Toyota Urban Cruiser - do města i přírody
Jednou z novinek letošního jara je Toyota Urban Cruiser, určená především do městského provozu, i když jak jsme se přesvědčili při krátké jízdě, počíná si velice hbitě i na běžných silnicích. Zajímavostí je verze s pohonem všech kol (převzato z modelu RAV4), v kombinace se vznětovým čtyřválcem 1.4.
Toyota Urban Cruiser spojuje tři klíčové atributy: dlouhodobé zkušenosti značky v konstrukci a výrobě robustních terénních vozů, pohodlí a všestrannost kompaktního městského hatchbacku a příznivé spotřebu paliva a hladinu emisí
Použití modelu pro všechny druhy cest však napovídá černé provedení některých komponent ve spodní části karoserie, jako je spodní hrana předního i zadního nárazníku nebo obložení prahů. Vzhled lze zdůraznit speciálním kitem pokrývajícím všechny spodní partie vozu.
Interiér pochází z evropského návrhářského studia ED2 firmy Toyota. V kapličce přístrojů před řidičem najdeme soustředné kružnice ukazatelů rychlosti a otáček, kde se ručičky obou ukazatelů pohybují ve stejném poli připomínajícím obrazovku radaru.
Dlouhý rozvor náprav (2 460 mm) v kombinaci s krátkými převisy (785 mm vpředu, resp. 685 mm vzadu) představuje prostorný interiér, a to i přes kompaktní vnější rozměry (délka 3930 mm, šířka 1725 mm, výška 1525 mm). Základní objem zavazadlového prostoru 305 l (AWD) lze po sklopení zadních sedadel zvýšit na 673 litrů. K dispozici jsou dva typy zadních sedadel, oba se zdokonaleným mechanizmem sklápění: verze 2WD má sedadla dělená v poměru 60:40 s možností posuvu, nastavení sklonu opěradla a sklápění jedním pohybem, zatímco verze AWD má sedadla dělená v poměru 60:40 s možností nastavení sklonu a s mechanizmem sklápění ve dvou částech.
Pro Urban Cruiser byly vybrány dvě pohonné jednotky s koncepcí Toyota Optimal Drive, která zahrnuje široké spektrum inovací. U obou motorizací je použita nová šestistupňová manuální převodovka. Nový zážehový motor 1,33 l s funkcí „Stop & Start“ využívá technologii proměnného časování ventilů dual VVT-i a pracuje s vysokým kompresním poměrem (11,5 : 1). Dosahuje výkonu 74 kW / 101 k a točivého momentu 132 N.m při 3800/min.
Nás však více zajímá vznětový motor 1,4 l D-4D se vstřikováním common rail a možností volby mezi pohonem všech kol nebo pouze přední nápravy. Přeplňovaný agregát, standardně s filtrem pevných částic DPF, používá mezichladič plnicího vzduchu a nejnovější technologii piezoelektrického vstřikování, jehož ventily pracující s tlakem 160 Mpa. Mohou tak dodávat větší a přesnější objem paliva, dvojnásobně rychleji než běžné vstřikovací ventily.
Vznětová jednotka dosahuje výkonu 66 kW / 90 k točivého momentu 205 N.m od 1800 do 2800 ot/min. Provedení s pohonem přední nápravy spotřebuje 4,5 l/100 km, verze AWD pak 4,9 l/100km.
Pohon AWD se systémem aktivního řízení točivého momentu Active Torque Control v součinnosti s dalšími systémy řízení trakce rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu (v poměru od 100:0 až po 50:50) v závislosti na dynamice jízdy a stavu vozovky. Používá elektronicky řízenou spojku před diferenciálem zadní nápravy, a přispívá tak k lepšímu záběru všech kol a vyšší stabilitě při rychlém průjezdu zatáčkami. Při zrychlování nebo rozjezdu na povrchu s nízkou přilnavostí se točivý moment rozděluje na všechna čtyři kola, aby při akceleraci nedošlo k prokluzu. Běžně se hnací moment vede na kola zadní nápravy pouze v nezbytných situacích. Systém aktivního řízení točivého momentu AWD je automatický, ale spínačem jej lze aktivovat ručně, například kvůli lepšímu záběru na bahnité nebo zasněžené cestě. V takovém případě systém rozděluje maximum točivého momentu na kola zadní nápravy. Pokud rychlost překročí 40 km/h, režim „Lock“ se deaktivuje a systém přejde do režimu „Auto“.
Všechna provedení modelu Urban Cruiser jsou vybavena celkem sedmi airbagy, včetně předních, kolenního u řidiče, dvou bočních a dvojice hlavových záclonových airbagů pro přední i zadní cestující.
Na přední nápravě jsou použity kotoučové brzdy s odvětráváním o průměru 275 mm. U verze 2WD mají na zadní nápravě kotouče průměr 259 mm, v případě verze AWD průměr 279 mm.
Servisní interval v délce 15 tisíc kilometrů efektivně využívá životnosti všech komponent, přičemž třeba brzdové destičky se mění až po opotřebování. Nový vůz do města s lehce terénními ambicemi využívá bezúdržbový rozvodový řetěz, levný olejový filtr a zapalovací svíčky s dlouhou životností. Model s přeplňovaným vznětovým motorem 1,4 l je vybaven systémem monitorování intervalu výměny oleje (OMMS), který sleduje využití motoru a na základě toho stanovuje optimální interval jeho výměny.
Urban Cruiser v základním stupni výbavy Terra nabízí: protiblokovací brzdový systém (ABS), elektronické rozdělování brzdné síly (EBD), brzdový asistent (BA), systém řízení stability vozu (VSC), systém řízení trakce (TRC), sedm airbagů, aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech, elektricky ovládaná okna vpředu, dálkové centrální zamykání, manuální klimatizaci, audio soustavu (tuner/CD) se šesti reproduktory a podporou souborů ve formátu MP3, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektrický posilovač řízení, optitronové přístroje, ukazatel změny převodových stupňů, kola z lisované oceli o rozměru 16“, střešní spoiler a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie s ukazatelem směru.
Verze s pohonem všech AWD stojí v základní výbavě Terra 519 900 Kč, za výbavu Sol (navíc mj.elektricky ovládaná zadní okna, kožený volant a hlavice řadicí páky, automatická klimatizace, mlhovky, konektor AUX IN, atd)je třeba připlatit 50 000 Kč.
Základní technické údaje
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, toč.moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h, spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
JL, 28.4.2009
Použití modelu pro všechny druhy cest však napovídá černé provedení některých komponent ve spodní části karoserie, jako je spodní hrana předního i zadního nárazníku nebo obložení prahů. Vzhled lze zdůraznit speciálním kitem pokrývajícím všechny spodní partie vozu.
Interiér pochází z evropského návrhářského studia ED2 firmy Toyota. V kapličce přístrojů před řidičem najdeme soustředné kružnice ukazatelů rychlosti a otáček, kde se ručičky obou ukazatelů pohybují ve stejném poli připomínajícím obrazovku radaru.
Dlouhý rozvor náprav (2 460 mm) v kombinaci s krátkými převisy (785 mm vpředu, resp. 685 mm vzadu) představuje prostorný interiér, a to i přes kompaktní vnější rozměry (délka 3930 mm, šířka 1725 mm, výška 1525 mm). Základní objem zavazadlového prostoru 305 l (AWD) lze po sklopení zadních sedadel zvýšit na 673 litrů. K dispozici jsou dva typy zadních sedadel, oba se zdokonaleným mechanizmem sklápění: verze 2WD má sedadla dělená v poměru 60:40 s možností posuvu, nastavení sklonu opěradla a sklápění jedním pohybem, zatímco verze AWD má sedadla dělená v poměru 60:40 s možností nastavení sklonu a s mechanizmem sklápění ve dvou částech.
Pro Urban Cruiser byly vybrány dvě pohonné jednotky s koncepcí Toyota Optimal Drive, která zahrnuje široké spektrum inovací. U obou motorizací je použita nová šestistupňová manuální převodovka. Nový zážehový motor 1,33 l s funkcí „Stop & Start“ využívá technologii proměnného časování ventilů dual VVT-i a pracuje s vysokým kompresním poměrem (11,5 : 1). Dosahuje výkonu 74 kW / 101 k a točivého momentu 132 N.m při 3800/min.
Nás však více zajímá vznětový motor 1,4 l D-4D se vstřikováním common rail a možností volby mezi pohonem všech kol nebo pouze přední nápravy. Přeplňovaný agregát, standardně s filtrem pevných částic DPF, používá mezichladič plnicího vzduchu a nejnovější technologii piezoelektrického vstřikování, jehož ventily pracující s tlakem 160 Mpa. Mohou tak dodávat větší a přesnější objem paliva, dvojnásobně rychleji než běžné vstřikovací ventily.
Vznětová jednotka dosahuje výkonu 66 kW / 90 k točivého momentu 205 N.m od 1800 do 2800 ot/min. Provedení s pohonem přední nápravy spotřebuje 4,5 l/100 km, verze AWD pak 4,9 l/100km.
Pohon AWD se systémem aktivního řízení točivého momentu Active Torque Control v součinnosti s dalšími systémy řízení trakce rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu (v poměru od 100:0 až po 50:50) v závislosti na dynamice jízdy a stavu vozovky. Používá elektronicky řízenou spojku před diferenciálem zadní nápravy, a přispívá tak k lepšímu záběru všech kol a vyšší stabilitě při rychlém průjezdu zatáčkami. Při zrychlování nebo rozjezdu na povrchu s nízkou přilnavostí se točivý moment rozděluje na všechna čtyři kola, aby při akceleraci nedošlo k prokluzu. Běžně se hnací moment vede na kola zadní nápravy pouze v nezbytných situacích. Systém aktivního řízení točivého momentu AWD je automatický, ale spínačem jej lze aktivovat ručně, například kvůli lepšímu záběru na bahnité nebo zasněžené cestě. V takovém případě systém rozděluje maximum točivého momentu na kola zadní nápravy. Pokud rychlost překročí 40 km/h, režim „Lock“ se deaktivuje a systém přejde do režimu „Auto“.
Všechna provedení modelu Urban Cruiser jsou vybavena celkem sedmi airbagy, včetně předních, kolenního u řidiče, dvou bočních a dvojice hlavových záclonových airbagů pro přední i zadní cestující.
Na přední nápravě jsou použity kotoučové brzdy s odvětráváním o průměru 275 mm. U verze 2WD mají na zadní nápravě kotouče průměr 259 mm, v případě verze AWD průměr 279 mm.
Servisní interval v délce 15 tisíc kilometrů efektivně využívá životnosti všech komponent, přičemž třeba brzdové destičky se mění až po opotřebování. Nový vůz do města s lehce terénními ambicemi využívá bezúdržbový rozvodový řetěz, levný olejový filtr a zapalovací svíčky s dlouhou životností. Model s přeplňovaným vznětovým motorem 1,4 l je vybaven systémem monitorování intervalu výměny oleje (OMMS), který sleduje využití motoru a na základě toho stanovuje optimální interval jeho výměny.
Urban Cruiser v základním stupni výbavy Terra nabízí: protiblokovací brzdový systém (ABS), elektronické rozdělování brzdné síly (EBD), brzdový asistent (BA), systém řízení stability vozu (VSC), systém řízení trakce (TRC), sedm airbagů, aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech, elektricky ovládaná okna vpředu, dálkové centrální zamykání, manuální klimatizaci, audio soustavu (tuner/CD) se šesti reproduktory a podporou souborů ve formátu MP3, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektrický posilovač řízení, optitronové přístroje, ukazatel změny převodových stupňů, kola z lisované oceli o rozměru 16“, střešní spoiler a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie s ukazatelem směru.
Verze s pohonem všech AWD stojí v základní výbavě Terra 519 900 Kč, za výbavu Sol (navíc mj.elektricky ovládaná zadní okna, kožený volant a hlavice řadicí páky, automatická klimatizace, mlhovky, konektor AUX IN, atd)je třeba připlatit 50 000 Kč.
Základní technické údaje
Typ | 1.33 Dual | 1.4 D-4D |
Objem | 1329 | 1364 |
Výkon | 74 (100)/3800 | 66 kW (90 k)/ 3800 |
Toč.moment | 132/3800 | 205/1800-2800 |
Rychlost | 175 | 175 km/h |
Zrychlení | 12,5 | 11,7 |
Zrychlení AWD | - | 12,5 |
Spotřeba | 6,6/4,9/5,5 | 5,3/4,0/4,5 |
Spotřeba AWD | - | 5,8/4,4/4,9 |
Rozměry | 3930 x 1725 x 1540 mm | |
Rozvor kol | 2460 mm | |
Rozchod kol | 1485/1490 mm |
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, toč.moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h, spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
JL, 28.4.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout