Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota i-ROAD - dva v jednom

Před necelými dvěma roky Toyota poprvé odhalila své koncepční vozidlo i-ROAD; nyní na Pařížském autosalonu 2014 v evropské premiéře představuje svůj osobní tříkolový přepravník pro dva pasažéry, homologovaný pro běžný provoz. Agilitou motocykl, pohodlím osobní automobil.

Návrh Toyoty i-ROAD prodělal oproti konceptu další úpravy s ohledem na lepší výhled, ochranu před nepřízněmi počasí, snazší manévrovatelnost a intuitivní použití. Boční dveře jsou opatřeny ručně stahovatelnými okénky. Tím získává výhodu oproti tradičním jednostopým vozidlům, neboť jej lze bez ohledu na počasí řídit i bez helmy nebo speciálního oblečení.

Zadní partie mají po přepracování kratší převis, změnilo se provedení i umístění sdružených světel a přibylo zde malé zadní okénko pro lepší výhled při manévrování. S ohledem na maximálně intuitivní použití a co nejsnazší řízení se konstruktéři rozhodli pro tradiční kulatý volant; k ovládání dále slouží běžný akcelerační a brzdový pedál jako v automobilu.

Přepracovaná Toyota i-ROAD je 2345 mm dlouhá, 1455 mm vysoká a 870 mm široká, rozvor činí 1695 mm. Oproti konceptu je tak o 5 mm kratší, 10 mm vyšší a 20 mm širší. Osobní přepravník díky tomu dokáže hladce manévrovat po běžných silnicích i v úzkých uličkách; na jediném standardním parkovacím místě lze navíc zaparkovat až čtyři Toyoty i-ROAD.
Beze změny zůstává elektrické hnací ústrojí, které používá Li-Ion akumulátor pohánějící dvojici elektromotorů o výkonu 1,9 kW, umístěných na obou předních kolech. Osobní přepravník nabízí svižnou akceleraci, prakticky bezhlučný chod a dojezd přibližně 50 km. Po vyčerpání kapacity baterie jej lze naplno dobít z běžné domovní zásuvky za pouhé tři hodiny.

Klíčem k vyšší stabilitě, bezpečnosti, pohodlí i potěšení z jízdy je nová technologie automatického naklánění Active Lean v součinnosti s řízením zadního kola prostřednictvím klasického volantu.
Elektronická řídicí jednotka (ECU) vypočítává požadovaný náklon na základě informací o úhlu natočení kol, gyroskopu a rychlosti vozidla. Soustava pak automaticky pohybuje koly nahoru a dolů v opačném směru, a je tak schopna zajistit úhel náklonu působící proti odstředivé síle při průjezdu zatáčkou.

Uvedený systém zajišťuje aktivní naklánění i při jízdě v přímém směru po zvlněné vozovce – v takovém případě akční člen automaticky vyrovnává změny v povrchu vozovky tak, aby karoserie trvale zůstávala v rovině. Jelikož díky uvedenému systému nemusí řidič nikdy stoupat na zem, Toyota i-ROAD může používat bezpečnější uzavřenou konstrukci karoserie chránící před nepřízněmi počasí.
Nový osobní přepravník je tak možné řídit bez použití helmy, ale navíc jsou zde i výhody spojené s prostředím běžného automobilu, tedy možnost využívat topení, audio soustavu nebo připojení mobilního telefonu přes Bluetooth.


Tříleté testování v Grenoblu

Díky partnerství města Grenoble, metropolitní oblasti Grenoble-Alpes, energetické skupiny EDF, společnosti Sodetrel, automobilky Toyota a firmy Citélib proběhne tříletý zkušební projekt zaměřený na zvýšení hospodárnosti a efektivity veřejných dopravních systémů (tramvaje, autobusy, vlaky) v propojení s osobními elektromobily.
Nosnou myšlenkou projektu je umožnit dojíždějícím obyvatelům Grenoblu řízení osobního přepravníku v několika prvních nebo posledních kilometrech jejich cesty a následně zbývající (převážnou) část cesty dojet veřejnou hromadnou dopravou. To by mělo přispět k vyšší flexibilitě a časové úspoře na straně uživatelů, ale současně i omezit dopravní zácpy ve městě a zlepšit kvalitu ovzduší v centru.

Nový projekt umožní uživatelům vyzvednout si některý z malých elektromobilů na jednom místě a zanechat jej jinde. Toyota proto dodá 35 elektromobilů i-ROAD v rámci rozsáhlejší flotily čítající celkem 70 mimořádně kompaktních plně elektrických vozidel Toyota. Všechna vozidla lze dobíjet v některém z více než stovky dobíjecích míst na 30 nových dobíjecích stanicích, které jsou rozmístěny poblíž zastávek hromadné dopravy po celém městě.

Účastníci tohoto vizionářského projektu sdílení vozidel budou moci využívat dvě speciální mobilní aplikace. První z nich je inteligentní plánovač cest pomáhající uživatelům dostat se do požadovaného cíle tou nejefektivnější cestou (resp. dopravním prostředkem) v závislosti na aktuálním stavu dopravy a jízdních řádech hromadné dopravy; druhá aplikace sleduje dostupnost osobních elektromobilů. Jejím prostřednictvím si mohou uživatelé volný elektromobil ihned zarezervovat.




Toyota 16.10.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar