Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota Prius - třetí generace s nejnižší spotřebou

Další generaci úspěšného modelu Prius s hybridním pohonem představila Toyota Motor Sales (TMS), U.S.A., Inc. Za posledních deset let dokázal oslovit přes jeden milion majitelů po celém světě, především díky výtečné spotřeby paliva a ultra nízkých emisí škodlivých plynů.

Třetí generace v modelovém provedení 2010 spadajícího do střední třídy nabídne ještě příznivější spotřebu paliva, vyšší výkon a novátorské prvky v oblasti designu. Nový vůz je tišší, prostornější a vybaven řadou standardních i příplatkových prvků výbavy, jako je např. posuvná střecha se solárními panely, čtyři jízdní režimy, inteligentní parkovací asistent (IPA) a dotykové ovládání na volantu se zobrazováním na displeji v přístrojové desce.
Prius první generace se objevil na trhu v roce 1997 jako první sériově vyráběný vůz s hybridním pohonem. Samotný název, který v latině znamená „jít před, předcházet“, symbolicky označuje vůz, který se objevil ještě před tím, než se z ekologického smýšlení stalo celospolečenské téma.
Hybridní systém byl vyvíjen vlastními silami a stal se hybnou silou pokrokových technologií v automobilovém průmyslu. V roce 2004 Toyota poprvé představila systém pohonu Hybrid Synergy Drive, který byl nasazen ve druhé generaci. Od té doby se jen v USA prodalo více než 670 tisíc těchto vozů.
Zatímco první generace vykazovala kombinovanou spotřebu 5,7 l/100 km, jeho nástupce se pyšnil spotřebou 5,1 l /100 km. Nejnovější Prius využívá řadu nových technologií, čímž se spotřeba snížila na 4,7 l/100 km.
Nový Prius pohání výkonnější čtyřválec 1.8 používající Atkinsonův cyklus. Oproti zažitým představám je větší objem motoru z pohledu spotřeby paliva v mimoměstském provozu výhodnější volbou. Díky většímu točivému momentu může na dálnicích pracovat s nižšími průměrnými otáčkami, čímž spotřebuje méně paliva. K výraznému poklesu spotřeby paliva došlo zejména při studených startech a za vyšších rychlostí.
K vysoké účinnosti přispívá i použití elektrického vodního čerpadla a nového systému recirkulace výfukových plynů (EGR). Motor 1.8 je první pohonnou jednotkou Toyota bez rozvodových řemenů. Ve voze najdeme multifunkční displej sledující spotřebu paliva a toky energií. Dodává zpětnou vazbu o fungování pohonné jednotky. Řidič tak pomocí tří různých zobrazení může postupně získat návyky nutné k hospodárnější jízdě.
Vůz může pohánět samotný spalovací motor, může jet pouze na baterii, nebo používat spalovací motor v kombinaci s elektromotorem. Patentovaný systém Hybrid Synergy Drive je z 90 procent nový a přichází s řadou zlepšení. Hnací ústrojí transaxle je lehčí a oproti předchozímu modelu omezuje ztráty točivého momentu až o 20 %. Invertor měnící stejnosměrný proud na střídavý má nový systém přímého chlazení, což znamená menší rozměry i hmotnost. Vše dohromady, tedy invertor, elektromotor a hnací ústrojí transaxle jsou menší a o 20 % lehčí. Prius používá nový elektronicky řízený systém rekuperačního brzdění s optimalizovanou řídicí logikou, která zlepšuje parametry rekuperace energie. Řidič si může zvolit jeden ze tří různých režimů jízdy. Režim „EV-Drive“ umožňuje jízdu na baterie, a to nízkou rychlostí na vzdálenost asi 1,5 km. Dalším režimem je „Power“, kdy se zvyšuje citlivost škrticí klapky na pokyny od pedálu plynu, jízda je sportovnější. Režim „Eco“, pomáhá řidiči dosáhnout nejlepší možné spotřeby paliva.
Při návrhu vnějších partií hrála významnou roli aerodynamika. Návrháři zachovali dynamickou trojúhelníkovou formu současného modelu a zároveň se zaměřil na změny celkového profilu i umístění a sklon sloupků. Celková výška zůstala beze změny, ale byl upraven profil střechy, kdy se nejvyšší bod posunul přibližně o 10 cm vzad. Zdůraznil se tak ještě více klínový tvar karoserie a zároveň se zvětšil prostor pro cestující vzadu. Při pohledu zezadu upoutá široký rozchod kol přinášející stabilitu, zatímco rozvor zůstal zachován. Celková délka se zvětšila o 15 mm, částečně z důvodu posunutí kapoty vpřed. Vůz vykazuje nejčistší aerodynamický profil ze všech sériově vyráběných vozů světa –součinitel aerodynamického odporu (Cd) je 0,25.
Důkladnému rozboru bylo podrobeno proudění vzduchu pod automobilem. Konstruktéři provedli změny ochranných vložek v podbězích kol, čelních partií pod podlahou vozu a vzadu přidali spoiler.
Posuvné střešní okno (na přání) se dodává se solárními články nad hlavami zadních cestujících. Získaná energie slouží k pohonu nového systému ventilace, který využívá elektrické ventilátory pro cirkulaci vzduchu. Systém zabraňuje nadměrnému nárůstu teploty v zaparkovaném vozu. Klimatizace s dálkovým ovládáním je prvním systémem tohoto druhu poháněným čistě na bateriový pohon a umožňujícím regulaci na dálku. Řidič si tak může upravit teplotu vzduchu v interiéru ještě než nasedne. Ke snížení spotřeby energie přispívají i potkávací světlomety s technologií LED, stejně tak jako potkávací a brzdová světla s LED diodami.
Je použit systém recirkulace tepla z výfukových plynů, který snižuje odpadní teplo ohříváním chladicí kapaliny motoru při studených startech a zároveň rychleji vytápí prostor pro cestující. Systém zavěšení kol využívá vzpěry přední nápravy a vlečená ramena s příčným zkrutným nosníkem.
K úsporám hmotnosti došlo větším použitím hliníkových součástí, na kapotě, pátých dveřích, zavěšení předních kol a třmenech kotoučových brzd. Při pohledu z pozice řidiče zaujmou sdružené přístroje rozmístěné od přístrojového panelu až po středovou konzolu.
Součástí standardní výbavy jsou čelní airbagy SRS, hlavové pro přední i zadní cestující, boční airbagy pro cestující vpředu a kolenní airbagy. Standardní bezpečnostní systém Toyoty, označovaný Star Safety System, zahrnuje ABS, EBD, brzdový asistent BA, elektronické řízení trakce (TRAC) a systém řízení stability vozu (VSC). Na přání je k dispozici adaptivní tempomat s moderním radarem pracujícím v pásmu milimetrových vln. Bezpečnostní systém lze doplnit o systém udržení vozu v jízdním pruhu (LKA), který brání řidiči v neúmyslném opuštění jízdního pruhu, a přednárazový bezpečnostní systém, který v případě nevyhnutelné nehody automaticky zatáhne bezpečnostní pásy a posílí brzdový účinek.
Součástí volitelné výbavy je navigace s hlasovým ovládáním je i couvací kamera ukazující překážky za vozem při zařazení zpětného chodu.



Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec 1.8 VVT-i
Výkon: 80 kW (98 k) při 5200/min
Toč.moment: 142 Nm při 4000/min
Elektromotor: synchronní s permanentním magnetem
Výkon: 58 kW (80 k)
Toč.moment: 207 Nm
Výkon hybryd.pohonu: 91 kW (124 k)
Převodovka: Elektronicky řízená bezestupňová
Systém pohonu: pohon předních kol
Spotřeba paliva: 4,7 l/100 km
Rozměry: 4460 x 1745 x 1491 mm
Rozvor náprav: 2700 mm


JL, 27.1.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar