Toyota iQ - s důmyslem do města
Nová Toyota iQ vychází z předvýrobní konstrukce, představené ve světové premiéře v Ženevě, zatímco vývojová studie iQ se poprvé objevila vloni ve Frankfurtu. Finální verze se začne vyrábět koncem roku 2008.
Nový iQ je důmyslně postavený vůz určený k přepravě ve městě. Díky revoluční koncepci měří necelé tři metry, přičemž však zůstává zachován flexibilní vnitřní prostor k pohodlnému cestování až tří dospělých cestujících s jedním dítětem nebo zavazadly.
Název iQ vyjadřuje to, co má vůz představovat. Písmeno „i“ označuje individualitu, inovace a inteligenci. „Q“ zase kvalitu, ale zároveň napovídá, že kubické vzezření vozu přináší nové hodnoty.
I přes malé celkové rozměry dokáže vůz evokovat pocity dynamiky a stability. Revoluční stavba karoserie je výsledkem šesti technických novinek zaměřených na úsporu místa.
Návrh karoserie připravuje půdu pro nový přístup k designu malých vozů. Model iQ s koly umístěnými zcela v rozích karoserie zhmotňuje účelný a sebejistý postoj. Se délkou pouhých 2985 mm, nicméně nadprůměrným rozvorem kol 2000 mm je vůz rozměrově malý, ale na silnici vypadá sebejistě a výkonně.
Robustnost zdůrazňují nárazníky houževnatého vzhledu. Zadní část charakterizují výrazné svislé linie, zatímco nápadné koncové svítilny jsou rozděleny na tři části. Vůz jezdí na 16“ pětipaprskových kolech z hliníkové slitiny, sebejistě vyplňujících velké podběhy karoserie. Ztvárnění zevnějšku je spojením dynamiky a stability: nápadné prolisy určují vysoce posazenou okenní linii, zatímco čára ve tvaru „V“ na sloupku A evokuje napětí napříč geometricky tvarovanými podběhy kol.
V interiéru upoutá plovoucí středová konzole ve tvaru „V“, která dominuje asymetrické přístrojové desce, ve spodní části písmene V je jediný ovládání klimatizace. Spodní část volantu je plochá, čímž se zvětšuje prostor pro nohy řidiče.
Ultratenká opěradla jsou vytvořena z jediného kusu a přispívají ke zvětšení prostoru pro cestující. Pod zadním sedadlem je umístěna schránka pro uložení předmětů, aniž by bylo obětováno místo přímo v kabině vozu. Zadní sedadla dělená v poměru 50/50 lze samostatně sklápět, a vytvořit rovnou plochu s prostorem pro zavazadla.
Klíčovým cílem týmu návrhářů firmy Toyota bylo vytvořit větší prostor pro posádku uvnitř kompaktního vozu. Interiér vozu iQ je z pohledu pasažérů překvapivě prostorný, k čemuž přispělo šest technických inovací, vzájemně do sebe zapadající.
Výsledkem je pokroková stavba karoserie vnímaná jako „malá, nicméně prostorná“, která byla navržena tak, aby splňovala pětihvězdičkové ohodnocení v bezpečnostních testech EURO NCAP.
Technické inovace zaměřené na úsporu místa
Nový diferenciál
Díky novému diferenciálu bylo možné iQ navrhnout s velmi krátkým převisem karoserie vpředu, což se uvnitř kabiny pro cestující odrazilo ziskem více než 10 cm na délku v porovnání s Yarisem.
Důvtip řešení se projevuje ve třech směrech: místo pod kapotou vozu je nyní kompaktnější; přední kola bylo možné umístit do rohů karoserie, a tak výrazně zkrátit přední převis; místo pro posádku bylo možné zvětšit.
Plochá palivová nádrž
Konstrukce ploché palivové nádrže umístěné pod podlahou umožnila zkrátit převis karoserie vzadu, čímž se zmenšila také celková délka. Díky houževnaté snaze zmenšit funkční části a najít jejich optimální polohu se technikům podařilo vytvořit plochou palivovou nádrž, která se podílí na výrazné úspoře místa ve vozidle.
Menší jednotka topení a klimatizace
Byla zmenšena velikost jednotky topení a klimatizace, aniž by obětovali její účinnost. Výsledkem je posunutí přístrojové desky u spolucestujícího směrem vpřed k základně čelního skla, čímž se prostor pro posádku zvětšil.
Asymetrický design přístrojové desky
Novátorsky pojatá přístrojová deska byla navržena tak, aby otevřela prostor pro posádku. Dopředu posunutá schodovitá konstrukce přístrojové desky nabízí dostatek místa pro spolucestujícího vpředu i při poloze sedadla zcela vpředu, přičemž na zadním sedadle se může pohodlně usadit další dospělý cestující. Šířka v oblasti ramen u předních pasažérů je srovnatelná s vozy nižší střední třídy. Konfigurace sedadel 3+1 zaručuje dostatečný prostor pro tři dospělé cestující a buď jednoho dětského pasažéra, nebo zavazadla v prostoru za řidičem.
Převodka řízení
Toyota použila převodovku řízení se středovým upevněním spojovacích tyčí řízení a umístila je výše v motorovém prostoru. Tím se změnila pozice převodovky, motoru i diferenciálu, a zkrátil přední převis karoserie iQ.
Tenká sedadla
Díky tenkým opěradlům sedadel se uvolnilo dalších 40 mm pro kolena zadních cestujících, což přispělo k vyššímu pohodlí jejich cestování. Štíhlejší konstrukce sedadel šetří prostor bez dopadů na pohodlí, na čemž se podílí nový rám a optimální umístění všech podpůrných součástí.
Nový model iQ je důležitou součástí snah o snížení emisí a dokladem aktuálních snah Toyoty splnit dobrovolný závazek japonské asociace výrobců automobilů (JAMA) snížit do roku 2009 emise vozů na 140 g/km.
U vozů iQ bude možné vybírat ze dvou benzinových a jednoho dieselového motoru. Oba motory – společně s kompaktním designem, nízkou hmotností a aerodynamickými tvary – přispějí k výborné spotřebě paliva a nízké hladině emisí CO2, - ca 100 g/km.
Výroba vozů iQ se spustí v závěru roku 2008 a Toyota očekává, že v prvním roce výroby bude celosvětová poptávka po tomto voze vysoká a výroba dosáhne 100 tisíc kusů za celý rok.
JL, 19.3.2008
Název iQ vyjadřuje to, co má vůz představovat. Písmeno „i“ označuje individualitu, inovace a inteligenci. „Q“ zase kvalitu, ale zároveň napovídá, že kubické vzezření vozu přináší nové hodnoty.
I přes malé celkové rozměry dokáže vůz evokovat pocity dynamiky a stability. Revoluční stavba karoserie je výsledkem šesti technických novinek zaměřených na úsporu místa.
Návrh karoserie připravuje půdu pro nový přístup k designu malých vozů. Model iQ s koly umístěnými zcela v rozích karoserie zhmotňuje účelný a sebejistý postoj. Se délkou pouhých 2985 mm, nicméně nadprůměrným rozvorem kol 2000 mm je vůz rozměrově malý, ale na silnici vypadá sebejistě a výkonně.
Robustnost zdůrazňují nárazníky houževnatého vzhledu. Zadní část charakterizují výrazné svislé linie, zatímco nápadné koncové svítilny jsou rozděleny na tři části. Vůz jezdí na 16“ pětipaprskových kolech z hliníkové slitiny, sebejistě vyplňujících velké podběhy karoserie. Ztvárnění zevnějšku je spojením dynamiky a stability: nápadné prolisy určují vysoce posazenou okenní linii, zatímco čára ve tvaru „V“ na sloupku A evokuje napětí napříč geometricky tvarovanými podběhy kol.
V interiéru upoutá plovoucí středová konzole ve tvaru „V“, která dominuje asymetrické přístrojové desce, ve spodní části písmene V je jediný ovládání klimatizace. Spodní část volantu je plochá, čímž se zvětšuje prostor pro nohy řidiče.
Ultratenká opěradla jsou vytvořena z jediného kusu a přispívají ke zvětšení prostoru pro cestující. Pod zadním sedadlem je umístěna schránka pro uložení předmětů, aniž by bylo obětováno místo přímo v kabině vozu. Zadní sedadla dělená v poměru 50/50 lze samostatně sklápět, a vytvořit rovnou plochu s prostorem pro zavazadla.
Klíčovým cílem týmu návrhářů firmy Toyota bylo vytvořit větší prostor pro posádku uvnitř kompaktního vozu. Interiér vozu iQ je z pohledu pasažérů překvapivě prostorný, k čemuž přispělo šest technických inovací, vzájemně do sebe zapadající.
Výsledkem je pokroková stavba karoserie vnímaná jako „malá, nicméně prostorná“, která byla navržena tak, aby splňovala pětihvězdičkové ohodnocení v bezpečnostních testech EURO NCAP.
Technické inovace zaměřené na úsporu místa
Nový diferenciál
Díky novému diferenciálu bylo možné iQ navrhnout s velmi krátkým převisem karoserie vpředu, což se uvnitř kabiny pro cestující odrazilo ziskem více než 10 cm na délku v porovnání s Yarisem.
Důvtip řešení se projevuje ve třech směrech: místo pod kapotou vozu je nyní kompaktnější; přední kola bylo možné umístit do rohů karoserie, a tak výrazně zkrátit přední převis; místo pro posádku bylo možné zvětšit.
Plochá palivová nádrž
Konstrukce ploché palivové nádrže umístěné pod podlahou umožnila zkrátit převis karoserie vzadu, čímž se zmenšila také celková délka. Díky houževnaté snaze zmenšit funkční části a najít jejich optimální polohu se technikům podařilo vytvořit plochou palivovou nádrž, která se podílí na výrazné úspoře místa ve vozidle.
Menší jednotka topení a klimatizace
Byla zmenšena velikost jednotky topení a klimatizace, aniž by obětovali její účinnost. Výsledkem je posunutí přístrojové desky u spolucestujícího směrem vpřed k základně čelního skla, čímž se prostor pro posádku zvětšil.
Asymetrický design přístrojové desky
Novátorsky pojatá přístrojová deska byla navržena tak, aby otevřela prostor pro posádku. Dopředu posunutá schodovitá konstrukce přístrojové desky nabízí dostatek místa pro spolucestujícího vpředu i při poloze sedadla zcela vpředu, přičemž na zadním sedadle se může pohodlně usadit další dospělý cestující. Šířka v oblasti ramen u předních pasažérů je srovnatelná s vozy nižší střední třídy. Konfigurace sedadel 3+1 zaručuje dostatečný prostor pro tři dospělé cestující a buď jednoho dětského pasažéra, nebo zavazadla v prostoru za řidičem.
Převodka řízení
Toyota použila převodovku řízení se středovým upevněním spojovacích tyčí řízení a umístila je výše v motorovém prostoru. Tím se změnila pozice převodovky, motoru i diferenciálu, a zkrátil přední převis karoserie iQ.
Tenká sedadla
Díky tenkým opěradlům sedadel se uvolnilo dalších 40 mm pro kolena zadních cestujících, což přispělo k vyššímu pohodlí jejich cestování. Štíhlejší konstrukce sedadel šetří prostor bez dopadů na pohodlí, na čemž se podílí nový rám a optimální umístění všech podpůrných součástí.
Nový model iQ je důležitou součástí snah o snížení emisí a dokladem aktuálních snah Toyoty splnit dobrovolný závazek japonské asociace výrobců automobilů (JAMA) snížit do roku 2009 emise vozů na 140 g/km.
U vozů iQ bude možné vybírat ze dvou benzinových a jednoho dieselového motoru. Oba motory – společně s kompaktním designem, nízkou hmotností a aerodynamickými tvary – přispějí k výborné spotřebě paliva a nízké hladině emisí CO2, - ca 100 g/km.
Výroba vozů iQ se spustí v závěru roku 2008 a Toyota očekává, že v prvním roce výroby bude celosvětová poptávka po tomto voze vysoká a výroba dosáhne 100 tisíc kusů za celý rok.
JL, 19.3.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout