Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota prezentovala nové Priusu

Na detroitském autosalonu odhalila Toyota nejnovější produktovou řadu Prius. Kromě aktuálního modelu Prius třetí generace a provedení PHV (Plug-in Hybrid Vehicle) se mezi hybridní vozy s tímto označením zařadil i nový Prius v a koncept Prius c.

Prius, model střední třídy v provedení s výklopnou zádí, od svého uvedení na americký trh v roce 2000 přesvědčil jen v USA více než 955 000 zákazníků. Model Prius třetí generace, který se u prodejců poprvé objevil v červnu 2009, si uchoval tradiční přednosti plnohodnotného hybridního pohonu. Stal se dokonce třetí nejprodávanější osobní Toyotou na trhu v USA.
Z pohledu technologií Prius zároveň plní roli vlajkové lodi Toyoty nabízející nejnovější funkce, jako je např. dotykové ovládání Touch Tracer, systém ventilace na solární energii, nástup do vozu bez použití klíče a spouštění motoru tlačítkem (Smart Key System), systém udržování vozidla v jízdním pruhu (LKA), pokročilý parkovací asistent nebo světlomety s technologií LED.


Prius v

Prius v bude sdílet podlahovou platformu modelu Prius současné generace, stejně jako technologii pohonu Hybrid Synergy Drive. Novým rysem jsou kompaktní vnější rozměry při zachování prostorného interiéru – zavazadlový prostor se oproti stávajícímu Priusu zvětšil o více než 50 procent.
Prius v s příkladnou aerodynamikou – součinitel aerodynamického odporu jen 0,29 si nevynutil žádné kompromisy v otázkách praktičnosti. Jedná se o nový vůz s vnějšími tvary. Exteriér charakterizují zaoblené tvary s prodlouženou linií
Střechy. Přední partie lichoběžníkových tvarů zaujmou světlomety s ostrými hranami, aerodynamickým provedením rohů karosérie a zvětšeným otvorem pod čelní maskou zlepšujícím obtékání vzduchu a chlazení. Nápadným rysem zadních partií je propracovaná výklopná záď, sdružená zadní světla a střešní spoiler.
K celkovému pohodlí v interiéru a skvělému výhledu přispívá i vyšší posed cestujících, vertikální prostornost a impozantní vzdálenost mezi předními a zadními sedadly (96,5 cm). Nízká a doširoka otevíraná výklopná záď ukrývá zavazadlový prostor o objemu 971 l, čímž se stává nejprostornějším hybridem na trhu.
Na přání Toyota poprvé nabízí panoramatické střešní okno z akrylátu s elektricky ovládanou sluneční clonou. Z ovládacích prvků zaujme kruhový ovladač klimatizace a digitální sdružený ukazatel. U ovladačů pro řízení vozu se používá stříbrná dekorace – např. spouštění motoru tlačítkem, spínače parkovací brzdy, elektronické řadicí páky a voliče jízdního režimu.
I přes vysokou prostornost odpovídající rodinnému vozu střední třídy vykazuje Prius nízkou spotřebu paliva – 5,6 l / 100 km ve městě, 6,2 l / 100 km mimo město, resp. 5,9 l / 100 km v kombinovaném režimu.
Čtyři různé jízdní režimy (Normal, Power, Eco a EV) uspokojí nejširší spektrum jízdních podmínek a řidičských požadavků. Součástí standardní výbavy je nástup do vozu bez použití klíče a spouštění motoru tlačítkem (Smart Key System), elektronická řadicí páka, pomocník pro rozjezd v kopci (HAC) a zadní parkovací kamera. Na přání se dodávají např. úsporné světlomety s technologií LED, adaptivní tempomat s radarem v kombinaci s přednárazovým bezpečnostním systémem (PCS) nebo pokročilý parkovací asistent.
Vysokou úroveň bezpečnosti zajišťuje sedm airbagů, vysokopevnostní kabina a struktura karosérie pohlcující nárazovou energii, bezpečnostní výztuhy, příčníky a speciální výplně chránící prostor pro nohy.
Podobně jako další modely Toyota je Prius v standardně vybaven bezpečnostním systémem Start Safety System™, jehož součástí je systém řízení stability vozu (VSC), systém řízení trakce (TRAC), protiblokovací brzdový systém (ABS), elektronické dělení brzdné síly (EBD) a brzdový asistent. Součástí bezpečnostního systému je i standardně dodávaná technologie Smart Stop.
Prius v bude jedním z prvních modelů Toyota, který nabídne multimediální soustavu Entune™. Tento nový a vysoce pokrokový systém jako první využívá funkcí mobilního telefonu ke zpříjemnění života ve voze, včetně integrované navigace s bezdrátovou aktualizací, podporou multimediální zábavy a informačních služeb. Také přináší nejširší nabídku funkcí pro poslech hudby, včetně nabídky iheartradio obsahující více než 750 stanic, osobního výběru hudby Pandora, vybraných skladeb přehrávaných z přenosných multimediálních přehrávačů a iPodů (prostřednictvím portu USB nebo streamování audia pomocí Bluetooth), nebo více než 170 rozhlasových stanic prostřednictvím satelitního rádia XM.
Zdokonalený konverzační systém rozpoznávání hlasu umožňuje řidiči soustředit se pouze na řízení vozu. Díky systému Toyota Entune se nemusíte učit nazpaměť tisíce hlasových příkazů, jejichž používání zbytečně odvádí pozornost od řízení.



Prius c

Vývojová studie Prius c, kde c představuje „city“, cílí na mladé svobodné zákazníky nebo páry toužící po ekologickém modelu. Dynamický model s uhlazeným vzhledem zaujme kompaktními rozměry, špičkovými parametry spotřeby paliva a překvapivě prostorným interiérem. Na trhu se objeví v první polovině roku 2012 jako cenově nejatraktivnější hybridní model na americkém trhu, nabízející nejnižší spotřebu paliva ze všech hybridních vozů bez dobíjení z elektrické sítě.


Prius s pohonem Plug-In
Jedním z typických rysů Priusu byl hospodárný systém plnohodnotného hybridního pohonu s autonomním dobíjením, který na cestách nikdy nebyl závislý na dostupnosti elektrických zásuvek. V důsledku rozšíření nových technologií se členem rodiny Prius stává Prius Plug-in Hybrid, reprezentující to nejlepší z obou systémů pohonu – špičkovou spotřebu paliva modelu Prius a schopnost jízdy v režimu elektromobilu (EV).
V závislosti na jízdních podmínkách je schopen absolvovat cca 20 km na akumulátorový pohon při rychlosti až 100 km/h. Prostorově nenáročné lithium-iontové akumulátory jsou lehčí a umožňují rychlejší dobíjení, které trvá cca 1,5 h ze sítě 220 V (resp. necelé 3 h ze sítě 110 V).
Po vyčerpání energie z akumulátorů se Plug-in chová jako běžný Prius třetí generace a na rozdíl od vozidel s výhradně elektrickým pohonem nabízí hladký přechod od modelů se spalovacím motorem – jediným rozdílem oproti běžnému modelu Prius je možnost dobíjení z elektrické zásuvky podle aktuální potřeby.
V několika severoamerických městech aktuálně probíhá zkušební provoz více než 150 vozů Prius Plug-in s lithium-iontovými akumulátory. Cílem programu je ukázat možnosti technologie plug-in, vzdělávat a informovat veřejnost, vyhodnotit výsledky ze zkušebního provozu a lépe porozumět přínosům pro budoucí zákazníky. Zkušební program tak prošlapává cestu plánovanému zahájení prodeje v první polovině roku 2012.



JL, 17.1.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar