Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota RAV4 ještě lepší

Při premiéře první generace Toyoty RAV4 se výrobci velkých terénních automobilů jen škodolibě usmívali. Kdo by si takého „zakrslíka“ koupil? Ale smích se brzy přeměnil v úžas, protože kompaktní vůz 4x4 s výrazem offroadu se ukázal jako miláček motoristické veřejnosti.

 

Hned po představení na autosalonu v Ženevě v roce 1994 vyvolal vlnu popularity a zájmu o menší SUV. Japonský výrobce poprvé tehdy kombinoval design a pohon klasického SUV s rozměry kompaktní limuzíny. Postupem času se z nenápadného vozu stal bestseller s 1,8 miliony prodaných vozů (v Evropě přes 650 tisíc). 

Nyní je na světě třetí generace, která v délce o 25,5 cm překonává i pětidveřovou Corollu. Ostatně vůz narostl oproti předchůdci ve všech směrech v délce o 130 mm na 4395 mm, v šířce o 80 mm na.... Cestující se tak mohou těšit z velkého vnitřního prostoru.Výhradně pětidveřová karoserie je nápadná nárazníky, výraznými podběhy a mřížkou chladiče. Právě elegantní a moderní vzhled má přitahovat zájem veřejnosti. Proto jsou poměrně velká kola umístěna tak, aby vystupovala z rohů karoserie a zvýrazňovala dynamiku.

Předností interiéru je uspořádání sedadel Easy Flat. Praktickou zadní lavici, dělenou 60:40, lze podélně posouvat o 17 cm anebo ji sklopit do podlahy, čímž vznikne rovná plocha. Flexibilitu zvyšuje ještě nastavení sklonu opěradla. Objem zavazadlového prostoru, který se zvětšil o čtvrtinu, lze sklopením sedadel zvětšit ze 450 na 1752 litrů.

Interiér přesvědčuje přehlednou přístrojovou deskou s třemi analogovými optitronovými „budíky" sportovního vzhledu. Sdružené ukazatele se rozsvěcují postupně jantarově žlutým světlem uprostřed číselníků, čímž vytvářejí pocit vysoké sofistikovanosti. Jedničku zaslouží pohodlná sedadla, nechybí ani dostatek úložných schránek. Kromě toho boduje bohatou sériovou výbavou - klimatizace, elektrické ovládání oken a zrcátek, výškově i podélně stavitelný volant a systém sedadel Easy Flat.

Vrchol nabídky představuje model RAV4 X, který se na pohled pozná podle chybějící rezervy na pátých dveřích (vůz je vybaven dojezdovými pneumatikami run-flat), vpředu zaujme efektní maska chladiče a sportovní ambice podporují lemy blatníků a 18" kola. Nejsilnější vznětový motor D-4D 180 je kombinován se šestistupňovou manuální převodovkou, což umožní rychlost 200 km/h. Standardní výbava zahrnuje elektricky ovládaná a vyhřívaná kožená sedadla, otevření dveří a spuštění motoru bez klíčku, tempomat, stírače reagující na déšť a samočinné ovládání předních světlometů v závislosti na světelných podmínkách.

Pro příznivce zážehových motorů je připraven  benzinový čtyřválec 2,0 l VVT-i, který dosahuje takřka identických hodnot jako slabší turbodiesel. Ještě dodejme, že diesely jsou spojeny se šestistupňovou mechanickou převodovkou, benzinový buď s pětistupňovou mechanickou nebo čtyřstupňovým automatem.

 

Vznětové motory

Typ

D-4D 135

D-4D 180

Objem

2231

2231

Výkon

136 (100) při 3600

177 (130) při 3600

Toč.moment

310 při 2000-2800

400 při 2000-3600

Rychlost

180

200

Zrychlení

10,5

9,3

Spotřeba

(město/mimo město/kombin.)

8,1/5,6/6,6

8,4/6,1/7,0

 

Zážehový motor

Typ

2.0 i VVT

Objem

1998

Výkon

152 (112) při 6000

Toč.moment

194 při 4000

Rychlost

185

Zrychlení

10,6

Spotřeba

(město/mimo město/kombin.)

11,0/7,2/8,6

 

Pozn: Objem (cm³), výkon (k/kW/min), toč.mom. (N.m/min), rychlost (km/h), zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (l/100 km)

 

Rozměry: 4395 x 1815 x 1685 mm

Rozvor: 2560 mm

Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 28º/24º

Světlá výška: 190 mm

 

Pro malá dobrodružství mimo silnice je „ravka" vybavena aktivním systémem 4x4. Co to znamená? Podle jízdní situace a povrchu je síla variabilně rozdělována mezi přední a zadní nápravu od poměru 100:0 ve prospěch předních kol až na 55:45 při pohonu všech kol. Kromě toho může řidič zablokovat rozdělení točivého momentu v poměru 55:45 tlačítkem 4WD Lock.

U většiny vozidel pracují různé stabilizační prvky (ABS, protiprokluzový systém,  stabilizační systém ) nezávisle na sobě. Tyto funkce nyní integruje systém  VSC+ a  v rámci aktivního pohonu spolupracuje s aktivním řízením točivého momentu 4WD. Zároveň VSC+ spolupracuje s elektrickým posilovým řízením (EPS), a to nejen při ovládání rychlosti jednotlivých kol, ale pomáhá řidiči v okamžiku, kdy se vozidlo dostalo do smyku.

Nový model má také systém HAC usnadňující rozjezd na kluzké vozovce nebo do strmějšího kopce. Naopak DAC pomáhá udržovat stálou minimální rychlost při sjíždění příkrých svahů. Velká péče byla věnována vývoji deformačních struktur podvozku a karoserie pohlcujících energii nárazu. Mimořádný důraz se kladl na péči o bezpečnost chodců, aby se v případě kolize minimalizovalo jejich zranění.

Cestující Toyoty RAV4 chrání devět airbagů SRS  -  čelní, boční a průběžné hlavové airbagy vpředu i vzadu. V této kategorii je poprvé použit kolenní airbag pro řidiče.

Přestože si nová Toyota RAV4 zachovává styl SUV, současně svou koncepcí zasahuje do ostatních automobilových segmentů. Nabízí kvalitu reprezentativního osobního automobilu, variabilitu a styl MPV a vnitřní prostor kombi modelů.

Nejlevnější Toyota RAV4 přijde na 699 000 Kč (Base - 2.0i), nejdražší je verze 2.2 i D-4D 180 verze X+ za 1 179 900 Kč. Nabídku tvoří celkem šestnáct verzí v nejrůznějších stupních výbavy.

 

Jindřich Lasík


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar