Toyota iQ přepisuje dějiny
Jen málo vozů se může pochlubit vzhledem tak radikálním, že se ptáme, jaký je vlastně charakter a podstata motorizované přepravy v podobě, jak ji známe. Právě odtud vychází iQ, vůz do města natolik revoluční, že jej Toyota považuje za milník budoucího vývoje automobilů.
Cílem projektu bylo postavit nový typ městského vozu, čtyřmístného při zachování délky do 3 metrů. Maximální důvtip konstruktérů se odrazil ve výjimečné prostornosti v interiéru – ve voze o délce pouhých 2985 mm, rozvoru 2000 mm, šířce 1500 mm a výšce 1680 mm. Možnost přepravy až čtyř cestujících, například trojice dospělých s dítětem, pohodlně a bezpečně, na dálnici rychlostí až 170 km/h to je pouhý začátek úspěšného příběhu iQ.
Pozoruhodný prostor interiéru vysvětluje poměrně dlouhý rozvor náprav (2000 mm) a krátké převisy karoserie – 530 mm vpředu, resp. 455 mm vzadu. Délka interiéru měřená od zadní části přístrojového panelu do místa kyčelního kloubu cestujících na zadních sedadlech činí 1238 mm. Takového průlomu v konstrukci by nebylo možné dosáhnout bez použití šesti zásadních technických inovací
▲Díky diferenciálu montovanému vpředu, zabudovanému do převodovky běžné konstrukce, bylo možné použít krátký přední převis karoserie. Tím došlo ke zkrácení délky vozu při zvětšení prostoru pro cestující. Důmyslným řešením se zmenšila velikost motorového prostoru, a tak bylo možné do předních podběhů karoserie použít kola o větším průměru. Současně se zkracují převisy karoserie, čímž se zlepšuje stabilita a ovladatelnost vozu.
▲Použitím převodovky řízení se středovým upevněním spojovacích tyčí řízení a jejich umístěním výše v motorovém prostoru bylo možné optimalizovat vzájemnou pozici převodovky, motoru a diferenciálu. Díky tomu se zmenšila velikost motorového prostoru, a ještě zkrátil přední převis karoserie.
▲Toyota použila plochou palivovou nádrž, jejíž výška činí jen 120 mm, čímž vyřešila problém rychle kolísající hladiny paliva v nádrži, který s konstrukcí nutně souvisí. Palivovou nádrž (32 l) pak bylo možné přemístit pod podlahu vozu. Současným skloněním zadních tlumičů směrem dozadu se zvětšila velikost prostoru pro zadní cestující.
▲Použitím tenké konstrukce zadní části opěradel iQ se uvolnilo dalších 40 mm pro kolena zadních cestujících. Sedadla váží o 30 % méně než běžná, což přispělo k nižší spotřebě paliva a hladině emisí. Pevnost konstrukce zajišťují protlačované trubky místo vysokopevnostního ocelového plechu. Tenčí konstrukce sedadel s integrovanými opěrkami hlavy šetří prostorem, aniž by se to negativně projevilo v pohodlí jízdy nebo bezpečnosti.
▲Zmenšením jednotky vytápění a klimatizace o 20 % oproti Yarisu se ušetřil prostor bez dopadů na výkonové parametry. Jednotka ventilátoru, obvykle před spolujezdcem, byla začleněna doprostřed hlavní jednotky vytápění a klimatizace. Toto řešení dovolilo posunout prostor pro přední cestující vpřed, a uvolnit více místa v prostoru pro cestující a zvětšit místo pro nohy.
▲Pokroková konstrukce asymetrické přístrojové desky otevřela celý prostor kabiny. Přední spolujezdec má k dispozici dost místa pro nohy, a to i v případě posunutí jeho sedadla vpřed. Vhodné uspořádání posuvných sedadel umožňuje pohodlně usadit dospělého pasažéra o výšce 190 cm na zadní sedadlo za předního spolujezdce, jehož výška je také 190 cm
Po spuštění výroby se bude nabízet se zážehovým tříválcem 1.0 VVT-i nebo vznětovým čtyřválcem 1.4 D-4D, s třemi typy převodovek včetně Multidrive.
Pokrokové převodové ústrojí Multidrive je ukázkou samočinné převodovky s plynule měnitelným převodem. Zajišťuje hladkou změnu převodových stupňů a současně dosahuje optimálního vyvážení mezi nízkou spotřebou a výkonem. Neustále sleduje a volí nejvhodnější převodový poměr a rychlost přeřazení, a tak automaticky eliminuje obvyklé rázy či trhnutí. Nové ústrojí maximálně využívá dostupný točivý moment bez nutnosti zrychlování. Například omezuje přeřazování při jízdě do kopce a řadí při jízdě z kopce, aby se optimálně využila brzdná síla motoru. Modely s jednotkou Multidrive mají také kontrolku ekonomické jízdy ECO umístěnou na multifunkčním displeji.
Vznětový motor 1,4 D-4D je vybaven technologií vstřikování paliva common rail poslední generace a turbodmychadlem s mezichladičem plnicího vzduchu.
V průběhu roku 2009 se objeví nový zážehový motor 1.33 dual VVT-i s technologií stop-and-start. Ukazatel přeřazení u verze s přímo řazenou převodovkou udává řidiči optimální okamžik přeřazení nahoru či dolů tak, aby jízda byla co nejhospodárnější.
Pozn. Objem – ccm, výkon - kW(k)/min, toč.moment – Nm/min, kombin.spotřeba – l/100 km
Standardní technologie aktivní bezpečnosti zahrnují ABS spojený s brzdovým asistentem (BA) a elektronickým rozdělováním brzdné síly (EBD). Systém řízení stability vozu s asistentem řízení (VSC+) v součinnosti se systémem kontroly trakce (TRC) aktivně pomáhá řidiči udržet kontrolu nad vozidlem v kritických situacích. Jedná se o součást základní výbavy celé modelové řady iQ, kam patří systém kontroly elektrického posilovače řízení, jenž koordinuje funkci VSC s účinkem elektrického posilovače řízení tak, aby se co snížilo riziko nedotáčivosti nebo přetáčivosti vozu.
Na předních kolech jsou kotoučové brzdy o průměru 255 mm, vzadu (v závislosti na trhu) buď bubnové brzdy o průměru 180 mm, nebo kotoučové o průměru 259 mm. Kotoučovými brzdami 259 mm jsou standardně vybaveny všechny vozy se vznětovým motorem.
O maximální bezpečnost se stará 9 airbagů, přičemž airbag spolujezdce vpředu má speciální dvoukomorovou konstrukci. V případě čelního nárazu je řidič chráněn kolenním airbagem, který je díky krátkému sloupku řízení umístěn blíže u kolena. Na straně předního spolujezdce je v čalounění sedadla nainstalován nový typ airbagu, který společně s bezpečnostním pásem přispívá ke snížení a rozptýlení sil působících na hlavu, hrudník a horní polovinu těla. Tento typ účinněji brání v posunutí cestujícího v místě kyčlí než tradiční kolenní airbagy, což souvisí s asymetrickou konstrukcí přístrojové desky.
K ochraně předních cestujících slouží dva boční airbagy, současně chránící hrudník a pánev, dále dva boční hlavové airbagy chránící všechny čtyři cestující před bočním nárazem do oblasti hlavy nebo krku. iQ se může pochlubit také hlavovým záclonovým airbagem v oblasti zadního okna.
Toyota iQ bude nabízena ve dvou stupních výbavy –iQ a iQ2, přičemž seznam rozšířené výbavy bychom očekávali spíše u vozů vyšší třídy. Zadní sedadla jsou dělena v poměru 50:50 a po sklopení lze zvětšit prostor pro zavazadla na 242 l. Pod zadní lavicí se nachází snadno přístupná tajná schránka pro menší předměty.
Model iQ ukazuje, jak by měl vypadat vůz do přeplněných měst s ohledem k životního prostředí. Základní hladina emisí CO2 je 99 g/km. První modely iQ se vydají do ulic na začátku roku 2009 a Toyota očekává, že v Evropě se jich každým rokem prodá přibližně 80 tisíc.
JL, 7.10.2008
Pozoruhodný prostor interiéru vysvětluje poměrně dlouhý rozvor náprav (2000 mm) a krátké převisy karoserie – 530 mm vpředu, resp. 455 mm vzadu. Délka interiéru měřená od zadní části přístrojového panelu do místa kyčelního kloubu cestujících na zadních sedadlech činí 1238 mm. Takového průlomu v konstrukci by nebylo možné dosáhnout bez použití šesti zásadních technických inovací
▲Díky diferenciálu montovanému vpředu, zabudovanému do převodovky běžné konstrukce, bylo možné použít krátký přední převis karoserie. Tím došlo ke zkrácení délky vozu při zvětšení prostoru pro cestující. Důmyslným řešením se zmenšila velikost motorového prostoru, a tak bylo možné do předních podběhů karoserie použít kola o větším průměru. Současně se zkracují převisy karoserie, čímž se zlepšuje stabilita a ovladatelnost vozu.
▲Použitím převodovky řízení se středovým upevněním spojovacích tyčí řízení a jejich umístěním výše v motorovém prostoru bylo možné optimalizovat vzájemnou pozici převodovky, motoru a diferenciálu. Díky tomu se zmenšila velikost motorového prostoru, a ještě zkrátil přední převis karoserie.
▲Toyota použila plochou palivovou nádrž, jejíž výška činí jen 120 mm, čímž vyřešila problém rychle kolísající hladiny paliva v nádrži, který s konstrukcí nutně souvisí. Palivovou nádrž (32 l) pak bylo možné přemístit pod podlahu vozu. Současným skloněním zadních tlumičů směrem dozadu se zvětšila velikost prostoru pro zadní cestující.
▲Použitím tenké konstrukce zadní části opěradel iQ se uvolnilo dalších 40 mm pro kolena zadních cestujících. Sedadla váží o 30 % méně než běžná, což přispělo k nižší spotřebě paliva a hladině emisí. Pevnost konstrukce zajišťují protlačované trubky místo vysokopevnostního ocelového plechu. Tenčí konstrukce sedadel s integrovanými opěrkami hlavy šetří prostorem, aniž by se to negativně projevilo v pohodlí jízdy nebo bezpečnosti.
▲Zmenšením jednotky vytápění a klimatizace o 20 % oproti Yarisu se ušetřil prostor bez dopadů na výkonové parametry. Jednotka ventilátoru, obvykle před spolujezdcem, byla začleněna doprostřed hlavní jednotky vytápění a klimatizace. Toto řešení dovolilo posunout prostor pro přední cestující vpřed, a uvolnit více místa v prostoru pro cestující a zvětšit místo pro nohy.
▲Pokroková konstrukce asymetrické přístrojové desky otevřela celý prostor kabiny. Přední spolujezdec má k dispozici dost místa pro nohy, a to i v případě posunutí jeho sedadla vpřed. Vhodné uspořádání posuvných sedadel umožňuje pohodlně usadit dospělého pasažéra o výšce 190 cm na zadní sedadlo za předního spolujezdce, jehož výška je také 190 cm
Po spuštění výroby se bude nabízet se zážehovým tříválcem 1.0 VVT-i nebo vznětovým čtyřválcem 1.4 D-4D, s třemi typy převodovek včetně Multidrive.
Pokrokové převodové ústrojí Multidrive je ukázkou samočinné převodovky s plynule měnitelným převodem. Zajišťuje hladkou změnu převodových stupňů a současně dosahuje optimálního vyvážení mezi nízkou spotřebou a výkonem. Neustále sleduje a volí nejvhodnější převodový poměr a rychlost přeřazení, a tak automaticky eliminuje obvyklé rázy či trhnutí. Nové ústrojí maximálně využívá dostupný točivý moment bez nutnosti zrychlování. Například omezuje přeřazování při jízdě do kopce a řadí při jízdě z kopce, aby se optimálně využila brzdná síla motoru. Modely s jednotkou Multidrive mají také kontrolku ekonomické jízdy ECO umístěnou na multifunkčním displeji.
Vznětový motor 1,4 D-4D je vybaven technologií vstřikování paliva common rail poslední generace a turbodmychadlem s mezichladičem plnicího vzduchu.
V průběhu roku 2009 se objeví nový zážehový motor 1.33 dual VVT-i s technologií stop-and-start. Ukazatel přeřazení u verze s přímo řazenou převodovkou udává řidiči optimální okamžik přeřazení nahoru či dolů tak, aby jízda byla co nejhospodárnější.
Motor | 1.0 VVT-i | 1.4 D-4D |
Objem | 996 | 1364 |
Výkon | 50(68)/6000 | 66(90)/3400 |
Toč.moment | 91/4800 | 190/2000 |
Spotřeba | 4,2 | 4,1 |
Pozn. Objem – ccm, výkon - kW(k)/min, toč.moment – Nm/min, kombin.spotřeba – l/100 km
Standardní technologie aktivní bezpečnosti zahrnují ABS spojený s brzdovým asistentem (BA) a elektronickým rozdělováním brzdné síly (EBD). Systém řízení stability vozu s asistentem řízení (VSC+) v součinnosti se systémem kontroly trakce (TRC) aktivně pomáhá řidiči udržet kontrolu nad vozidlem v kritických situacích. Jedná se o součást základní výbavy celé modelové řady iQ, kam patří systém kontroly elektrického posilovače řízení, jenž koordinuje funkci VSC s účinkem elektrického posilovače řízení tak, aby se co snížilo riziko nedotáčivosti nebo přetáčivosti vozu.
Na předních kolech jsou kotoučové brzdy o průměru 255 mm, vzadu (v závislosti na trhu) buď bubnové brzdy o průměru 180 mm, nebo kotoučové o průměru 259 mm. Kotoučovými brzdami 259 mm jsou standardně vybaveny všechny vozy se vznětovým motorem.
O maximální bezpečnost se stará 9 airbagů, přičemž airbag spolujezdce vpředu má speciální dvoukomorovou konstrukci. V případě čelního nárazu je řidič chráněn kolenním airbagem, který je díky krátkému sloupku řízení umístěn blíže u kolena. Na straně předního spolujezdce je v čalounění sedadla nainstalován nový typ airbagu, který společně s bezpečnostním pásem přispívá ke snížení a rozptýlení sil působících na hlavu, hrudník a horní polovinu těla. Tento typ účinněji brání v posunutí cestujícího v místě kyčlí než tradiční kolenní airbagy, což souvisí s asymetrickou konstrukcí přístrojové desky.
K ochraně předních cestujících slouží dva boční airbagy, současně chránící hrudník a pánev, dále dva boční hlavové airbagy chránící všechny čtyři cestující před bočním nárazem do oblasti hlavy nebo krku. iQ se může pochlubit také hlavovým záclonovým airbagem v oblasti zadního okna.
Toyota iQ bude nabízena ve dvou stupních výbavy –iQ a iQ2, přičemž seznam rozšířené výbavy bychom očekávali spíše u vozů vyšší třídy. Zadní sedadla jsou dělena v poměru 50:50 a po sklopení lze zvětšit prostor pro zavazadla na 242 l. Pod zadní lavicí se nachází snadno přístupná tajná schránka pro menší předměty.
Model iQ ukazuje, jak by měl vypadat vůz do přeplněných měst s ohledem k životního prostředí. Základní hladina emisí CO2 je 99 g/km. První modely iQ se vydají do ulic na začátku roku 2009 a Toyota očekává, že v Evropě se jich každým rokem prodá přibližně 80 tisíc.
JL, 7.10.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout