu lehkých užitkových automobilů. Odpovědnost za prodej těchto oblíbených vozidel nese ing. Dušan Blaško,vedoucí divize užitkových vozů Volkswagen. Je to muž nad míru povolaný, neboť svoji funkci zastává již více jak 10 let.
Proto jsme jej navštívili a požádali o rozhovor, jaká je současná situace na trhu užitkových vozidel a jaké novinky chystá Volkswagen na příští období.
Jak jste spokojen s průběhem letošního roku?
Trh užitkových vozidel se letos vyvíjí velice pozitivně, neboť s celkovým nárůstem roste i prodej vozů Volkswagen. Držíme první pozici, což je dobře. Jediné co nás trápí jsou dodávky modelu Crafter. U něho převyšuje poptávka několikanásobně nabídku, takže nejsme schopni pokrýt zájem a na auto se čeká pět šest měsíců.
V čem vidíte problém. A proč je o Crafter takový zájem
Se stejnými potížemi se potýká také Mercedes, neboť kapacitně výrobní možnosti nestačí. Pro oblibu Craftera mluví tři věci – výborné vznětové jednotky, komfort a výbava. Prakticky je srovnatelný s osobním automobilem. V sériové výbavě je například ABS, EBD, ESP, elektrické ovládání oken, airbagy. Navíc se jeho cena oproti předcházejícím modelům takřka nezměnila. Za dané peníze dostává nyní zákazník větší hodnotu. Některé zaujme také atraktivní designem, ale to je podle mě až druhořadé. Naopak určitou výhodou je, že máme v nabídce vůz s hmotností do pěti tun.
Kolik letos plánujete prodat vozidel?
Zhruba sedm set, ale prodali bychom určitě více, i jednou tolik, kdybychom mohli zákazníci uspokojit s Crafterem. Problém se včasnými dodávkami je však celoevropský. Hlad po užitkových vozidlech roste s rozvojem průmyslu, neboť za poslední dva roky zájem o LUV velice stoupnul.
Kromě Craftera však nabízíte ještě jiné užitkové modely.
Celkem máme zastoupení ve třech segmentech, to znamená, že vedle Crafteru máme k dispozici ještě Caddy a Transporter/Multivan. Tam jsou dodávky plynulé a dodací lhůty se nám daří i zkracovat. Co je zajímavé, roste nám podíl Transporterů s pohonem všech kol 4Motion, který tak už není pouze zimní záležitostí, ale celoroční.
V čem vidíte zvýšený zájem?
Určitě ve větší bezpečnosti, jak ostatně dokazuje celosvětový trend. Registrujeme hodně objednávek na verzi 4x4 v provedení Transporter i Multivan. Díky spojce Haldex se přenos síly na kola přední nápravy děje automaticky, bez zásahu řidiče. Před časem jsme pro naše zákazníky připravili akci, kde si mohli sami porovnat jízdní vlastnosti vozů s pohonem 4x4 a bez něho. Brzy se nám začala zvyšovat poptávka po vozech se systémem 4Motion.
Zatím má pohon 4Motion pouze Multivan a co další modely?
V závěru příštího roku chceme představit Caddy 4x4 se čtvrtou generací systému Haldex. V této kategorii malých dodávek není mnoho firem nabízející vozy s pohonem všech kola. Užitnou hmotnost 800 kg snad ani nikdo jiný nenabízí. Vůz bude k dispozici ve všech verzích a kategoriích, určité omezení je pouze ve výběru pohonných jednotek, z nichž vynecháme ty nejslabší, které se pro 4Motion nehodí. Ještě bych dodal, že nejnovější generace Haldex je zase o něco rychlejší a účinnější v elektronice, takže rychlost reakce se zkracuje. Dostává se tak do jiných dimenzí, než předchozí verze Právě mikrosekundy často zachraňují životy.
S Caddy souvisí i další novinky?
Na jaře bychom chtěli přijít s modelem Caddy Maxi, který vyplňuje mezeru mezi Transporterem a Caddy. K dostání bude jak v osobním sedmimístném provedení, tak ve skříňové verzi s užitečnou hmotností osm set kilogramů. Půjde spíš o doplňkový prodej, takže neočekáváme žádné velké prodeje.
V poslední době hodně mluví o pohonu na zemní plyn CNG. V Německu už jezdí Caddy CNG, objeví se také u nás?
Během července přijde do České republiky, v těchto dnech se dokončuje už jen potřebná homologace. Víme, že zákazníků nebude mnoho kvůli omezenému počtu čerpacích stanic na CNG. Zřejmě největší zájem by mohl být u firem, které se nějakým způsobem zabývají zemním plynem a nebo u podnikatelů, v jejichž městě, jako třeba v Plzni, je už čerpací stanice na CNG. Zatím je jich u nás 16, do roku 2020 bych jich měla jen společnost RWE vystavět zhruba sto. Kromě nich se přepokládá ještě zřízení dalších 50 až 100 menších soukromých stanic. Výhodou vozu na CNG jsou malé provozní náklady, zhruba se dá říct třetinové. Při povozu na zemní plyn CNG vychází cena za litr mezi 12 až 14 Kč. Caddy se zážehovým dvoulitrem má akční radius 420 km na pohon CNG a k tomu ještě 150 km na benzin. To už může být pro zákazníka zajímavé.
Přeci jen zástavba nádrží zmenšuje zpravidla úložný prostor, jak je na tom Caddy?
U Caddy zůstává stejný. Nádrže jsou umístěny místo rezervy pod podlahou a obvyklou rezervu nahrazuje „lepicí sada“. Zvenku se vůz na CNG nepozná, jedině po otevření plnicího hrdla a uvnitř přepínací páčkou.
Co podle vás brzdí větší rozvoj vozů na CNG v ČR?
Jak jsem už řekl, malý počet čerpacích stanic a pak legislativa. Například v Německu mají majitelé těchto vozidel velké úlevy a zvýhodnění, což vede k neustále rostoucímu prodeji. Chybí také pořádná osvěta, která by lidem vysvětlila, co pořízením vozu na CNG udělá pro sebe, pro ekologii, jaké přednosti získá. V Německu se VW Caddy CNG prodává s úspěchem už dva roky.
Děkujeme za rozhovor
Jindřich Lasík, 20.6.2007
Jak jste spokojen s průběhem letošního roku?
Trh užitkových vozidel se letos vyvíjí velice pozitivně, neboť s celkovým nárůstem roste i prodej vozů Volkswagen. Držíme první pozici, což je dobře. Jediné co nás trápí jsou dodávky modelu Crafter. U něho převyšuje poptávka několikanásobně nabídku, takže nejsme schopni pokrýt zájem a na auto se čeká pět šest měsíců.
V čem vidíte problém. A proč je o Crafter takový zájem
Se stejnými potížemi se potýká také Mercedes, neboť kapacitně výrobní možnosti nestačí. Pro oblibu Craftera mluví tři věci – výborné vznětové jednotky, komfort a výbava. Prakticky je srovnatelný s osobním automobilem. V sériové výbavě je například ABS, EBD, ESP, elektrické ovládání oken, airbagy. Navíc se jeho cena oproti předcházejícím modelům takřka nezměnila. Za dané peníze dostává nyní zákazník větší hodnotu. Některé zaujme také atraktivní designem, ale to je podle mě až druhořadé. Naopak určitou výhodou je, že máme v nabídce vůz s hmotností do pěti tun.
Kolik letos plánujete prodat vozidel?
Zhruba sedm set, ale prodali bychom určitě více, i jednou tolik, kdybychom mohli zákazníci uspokojit s Crafterem. Problém se včasnými dodávkami je však celoevropský. Hlad po užitkových vozidlech roste s rozvojem průmyslu, neboť za poslední dva roky zájem o LUV velice stoupnul.
Kromě Craftera však nabízíte ještě jiné užitkové modely.
Celkem máme zastoupení ve třech segmentech, to znamená, že vedle Crafteru máme k dispozici ještě Caddy a Transporter/Multivan. Tam jsou dodávky plynulé a dodací lhůty se nám daří i zkracovat. Co je zajímavé, roste nám podíl Transporterů s pohonem všech kol 4Motion, který tak už není pouze zimní záležitostí, ale celoroční.
V čem vidíte zvýšený zájem?
Určitě ve větší bezpečnosti, jak ostatně dokazuje celosvětový trend. Registrujeme hodně objednávek na verzi 4x4 v provedení Transporter i Multivan. Díky spojce Haldex se přenos síly na kola přední nápravy děje automaticky, bez zásahu řidiče. Před časem jsme pro naše zákazníky připravili akci, kde si mohli sami porovnat jízdní vlastnosti vozů s pohonem 4x4 a bez něho. Brzy se nám začala zvyšovat poptávka po vozech se systémem 4Motion.
Zatím má pohon 4Motion pouze Multivan a co další modely?
V závěru příštího roku chceme představit Caddy 4x4 se čtvrtou generací systému Haldex. V této kategorii malých dodávek není mnoho firem nabízející vozy s pohonem všech kola. Užitnou hmotnost 800 kg snad ani nikdo jiný nenabízí. Vůz bude k dispozici ve všech verzích a kategoriích, určité omezení je pouze ve výběru pohonných jednotek, z nichž vynecháme ty nejslabší, které se pro 4Motion nehodí. Ještě bych dodal, že nejnovější generace Haldex je zase o něco rychlejší a účinnější v elektronice, takže rychlost reakce se zkracuje. Dostává se tak do jiných dimenzí, než předchozí verze Právě mikrosekundy často zachraňují životy.
S Caddy souvisí i další novinky?
Na jaře bychom chtěli přijít s modelem Caddy Maxi, který vyplňuje mezeru mezi Transporterem a Caddy. K dostání bude jak v osobním sedmimístném provedení, tak ve skříňové verzi s užitečnou hmotností osm set kilogramů. Půjde spíš o doplňkový prodej, takže neočekáváme žádné velké prodeje.
V poslední době hodně mluví o pohonu na zemní plyn CNG. V Německu už jezdí Caddy CNG, objeví se také u nás?
Během července přijde do České republiky, v těchto dnech se dokončuje už jen potřebná homologace. Víme, že zákazníků nebude mnoho kvůli omezenému počtu čerpacích stanic na CNG. Zřejmě největší zájem by mohl být u firem, které se nějakým způsobem zabývají zemním plynem a nebo u podnikatelů, v jejichž městě, jako třeba v Plzni, je už čerpací stanice na CNG. Zatím je jich u nás 16, do roku 2020 bych jich měla jen společnost RWE vystavět zhruba sto. Kromě nich se přepokládá ještě zřízení dalších 50 až 100 menších soukromých stanic. Výhodou vozu na CNG jsou malé provozní náklady, zhruba se dá říct třetinové. Při povozu na zemní plyn CNG vychází cena za litr mezi 12 až 14 Kč. Caddy se zážehovým dvoulitrem má akční radius 420 km na pohon CNG a k tomu ještě 150 km na benzin. To už může být pro zákazníka zajímavé.
Přeci jen zástavba nádrží zmenšuje zpravidla úložný prostor, jak je na tom Caddy?
U Caddy zůstává stejný. Nádrže jsou umístěny místo rezervy pod podlahou a obvyklou rezervu nahrazuje „lepicí sada“. Zvenku se vůz na CNG nepozná, jedině po otevření plnicího hrdla a uvnitř přepínací páčkou.
Co podle vás brzdí větší rozvoj vozů na CNG v ČR?
Jak jsem už řekl, malý počet čerpacích stanic a pak legislativa. Například v Německu mají majitelé těchto vozidel velké úlevy a zvýhodnění, což vede k neustále rostoucímu prodeji. Chybí také pořádná osvěta, která by lidem vysvětlila, co pořízením vozu na CNG udělá pro sebe, pro ekologii, jaké přednosti získá. V Německu se VW Caddy CNG prodává s úspěchem už dva roky.
Děkujeme za rozhovor
Jindřich Lasík, 20.6.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout