Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

Unikátní závodní škodovky na Racing Expo

Dnes ve 12 hodin začíná Racing Expo, na kterém uvidíte hodně zajímavých závodních automobilů a motocyklů, současných i minulých. Mezi nejzajímavější exponáty, které potěší snad každého návštěvníka je pět závodních automobilů Škoda.

Jedním z nejúspěšnějších automobilů doby dávno minulé byla Škoda 130 RS, která proslavila značku prakticky v celé Evropě. Ale už o rok později začal vývoj další verze, která měla úspěšnou stotřicítku nahradit.

Současně se hledaly cesty jak využít konstrukčního potenciálu úspěšného vozu i v dalších třídách podle tehdejších předpisů FIA. A tak se v roce 1978 zrodila Škoda typ 738, respektive Škoda 130 RS A5, určené pro závody na okruzích a do vrchu. Především však sloužil mladoboleslavským vývojářům k ověření nového uspořádání i tvaru karoserie.

„Evoluce“ vycházela ze Škody 130 RS, ale s hodně pozměněnou karosérii. Celou přední část bylo možné odklopit a pod ní se nacházela pouze palivová nádrž. Od původního okruhového provedení se vůz lišil jinak tvarovanou přídí s několika variantami řešení tvaru předního spoileru, velkými vstupy na bocích vozu pro přívod vzduchu k chladiči, který se přestěhoval z přídě do zadních blatníků ve stylu Porsche 935.

Vůz zpočátku poháněl zážehový čtyřválec objemu 1771 cm³ ze Škody 180 RS z roku 1974 (vrtání 87 mm, zdvih 74,5 mm, komprese 11:1) s výkonem 154 k při 6250/min. Později se motor zmenšil na 1,6 litru, ovšem výkon vzrostl na 140 kW (190 k). Během vývoje byl zkoušen také prototypový motor Škoda typ 737 konstruovaný Ing. Musalem o objemu 1589 cm³ se čtyřventilovou technikou, rozvodem 2×OHC a používaný ve Škodě 733 Spider. Umožňoval výkon 140 kW (190 k) při 8500/min. Automobil měl pětistupňovou převodovku původně použitou v prototypu Š 130 RS.

K magnetům ze sbírek ŠKODA Muzea bude patřit formule ŠKODA F3 z roku 1965, se stejným typem český jezdec Miroslav Fousek v roce 1968 vyhrál východoevropské mistrovství Formule 3, stejně jako dvoumístný sportovní vůz ŠKODA 1100 OHC s laminátovou karoserií.
Škoda 1100 OHC s interním typovým označením 968 byl určený původně pro vytrvalostní závody na okruzích, jeho vývoj odstartoval na jaře 1956.

Nejprve vznikly dva otevřené vozy, na něž v roce 1959 navázala dvě kupé. Červený otevřený speciál je možné obdivovat na Racing Expo. Vývoj dvoumístného sportovního automobilu začal na jaře roku 1956. Raritní vůz ŠKODA 1100 OHC pohání vpředu podélně uložený řadový čtyřválec se dvěma vačkovými hřídelemi v hlavě válců. Ze zdvihového objemu 1089 cm3 dává výkon 92 k při 7700/min, otáčkové maximum leží na hranici 8500/min. V době svého vzniku oslnil špičkovým litrovým výkonem 85 k/l, původně spaloval vysokooktanový letecký benzin, proudící do dvou karburátorů československé značky Jikov, později italské výroby WEBER.


V roce 1972 vznikla Škoda Spider B5, s níž Jaroslav Bobek startoval v závodech na okruzích a do vrchu, později se za volantem objevil Václav Bobek ml. Základem je monokok z ocelového plechu a karosérie z hliníku. Spider poháněl zážehový čtyřválec 1,8 litru o výkonu 154 k.
Příští rok uplyne sedmdesát let od vzniku Škody Supersport se zážehovým čtyřválcem přeplňovaným kompresorem Roots. Postupně byl osazován motory objemu 1089, 1221 a 1490 ccm.

Přijďte se pokochat pohledem na vozy Škoda, které psaly historii.




JL 8.11.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar