Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota Urban Cruiser - kompaktní 2WD i AWD

V poslední době roste mezi motoristy zájem o úsporná městská vozidla neotřelého vzhledu, která zároveň dokáží zdolávat horské serpentiny. Pařížský autosalon byl svědkem světové premiéry Toyoty Urban Cruiser 1.4 D-4D All Wheel Drive.

Interiér se radikálně liší od kteréhokoli automobilu ve třídě malých vozů. Jeho pojetí navržené v designérském centru Toyoty ED2 v jižní Francii upoutá kombinací kultivovaných materiálů. Zajímavý je design přístrojů ve stylu radaru. Přímo před řidičem jsou soustředné kružnice ukazatelů rychlosti a otáček, kde se ručičky obou ukazatelů pohybují ve stejném poli. Přístrojová konzola svojí velikostí i vzhledem dominuje všem ovládacím prvkům, přičemž po obou stranách zbývá více prostoru pro další dobře čitelné ukazatele, jako je monitor jízdy a kontrolka ukazatele změny převodových stupňů.
Dalším novátorským prvkem designu jsou „plovoucí“ středové přístroje a ukazatele ve stříbrném provedení. Díky dominovému efektu se zdá, jako by se nad středovou konzolou vznášely.
I přes své kompaktní rozměry – délka 3930 mm, šířka 1725 mm a výška 1540 mm dokáže díky své konstrukci nabídnout bohatý vnitřní prostor pro pět cestujících a zavazadla. K celkové vnitřní prostornosti přispívá dlouhý rozvor (2460 mm) a krátké převisy karoserie. Na zavazadla zbývá v dané třídě rekordních 314 l, resp. 749 l po sklopení zadních sedadel.
Krátká karoserie se kombinuje se širokým rozchodem kol (vpředu 1485 mm, vzadu 1490 mm), který je akcentován velkými koly o průměru 16". Celkový image síly dokreslují ostré boční linie a vyklenuté podběhy kol. Při pohledu zezadu zaujme nízký profil karoserie budící dojem šířky a stability, stejně tak jako velké zadní okno zasahující až do boků vozu. Designové ztvárnění zadních partií završuje spoiler pátých dveří zdůrazňující aerodynamiku.
V případě provedení AWD s pohonem všech kol se výborně cítí i na vozovce pokryté sněhem či blátem, nebo za jízdy v dešti. Model 2WD s poháněnou přední nápravou je vybaven posuvným mechanismem sedadel se sklápěním a možností lůžkové úpravy podobně jako u RAV4. Verze AWD s pohonem obou náprav využívá mechanizmus dvojitého sklápění.
Nový model bude uveden na trh se dvěma hospodárnými motory s nízkou hladinou emisí. Jednak jde o přepracovaný vznětový čtyřválec 1.4 l D-4D a nový zážehový motor 1.33 Dual VVT-i s funkcí Stop & Start. S oběma agregáty je spojena nová šestistupňová manuální převodovka. Motor 1.4 D-4D je standardně vybaven filtrem pevných částic DPF a spolupracuje buď s pohonem všech kol (AWD), nebo přední nápravy (2WD).
Zážehový motor 1.33 l Dual VVT-i vyniká výtečnou ekonomikou provozu. Proměnné časování ventilů Dual VVT-i napomáhá k dosažení optimální rovnováhy mezi výkonem a točivým momentem ve spojení s nízkou spotřebou paliva. Pro motor je typické malé vrtání a dlouhý zdvih pístů s úzkým blokem motoru, což napomáhá zmenšit celkové rozměry motoru i hmotnost.

Typ1,33 Dual VVT-i1,4 D-4D
Objem13291364
Výkon74(100)/600066(90)/3800
Toč.moment132/3800205/2000
Rychlost175175
Zrychlení12,512,7 (AWD)/11,7 (2WD)
Prům.spotřeba5,55,1 (AWD)/4,6 (2WD)



Pozn. Objem – ccm, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), prům.spotřeba – l/100 km


V modelu Urban Cruiser se představuje nový systém Stop & Start, zlepšující spotřebu paliva i hladinu emisí tím, že vypíná motor po zastavení vozidla, v okamžiku kdy řidič zařadí neutrál a sundá nohu z pedálu spojky. Po opětovném sešlápnutí pedálu spojky se motor automaticky spustí. Vše probíhá rychle bez prodlevy.
Urban Cruiser ve verzi AWD se dodává se stejným systémem aktivního řízení točivého momentu (Active Torque Control 4WD) jako RAV4. Slouží ke zlepšení záběru kol i snížení spotřeby paliva díky přenosu točivého momentu na kola zadní nápravy. Za normálních jízdních podmínek pohání přední kola, pokud to však jízdní podmínky vyžadují, systém aktivního řízení točivého momentu 4WD okamžitě začne přenášet výkon na zadní kola.
Zavěšení kol se vzpěrami McPherson vpředu a torzními tyčemi vzadu zajišťuje dynamické jízdní chování při zachování vysokého stupně pohodlí. Odpružení náprav bylo vyladěno na míru evropským vozovkám.
Urban Cruiser je vybaven komplexním systémem prvků aktivní i pasivní bezpečnosti, které mezi malými vozy nemají konkurenci. Struktura karoserie výborně pohlcuje a rozptyluje nárazovou energii, ať v případě čelního nárazu, nárazu z boku nebo zezadu. Jedná se o součást systému MICS (Minimal Intrusion Cabin System – systém minimálního narušení kabiny vozu). Vůz je vybaven sedmi airbagy, včetně hlavových airbagů a kolenního airbagu řidiče. Řidiče a předního spolujezdce chrání aktivní opěrky hlavy. Prvky aktivní bezpečnosti zahrnují standardně montované ABS s funkcí brzdového asistenta (BA) a elektronickým rozdělováním brzdné síly (EBD). Standardně se dodává systém řízení stability vozu (VSC) zahrnující systém řízení trakce (TRC). VSC aktivně pomáhá řidiči k udržení kontroly nad vozidlem v kritických situacích.
Urban Cruiser se začne prodávat od května 2009. Výrobce plánuje v prvním roce prodat přes 30 tisíc kusů, přičemž podíl vozů s pohonem všech kol by měl činit asi 50 procent.


JL, 22.10.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar