Toyota Prius Plug-in Hybrid na klíčové trhy
Společnost Toyota (TMC) oznámila, že na klíčových trzích uvede model Prius Plug-in Hybrid, odvozený od Priusu třetí generace s plnohodnotným hybridním pohonem, přičemž nyní ve variantě „plug-in“ umožňuje dobíjení z elektrické rozvodné sítě.
V prvním pololetí 2010 se v Japonsku, USA a Evropě objeví přibližně 600 vozů ve variantě Plug-in. V Evropě TMC pronajme ca 200 vozů, z toho sto je určeno pro francouzský Štrasburk. Model Prius Plug-in Hybrid bude představen ve Velké Británii a Portugalsku, a možná v dalších 10 státech.
Prius Plug-in Hybrid lze napájet z vnějšího zdroje energie, např. z běžné zásuvky v domácnosti, a je první Toyoto, která ukládá energii do lithium-iontových akumulátorů. Díky zvýšené kapacitě akumulátorů se zvětšil i jízdní dosah vozu v režimu elektromobilu. Po vyčerpání energie z akumulátorů při jízdě na střední a dlouhé vzdálenosti přestává vůz fungovat jako elektromobil a přechází do režimu hybridního pohonu, kdy se využívá zážehový motor v kombinaci s elektromotorem.
Očekává se, že vozy s hybridním pohonem typu plug-in (PHV) budou dosahovat nižší spotřeby paliva než běžné hybridy, kombinující zážehový motor s elektromotorem. Např. v Japonsku činí dojezd v režimu elektromobilu přibližně 23 km (při plně nabitém akumulátoru), přičemž průměrná spotřeba paliva 57 km/l (tj. 1,75 l / 100 km) v kombinovaném provozu v režimu elektromobilu a hybridního pohonu.
Základní popis vozu
Pohon zajišťuje systém Toyota Hybrid System (THS) II Plug-in, který vychází ze z hybridního pohonu THS II z modelu Prius. Objevuje se nový systém dobíjení akumulátorů, jenž umožňuje vysoce účinné dobíjení lithium-iontových akumulátorů z vnějšího zdroje. Díky tomu výrazně klesá spotřeba benzínu, kdy PHV vykazuje průměrnou spotřebu 57 km/l (tj. cca 1,75 l / 100 km). V režimu elektromobilu (EV) činí dojezd 23,4 km (japonský testovací cyklus JC08) při maximální rychlosti 100 km/h.
Vůz se dodává s metalickým lakem v odstínu světle modré slídy (Light Blue Mica), používaným pro Prius Plug-in Hybrid, zatímco vnější zrcátka, kliky dveří a rámeček zadní značky jsou ve stříbrném provedení s vysokým leskem. Od běžného modelu se liší identifikačním potiskem Prius Plug-in Hybrid (zatím návrh) po obou stranách vozu.
V novém modelu jsou použity i speciální multifunkční displeje s informacemi o provozu PHV, které doplňují základní navigační systém Prius a monitor hospodárné jízdy (Eco-Drive Monitor). Na displeji se zobrazují informace napomáhající při jízdě v režimu elektromobilu (čistě na elektřinu), které zároveň zpříjemňují jízdu díky možnosti kontrolovat stav nabití
akumulátorů i výslednou spotřebu paliva. Obrazovka monitorující tok energie ukazuje možný jízdní dosah v režimu elektromobilu (EV). O dojezdu v režimu EV informuje i ukazatel EV-Drive na obrazovce hybridního systému (Hybrid System Indicator). Řidič je upozorňován na možnosti používání akceleračního pedálu při aktuální úrovni dobití akumulátorů ve snaze podpořit způsob jízdy v režimu elektromobilu maximálně šetrný k životnímu prostředí.
echnické údaje
Objem: 1 97 cm³
Převodovka:elektrická/automatická
Rozměry: 4460 x 1745 x 1490 mm
Rozvor: 2700 mm
Rozchod kol: 1525/1520 mm
Hmotnost: 1490 kg
Spotřeba paliva s hybr.poh.: 30,6 km/l = 3,27 l / 100 km
Spotřeba paliva v Plug-in hybrid:57,0 km/l = 1,75 l / 100 km
Dojezd při jízdě na baterie: 23,4 km
Spotřeba elektřiny 6,57 km / kWh = 15,22 kWh / 100 km
Dojezd v rež.elektromobil: 23,4 km
Spotřeba elektřiny na dobití akumulátorů: 3,56 kWh
Systém hybridního pohonu
Technické parametry
Zážehový motor 1.8 2ZR –FXE
Výkon: 73 kW (99 k) při 5200/min
Točivý moment:142 Nm při 4000/min
Elektromotor 3JM (s permanentním magnetem)
Výkon 60 kW (82 k)
Točivý moment 207 Nm
Akumulátor systému pohonu Lithium-iontový
Kapacita 5,2 kWh
Nabíjecí doba ca 180 min (AC 100 V)
Ca 100 minut (AC 200 V)
Nejvyšší výkon soustavy: 100 kW (136 k)
Napětí soustavy: max. 650 V
Rychlost v režimu elektromobilu: ca 100 km/h
Prius Plug-in Hybrid lze napájet z vnějšího zdroje energie, např. z běžné zásuvky v domácnosti, a je první Toyoto, která ukládá energii do lithium-iontových akumulátorů. Díky zvýšené kapacitě akumulátorů se zvětšil i jízdní dosah vozu v režimu elektromobilu. Po vyčerpání energie z akumulátorů při jízdě na střední a dlouhé vzdálenosti přestává vůz fungovat jako elektromobil a přechází do režimu hybridního pohonu, kdy se využívá zážehový motor v kombinaci s elektromotorem.
Očekává se, že vozy s hybridním pohonem typu plug-in (PHV) budou dosahovat nižší spotřeby paliva než běžné hybridy, kombinující zážehový motor s elektromotorem. Např. v Japonsku činí dojezd v režimu elektromobilu přibližně 23 km (při plně nabitém akumulátoru), přičemž průměrná spotřeba paliva 57 km/l (tj. 1,75 l / 100 km) v kombinovaném provozu v režimu elektromobilu a hybridního pohonu.
Základní popis vozu
Pohon zajišťuje systém Toyota Hybrid System (THS) II Plug-in, který vychází ze z hybridního pohonu THS II z modelu Prius. Objevuje se nový systém dobíjení akumulátorů, jenž umožňuje vysoce účinné dobíjení lithium-iontových akumulátorů z vnějšího zdroje. Díky tomu výrazně klesá spotřeba benzínu, kdy PHV vykazuje průměrnou spotřebu 57 km/l (tj. cca 1,75 l / 100 km). V režimu elektromobilu (EV) činí dojezd 23,4 km (japonský testovací cyklus JC08) při maximální rychlosti 100 km/h.
Vůz se dodává s metalickým lakem v odstínu světle modré slídy (Light Blue Mica), používaným pro Prius Plug-in Hybrid, zatímco vnější zrcátka, kliky dveří a rámeček zadní značky jsou ve stříbrném provedení s vysokým leskem. Od běžného modelu se liší identifikačním potiskem Prius Plug-in Hybrid (zatím návrh) po obou stranách vozu.
V novém modelu jsou použity i speciální multifunkční displeje s informacemi o provozu PHV, které doplňují základní navigační systém Prius a monitor hospodárné jízdy (Eco-Drive Monitor). Na displeji se zobrazují informace napomáhající při jízdě v režimu elektromobilu (čistě na elektřinu), které zároveň zpříjemňují jízdu díky možnosti kontrolovat stav nabití
akumulátorů i výslednou spotřebu paliva. Obrazovka monitorující tok energie ukazuje možný jízdní dosah v režimu elektromobilu (EV). O dojezdu v režimu EV informuje i ukazatel EV-Drive na obrazovce hybridního systému (Hybrid System Indicator). Řidič je upozorňován na možnosti používání akceleračního pedálu při aktuální úrovni dobití akumulátorů ve snaze podpořit způsob jízdy v režimu elektromobilu maximálně šetrný k životnímu prostředí.
echnické údaje
Objem: 1 97 cm³
Převodovka:elektrická/automatická
Rozměry: 4460 x 1745 x 1490 mm
Rozvor: 2700 mm
Rozchod kol: 1525/1520 mm
Hmotnost: 1490 kg
Spotřeba paliva s hybr.poh.: 30,6 km/l = 3,27 l / 100 km
Spotřeba paliva v Plug-in hybrid:57,0 km/l = 1,75 l / 100 km
Dojezd při jízdě na baterie: 23,4 km
Spotřeba elektřiny 6,57 km / kWh = 15,22 kWh / 100 km
Dojezd v rež.elektromobil: 23,4 km
Spotřeba elektřiny na dobití akumulátorů: 3,56 kWh
Systém hybridního pohonu
Technické parametry
Zážehový motor 1.8 2ZR –FXE
Výkon: 73 kW (99 k) při 5200/min
Točivý moment:142 Nm při 4000/min
Elektromotor 3JM (s permanentním magnetem)
Výkon 60 kW (82 k)
Točivý moment 207 Nm
Akumulátor systému pohonu Lithium-iontový
Kapacita 5,2 kWh
Nabíjecí doba ca 180 min (AC 100 V)
Ca 100 minut (AC 200 V)
Nejvyšší výkon soustavy: 100 kW (136 k)
Napětí soustavy: max. 650 V
Rychlost v režimu elektromobilu: ca 100 km/h
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout