Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota Verso ve světové premiéře

Cílem konstruktérů bylo spojit nejmodernější designové provedení vnějšku vozu i interiéru s maximem prostoru, pohodlí, praktičnosti a užitné hodnoty, bezpečnost ochrany cestujících i chodců, jízdní pohodlí, nízkou hladinu hluku a dynamické schopnosti typické pro běžné osobní vozy.

Toyota Verso je oproti svému předchůdci delší o 70 mm (4440 mm) a širší o 20 mm (1790 mm), jen výška zůstala beze změny (1620 mm). Rozvor se prodloužil o 30 mm na 2780 mm, a také rozchod kol vpředu i vzadu o 23 mm (1535 mm), resp. 48 mm (1545 mm).
Čelní partii charakterizují nápadné křivky kapoty vedoucí od základny A sloupků, maska chladiče s vodorovným dvojitým žebrováním, sdružené světlomety vytažené až do blatníků a hluboký přední spoiler.
Praktická výklopná záď s nápadnými a výkonnými sdruženými světly zasahuje do zadního nárazníku, pokračuje k horní části boků karoserie a zužuje se v místě zadních světel.
K pocitu prostornosti kabiny napomáhá spojení měkkých plastů v horní části přístrojové desky a struktury připomínající kůži ve spodní části. Vzdušnou atmosféru vytváří i největší jednodílná panoramatická střecha v této kategorii vozů MPV. Střešní okno o délce 1160 mm a šířce 1180 mm sahá od horní hrany čelního skla až za B sloupky a je vybaveno elektricky ovládanými žaluziemi.
Výtečné ergonomické řešení dokladuje rozmístění ovládacích prvků společně s řadicí pákou, která se přesunula blíže k volantu. Dominantní středová konzola odděluje zónu řidiče od zóny předního spolujezdce. Kaplička přístrojů se samostatnými tubusy rychloměru a otáčkoměru je umístěna tak, aby co nejméně překážela řidiči ve výhledu, ale zároveň zůstala v zorném poli řidiče.
Systém sedadel Toyota Easy Flat-7 nabízí na 32 různých kombinací uspořádání interiéru a je považován za jedno z nejpraktičtějších řešení svého druhu. U nové verze byl systém přepracován tak, aby se využilo prodloužení rozvoru. Ve druhé i třetí řadě najdeme samostatná sedadla, které lze posouvat ve větším rozsahu. Délka posuvu sedadel druhé řady se prodloužila o 30 mm, čímž narostl prostor pro nohy a zároveň se zlepšila přístupnost třetí řady sedadel. Všechna tři sedadla v prostřední řadě lze nezávisle podélně posouvat o 195 mm. Sedadla druhé i třetí řady lze nezávisle sklápět zcela do roviny, aniž bychom museli vyjímat opěrky hlavy.
Po sklopení sedadel druhé a třetí řady do roviny se zavazadlový prostor prodlouží o 185 mm na 1830 mm a rozšíří o 240 mm na 1585 mm. Velikost při plném obsazení sedmi cestujícími se zvětšila z 63 na 178 l.
Toyota Optimal Drive (viz Novinky) je ukázkou kombinace celého spektra pokrokových technologií a snah o interní zdokonalení zaměřených na optimální rovnováhu mezi dynamikou, spotřebou a nízkými emisemi. Všechny tyto základní technologie se zaměřují na tři klíčové aspekty vývoje hnacích jednotek:
Prvním je snížení hmotnosti hnací jednotky použitím velmi lehkých a kompaktních převodovek a komponent motoru.
Druhou oblastí je minimalizace mechanických ztrát použitím technologie Valvematic. Zahrnuje nová ventilová vahadla s rolničkami, menší a lehčí písty, použití oleje o nižší viskozitě a nové manuální převodovky i převodovku Multidrive.
Třetí oblastí jsou snahy o co nejvyšší účinnost spalování. U zážehových motorů se zvýšil kompresní poměr na 11,5:1, byly přepracovány sací kanály i konstrukce spalovací komory a zavedena olejová tryska na chlazení pístů. Vznětové motory těží z modernizovaného systému vstřikování paliva.
Nové Verso je devátým modelem, ve kterém jsou nasazeny koncepce Toyota Optimal Drive. Pětice nabízených motorů zahrnuje přeplňované vznětové motory D-4D 2.0 a 2.2 a zážehové Valvematic 1,6 a 1,8 l. Nový zážehový motor 1.6 Valvematic ve spojení s novou šestistupňovou manuální převodovkou dává výkon 132 k, tedy o 22 k více než 1.6 l VVT-i. Točivý moment vzrostl o 10 N.m na 160 N.m při 4400/min.
Nový agregát 1.8 Valvematic dosahuje oproti svému předchůdci 1.8 VVT-i narostl o 18 k na 147 k a točivý moment o 10 N.m na 180 N.m při 4400/min. Motor může pracovat v součinnosti s novou šestistupňovou manuální převodovkou nebo Multidrive S, která je ukázkou nejnovější bezestupňové převodovky firmy Toyota.
V paletě vznětových motorů nové generace najdeme turbodiesel 2.0 D-4D s filtrem pevných částic DPF. V součinnosti se šestistupňovou manuální převodovkou dává výkon 126 k a točivý moment 310 N.m od 1800 do 2400/min.
Přepracovaný vznětový motor 2.2 D-4D nyní nabízí výkon 150 k a točivý moment 340 N.m od 2000 do 2800/min. Tento agregát je spojen s novou šestistupňovou automatickou převodovkou a technologií Toyota D-CAT.
Druhý přeplňovaný vznětový motor 2.2 D-4D použitý z předchozí generace tohoto modelu se nabízí i se šestistupňovou manuální převodovkou a dává výkon 177 k a točivý moment 400 N.m v pásmu od 2000 do 2800/min.


Zážehové motory

Typ1.6 Valvematic1.8 Valvematic
Objem15981798
Výkon97(132)/6400108(147)/6400
Toč.moment160/4400180/4000
Převodovka6MT6MT
Rychlost185190
Zrychlení11,710,4
Spotřeba8,6/5,6/6,78,7/5,7/6,8


Vznětové motory
Typ2.02.2/1502.2/180
Objem199822312231
Výkon93(126)/3600110(150)/3600130(177)/3600
Toč.moment310/1800-2400340/2000-2800400/2000-2800
PřevodovkaMultiS6NT6MT
Rychlost185185195
Zrychlení11,111,311,3
Spotřeba8,9/5,7/6,99,1/5,8/78,7/5,9/7



Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km

Verso je vybaveno nejnovější soustavou brzd s ABS a stabilizačním systémem (ESP), jejíž součástí je i elektronické rozdělování brzdné síly (EBD) a brzdový asistent (BA) přispívající k výraznému zkrácení brzdné dráhy.
Systém řízení stability vozu (VSC+) zahrnující i regulaci momentu řízení kompenzuje nedotáčivost i přetáčivost tím, že nezávisle aplikuje vhodnou brzdnou sílu na některé z kol, a současně vyvíjí točivý moment na volant tak, aby napomohl řidiči stabilizovat vůz v kritické situaci.
Systém kontroly trakce (TRC) zabraňuje protáčení kol na povrchu s nízkou přilnavostí a tam, kde je rozdílná přilnavost v levé a pravé části vozu. Asistent momentu řízení pomáhá eliminovat stáčivou odezvu vozidla při brzdění i akceleraci.
Vůz je standardně vybaven sedmi airbagy: čelními a bočními airbagy vpředu, kolenním airbagem pro předního spolujezdce, a bočními hlavovými airbagy, které nyní chrání kabinu v celé její délce, včetně míst ve třetí řadě sedadel.
Energie bočního rázu je vedena napříč podlahovým panelem vozu a stropními výztužemi. V Toyotě se rovněž poprvé objevují bloky na pohlcení nárazové energie, instalované v prostoru okenní čáry zadních dveří a ve výšce kyčlí zadních cestujících, s cílem snížit případné riziko pasažérů. K pohlcování energie bočního nárazu a snížení rizika zranění zadních cestujících slouží vysokopevnostní tyč pod zadními sedadly zajištěná po obou stranách kabiny hybridními výztužemi z hliníku a pryskyřice.
Kapota má konstrukci pohlcující nárazovou energii a v prostoru za zadní hranou kapoty je použit deformovatelný materiál. K bezpečnosti v případě střetu s
chodcem pomáhá i přemístění motoru stěračů a propojovacích dílů do prostoru mezi motorem a kabinou.
Zájemci o nové Verso mohou volit mezi základním (Entry), středním (Mid), vyšším (High) a nejvyšším (High Plus) stupni výbavy. Bez ohledu na stupeň výbavy je vždy použit systém sedadel Toyota Easy Flat-7.
Verso v základním stupni výbavy nabízí mj: 7 airbagů (včetně bočních airbagů pro třetí řadu sedadel), aktivní opěrky hlavy, systém řízení stability vozu (VSC+) a pomocník pro rozjezd v kopci (HAC), zadní světla s technologií LED, osvětlení nástupního prostoru vozidla pomocí LED diod, audio soustavu s přehrávačem CD (s podporou souborů MP3) a 4 reproduktory, a dále automatické zamykání dveří. K ještě vyššímu pohodlí na palubě slouží praktická stropní konzola, úložné prostory pod podlahou u druhé řady sedadel, organizátor v zavazadlovém prostoru a speciální zpětné zrcátko umožňující řidiči oční kontakt s cestujícími na zadních sedadlech. Volitelným prvkem např. mlhovky a vyhřívání předních sedadel.

JL, 10.3.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar