Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota Yaris - úspěšné tažení pokračuje

První Yaris zaznamenal premiéru na evropských trzích v roce 1999. Vývoj každé další generace stavěl na koncepci „kompaktní zvenku, prostorný zevnitř“. Třetí generace zdědila promyšlený koncept karoserie předchozích generací, exteriér je atraktivnější díky odvážnějším, dynamičtějším a elegantním křivkám.

Celková délka činí 3885 mm, což ve srovnání s předchozí generací znamená nárůst 100 mm. Průměrná délka vozů v segmentu B je dnes cca 4 m, a tak nový Yaris zůstává jedním z nejkompaktnějších zástupců této třídy. Tomu odpovídá i poloměr otáčení jen 4,71 m.
Šířka zůstává na 1695 mm, zatímco výška poklesla o 20 mm na 1510 mm, a tak se vůz může pochlubit nižším těžištěm a sportovnějším postojem. Při zachování správných proporcí se rozvor náprav prodloužil o 50 mm.
Uprostřed předního nárazníku zaujme velký otvor přívodu vzduchu, který přitahuje pozornost ke spodní části vozu. Při pohledu z boku pak dynamiku zdůrazňuje markantnější, rychle se svažující okenní linie, která je pro Yaris charakteristická od jeho první generace.
Základna předního A-sloupku se posunula vpřed, aby zvýraznila stylovou siluetu vozu s kabinou posunutou k přední nápravě. Výsledný sklon čelního okna pomohl ke snížení součinitele aerodynamického odporu Cd na 0,287. K lepšímu výhledu z vozu šikmo vpřed a vzad napomohlo větší boční okno vpředu a absence dělicího sloupku v prosklení zadních bočních oknech.
Yaris třetí generace vyjíždí na 15" litých kolech nebo 16" kolech s novým designem a je možné vybírat z 10 různých odstínů karoserie.
Hlavním cílem návrhu interiéru bylo vytvořit kabinu s větší orientací na řidiče a se symetrickým uspořádáním. Prostor řidiče a předního spolujezdce je jasně oddělen, s novým akcentem na optimální ergonomii z pohledu řidiče.
Barva přístrojové desky a dveřních výplní odpovídá barvě panelů na čalounění sedadel (v závislosti na stupni výbavy). Na rozdíl od předchozích generací je kaplička přístrojů umístěna přímo před řidičem, přičemž ovládací prvky a spínače jsou uspořádány v pohodlném dosahu. Nový sdružený ukazatel, kterému vévodí centrální rychloměr, vyniká čitelností a podsvícením v tónu jantarové/červené. K vyššímu komfortu řidiče přispívá i tříramenný volant obšitý kůží s novým průřezem pro pohodlnější úchop. Přední sedadla mají nový rám, který lépe drží tělo a zaručuje jízdní pohodlí. Došlo k rozšíření sedadel a zároveň zvýšení bočnic kvůli lepšímu bočnímu vedení.
Rozvor náprav narostl o 50 mm, šířka interiéru se zvětšila o 30 mm. Yaris se tak řadí mezi nejprostornější vozy v dané třídě. S ohledem na maximální vnitřní prostornost byla ztenčena výklopná záď i opěradla předních a zadních sedadel. Tím se prostor pro nohy zadních pasažérů zvětšil o 35 mm na 645 mm, což je parametr na vrcholu třídy. Hloubka zavazadelníku narostla o 145 mm na 710 mm.
Celkový objem „kufru“ s dvojitou podlahou se zvětšil na 286 l, při sklopení zadních sedadel dělených v poměru 60:40 až na 768 l. K pocitu prostornosti přispívá i velké skleněné panoramatické střešní okno. Konstrukce je rozdělena na přední a zadní část se samostatnými slunečními roletkami.


Yaris navazuje na úspěšnou paletu pohonných jednotek z předchozích generací a nabízí volbu ze tří motorů: zážehové jednotky 1,0 a 1,33 l VVT-i, resp. přeplňovaný vznětový motor 1,4 l D-4D. Všechny staví na výhodách technologie Toyota Optimal Drive, která se zaměřuje nízkou hmotnost, kompaktní rozměry, vysokou účinnost spalování, použití komponent s nízkým třením a řešení šetrných k životnímu prostředí. Motory charakterizuje nízká hmotnost, kompaktní rozměry a dostatečný výkon i točivý moment nezbytný při jízdách po městě.

Typ1.0 VVT-i1.33 VVT-i1.4 D-4D
Objem99813291364
Výkon51(69)/600073(99)/600066(90)/3800
Toč.moment93/3600125/4000205/1800-2800
Rychlost155175175
Zrychlení15,311,710,8
Spotřeba5,7/4,2/4,86,8/4,5/5,44,8/3,4/3,9




Pozn: Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s). spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km


Nová převodovka Multidrive S dodávaná na přání se zážehovým motorem 1.33 nově nabízí i manuální režim sekvenčního řazení, kdy využívá sedmi virtuálních rychlostních stupňů (volit buď řadicí pákou nebo páčkami pod volantem). Při aktivaci režimu Multidrive S Sport se přesněji sladí otáčky motoru s rychlostí jízdy ve snaze poskytnout lineární odezvu při akceleraci způsobem, který připomíná tradiční manuální převodovku.
Pro nový Yaris se plánují tři stupně výbavy: Entry, Active a Style. Jednotlivé stupně výbavy jsou koncipovány tak, aby se vzájemně odlišovaly a nabídly jedinečný styl a charakter.
Stupeň výbavy Style míří na mladší zákazníky, kterým nabízí nejvyšší úroveň standardní výbavy a nejdynamičtější ztvárnění interiéru ve sportovním duchu. Z vnějšího pohledu pak nabídne tužší nastavení podvozku, 16" litá kola, přední mlhovky s chromovým dekorem a zabudovaný zadní spoiler. V interiéru pak zaujme speciální barevné provedení, obklady a ukazatele před řidičem určené jen pro tento stupeň výbavy, výškové nastavování sedadla řidiče a předního spolujezdce, loketní opěrky nebo stehování v oranžové barvě na volantu a páce ruční brzdy.
Zákazníci požadují také systém umožňující centrální ovládání prostřednictvím dotykové obrazovky, a to pro co nejširší spektrum funkcí vozidla, umožňující připojit externí zařízení (mobilní telefony a přenosné hudební přehrávače). Nový přístup k cenově dostupnému multimediálnímu systému představuje rozhraní Toyota Touch s barevnou dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 6,1". Systém standardně nabízený v novém Yarisu již od stupně výbavy Active zahrnuje tuner AM/FM, přehrávač CD/MP3, připojení mobilního telefonu přes Bluetooth® s funkcí streamování hudby a automatickou synchronizaci seznamu kontaktů při každém připojení. Port USB umožňuje připojit přenosné hudební přehrávače, včetně možnosti zobrazovat grafiku alb z iTunes.
Standardní součástí systému je zadní parkovací kamera, jejíž obraz se přenáší na obrazovku systému Toyota Touch. Systém Toyota Touch & Go staví na základní multimediální jednotce Toyota Touch. Soustava zahrnuje nejoblíbenější navigační funkce, jako např. detailní informace o hustotě dopravy, nastavitelná rychlostní omezení, upozornění na radary měřící rychlost a dopravní značky na rychlostních silnicích.
Kromě toho nabízí na výběr nejen nejrychlejší a nejkratší trasu do cíle, ale rovněž trasu s nejnižšími dopady na životní prostředí – volba trasy „Eco“. Ve spojení s kompatibilním mobilním telefonem (prostřednictvím Bluetooth) se mohou uživatelé připojit k vyhledávací službě Google Local Search. Prostřednictvím funkce Google Maps lze zadávat cílová místa i na dálku z domova či kanceláře. Již od uvedení modelu se bude nabízet ke stažení několik aplikací Touch & Go, jako např. informace o cenách paliva, počasí nebo volných parkovacích místech. Zájemci mohou také volit z několika pečlivě koncipovaných a cenově výhodných balíčků dodatečné výbavy přinášejících na palubu vozu ještě vyšší míru pohodlí.
Balíček „VIP“ zahrnuje částečné kožené čalounění, zatmavená okna a osvětlení prostoru pro nohy u řidiče a předního spolujezdce. Součástí balíčku „Sound“ (Ozvučení) je duální zesilovač o výkonu 280 W a 8 špičkových reproduktorů.


JL,10.8.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar