Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota bZ4X - elektrické SUV

Toyota bZ4X je první elektrifikovaný vůz japonského koncernu, který byl od A do Z navržen a vyroben jako čistý elektromobil. Tento model stojí u zrodu nové řady automobilů poháněných elektrickým proudem s označením bZ, tedy beyond Zero.

Pod podlahou jsou namontované baterie, jež tvoří nedílnou součást podvozku. Auto má proto nízko umístěné těžiště, je dokonale vyvážené a vyznačuje se značnou tuhostí karosérie. To vše přispívá k lepším jízdním vlastnostem vozu a jeho vysoké bezpečnosti.


Výkon a dojezd

Toyota bZ4X může být vybavena pohonem buď na přední, anebo na obě nápravy. V případě verze s předním pohonem má motor výkon 204 k a 265 Nm točivého momentu a umí rozjet auto z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy. Verze s pohonem všech čtyř kol má po jednom motoru na každé nápravě a celkový výkon 217 k, přičemž točivý moment činí 336 Nm. Automobil zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy. V obou případech je maximální rychlost vozu 160 km/h.
Vůz má lithium-iontovou baterii s kapacitou 71,4 kWh, která podle předběžných odhadů umožní dojezd více než 450 km. Důležité je i to, že při použití rychlonabíječky o výkonu 150 kW lze baterii vozu nabít na 80 % za půl hodiny.


Po 10 letech 90 procent kapacity

Toyota využila bohatých zkušeností s výrobou elektrifikovaných automobilů, vždyť hybridní vozy nabízí zákazníkům již bezmála 30 let. Výsledkem je spolehlivá a odolná baterie. Lithium-iontovou konstrukci akumulátoru, který napájí model bZ4X, tvoří 96 článků a vyznačuje se neobyčejnou životností a odolností. Toyota se chlubí, že po 10 letech nebo ujetí 240 tisíc km si baterie zachová 90 procent původní kapacity.
Zajímavé je, že celý systém akumulátoru průběžně monitoruje sada čidel a v případě, že systém odhalí odchylky od normy, sám zareaguje předem naprogramovaným způsobem. Vysokou kvalitu baterie má rovněž zaručit proces výroby, jenž je naplánovaný tak, aby se v jeho průběhu do akumulátoru nedostala cizí tělesa, která by mohla ovlivnit jeho kvalitu a životnost.


SUV s prostorným interiérem

Toyota debutuje s elektromobilem v segmentu, kde se cítí silná. Auto má krátké převisy, kola rozmístěná v rozích karosérie, výrazné prahy a mohutnou, ačkoli aerodynamickou siluetu. Navíc nabízí verzi s pohonem všech čtyř kol a systémem volby jízdních režimů XMODE, který umožňuje přizpůsobit chování auta podmínkám na silnici i mimo ni.
Automobil se vyznačuje také prostorným pětimístným interiérem, poskytuje dost prostoru pro nohy, a to zejména pasažérům usazeným na zadních sedadlech. Dalším kladem je velká kapacita zavazadlového prostoru o objemu 452 litrů.


Kosmické technologie

Toyota bZ4X je elektromobil a jde ji ovládat jediným pedálem. To znamená, že brzdíme i zrychlujeme plynovým pedálem. Jedná se o řešení, které je již na trhu známé.
Toyota předpokládá, že postupem času nabídne v Evropě také systém řízení steer-by-wire, který opouští mechanické propojení mezi volantem a koly. Všechno bude řídit elektronika. Tím získá řidič více prostoru na nohy, lepší pozici za volantem a snáze se mu také bude nasedat a vysedat.


Inovativní je rovněž systém vytápění využívající tepelné čerpadlo, systém proto potřebuje méně energie než standardní klimatizace. Řidič a spolujezdec mohou také na předním sedadle použít vytápění infračerveným zářením, které se dokáže roztopit během minuty.
Ve výbavě bZ4X nebudou chybět ani nejmodernější multimediální systémy Toyoty s online výpočtem navigace, bezdrátovým internetem a hlasovým asistentem. Dále také bezpečnostní balíček T-Mate s třetí generací paketu Toyota Safety Sense, který nabízí celou škálu asistentů a systémů pečujících o bezpečnost a zvyšujících komfort při cestování.




Toyota 26.1.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar