Toyota Optimal Drive pro 1.33 Dual VVT-i
Dva roky po uvedení Aurisu a sedanu Corolla je nabízena celá řada moderních pohonných jednotek s technologií Toyota Optimal Drive. Předností je vyšší výkon při nižší spotřebě paliva. Snahou je také do 2009 snížit průměrných emisí CO2 v Evropě na 140 g/km.
Vloni uvedla Toyota na evropské trhy modely Auris a Corolla sedan. Zvláště Aurisem otevřela novou kapitolu, když nahradila osvědčený hatchback Corolla, který se od roku 1966 stal jedním z nejprodávanějších vozů světa v historii. Do roku 2007 se prodalo přes 30 milionů.
„Při vývoji Aurisu zaměřili konstruktéři pozornost na dobré jízdní výkony ve snaze zajistit optimální jízdní pohodu a vytvořit vyvážený podvozek. Vývoj současného sedanu Corolla se zaměřil na nejpřesvědčivější design, požitek z kultivované jízdy, Toši Ezaki, hlavní konstruktér odpovědný za Auris a Corolla. „Nyní budeme jízdní výkony zlepšovat tím, že u celé modelové řady Auris / Corolla maximálně zužitkujeme výsledky technologie Toyota Optimal Drive.“ Prvním krokem na programu je uvedení nového motoru 1,33 l Dual VVT-i, který nahradí výběhový motor 1,4 l VVT-i.
Auris nyní zákazníkům nabízí širokou řadu vznětových i zážehových motorů se špičkovými parametry: 1.33 Dual VVT-i, 1.6 Dual VVT-i, 1.4 D-4D 90, 2.0 D-4D 125 a 2.2 D-4D 180. Pod kapotou Corolly sedan najdeme 1.33 Dual VVT-i, 1.6 Dual VVT-i a Valvematic, vedle vznětových motorů 1.4 D-4D a 2.0 D-4D.
Zážehový motor 1.33 Dual VVT-i
V průběhu let 2008 a 2009 se v Aurisu a sedanu Corolla objeví nové motory s technologii Toyota Optimal Drive. Prvním je zážehový motor 1.33 Dual VVT-i, který využívá nejmodernější systém proměnného časování ventilů Dual VVT-i (Variable Valve Timing-intelligent). S výkonem 101 k a objemem 1,33 l zaručuje špičkovou dynamiku, ničím nerušené ticho v prostoru pro cestující a výtečné ekologické parametry. Inovace přispěly ke snížení spotřeby paliva o 17 % oproti Aurisu 1.4.
Toyota těží z bohatých zkušeností ve světě motoristického sportu, kde závody vyhrávají především kompaktní a výkonné motory. Konstruktéři zkrátili délku motoru o 54 mm a šířku o 127 mm, přičemž hmotnost klesla o 13 kg. Díky zlepšením má motor stejné rozměry jako zážehový tříválec 1.0 VVT-i. Díky malému vrtání a delšímu zdvihu je blok válců užší a lehčí, což se odráží ve velmi dobrých parametrech výkonu na jednotku hmotnosti.
Zmenšením kontaktních ploch došlo ke snížení třecích sil a zvýšení účinnosti. Dále se zmenšila hmotnost pístů z 280 na 180 g (o 36 %).
Nový motor nabízí plochou křivku točivého momentu, kterou řidič ocení při běžném každodenním ježdění. Pečlivá technická konstrukce se odrazila ve skvělém parametru 100 N.m na litr zdvihového objemu, přičemž maximum leží na 132 N.m při 3800/min.
K lepší spotřebě paliva přispívá i systém řízení dobíjení baterie. Při zrychlování vozidla se snižuje generované napětí a při zpomalování se naopak zvyšuje.
Konstruktéři také vhodně upravili sací kanál, použili počítačové simulace k optimalizaci toku vzduchu, vyhladili všechny povrchy kvůli nižšímu aerodynamickému víření a zaoblili všechny úhly a ostré hrany.
K výrazným úsporám hmotnosti došlo použitím speciálního krytu hlavy válců a sacího potrubí z pryskyřice. Kliková skříň (olejová vana) z vysokopevnostního hliníku byla spojena s pouzdrem nápravy typu transaxle, čímž se zvýšila tuhost propojení s pohonnou jednotkou, a snížila hladina vibrací i hluku. Byl použit nový profil vačkového hřídele, snížilo se tření ve ventilovém rozvodu i celková hmotnost. Dále zde byl použit systém automatického seřizování ventilové vůle na hydraulickém principu.
Pozn: U motoru 1.33 jde o hodnoty plánované spotřeby a emisí. Výkon – k, kom.spotřeba – l/100, emise CO2 – g/km
JL, 24.11.2008
„Při vývoji Aurisu zaměřili konstruktéři pozornost na dobré jízdní výkony ve snaze zajistit optimální jízdní pohodu a vytvořit vyvážený podvozek. Vývoj současného sedanu Corolla se zaměřil na nejpřesvědčivější design, požitek z kultivované jízdy, Toši Ezaki, hlavní konstruktér odpovědný za Auris a Corolla. „Nyní budeme jízdní výkony zlepšovat tím, že u celé modelové řady Auris / Corolla maximálně zužitkujeme výsledky technologie Toyota Optimal Drive.“ Prvním krokem na programu je uvedení nového motoru 1,33 l Dual VVT-i, který nahradí výběhový motor 1,4 l VVT-i.
Auris nyní zákazníkům nabízí širokou řadu vznětových i zážehových motorů se špičkovými parametry: 1.33 Dual VVT-i, 1.6 Dual VVT-i, 1.4 D-4D 90, 2.0 D-4D 125 a 2.2 D-4D 180. Pod kapotou Corolly sedan najdeme 1.33 Dual VVT-i, 1.6 Dual VVT-i a Valvematic, vedle vznětových motorů 1.4 D-4D a 2.0 D-4D.
Zážehový motor 1.33 Dual VVT-i
V průběhu let 2008 a 2009 se v Aurisu a sedanu Corolla objeví nové motory s technologii Toyota Optimal Drive. Prvním je zážehový motor 1.33 Dual VVT-i, který využívá nejmodernější systém proměnného časování ventilů Dual VVT-i (Variable Valve Timing-intelligent). S výkonem 101 k a objemem 1,33 l zaručuje špičkovou dynamiku, ničím nerušené ticho v prostoru pro cestující a výtečné ekologické parametry. Inovace přispěly ke snížení spotřeby paliva o 17 % oproti Aurisu 1.4.
Toyota těží z bohatých zkušeností ve světě motoristického sportu, kde závody vyhrávají především kompaktní a výkonné motory. Konstruktéři zkrátili délku motoru o 54 mm a šířku o 127 mm, přičemž hmotnost klesla o 13 kg. Díky zlepšením má motor stejné rozměry jako zážehový tříválec 1.0 VVT-i. Díky malému vrtání a delšímu zdvihu je blok válců užší a lehčí, což se odráží ve velmi dobrých parametrech výkonu na jednotku hmotnosti.
Zmenšením kontaktních ploch došlo ke snížení třecích sil a zvýšení účinnosti. Dále se zmenšila hmotnost pístů z 280 na 180 g (o 36 %).
Nový motor nabízí plochou křivku točivého momentu, kterou řidič ocení při běžném každodenním ježdění. Pečlivá technická konstrukce se odrazila ve skvělém parametru 100 N.m na litr zdvihového objemu, přičemž maximum leží na 132 N.m při 3800/min.
K lepší spotřebě paliva přispívá i systém řízení dobíjení baterie. Při zrychlování vozidla se snižuje generované napětí a při zpomalování se naopak zvyšuje.
Konstruktéři také vhodně upravili sací kanál, použili počítačové simulace k optimalizaci toku vzduchu, vyhladili všechny povrchy kvůli nižšímu aerodynamickému víření a zaoblili všechny úhly a ostré hrany.
K výrazným úsporám hmotnosti došlo použitím speciálního krytu hlavy válců a sacího potrubí z pryskyřice. Kliková skříň (olejová vana) z vysokopevnostního hliníku byla spojena s pouzdrem nápravy typu transaxle, čímž se zvýšila tuhost propojení s pohonnou jednotkou, a snížila hladina vibrací i hluku. Byl použit nový profil vačkového hřídele, snížilo se tření ve ventilovém rozvodu i celková hmotnost. Dále zde byl použit systém automatického seřizování ventilové vůle na hydraulickém principu.
Typ | Auris | Corolla | ||
Motor | 1.4 VVTi | 1.33.Dual | 1.4VVT | 1.3 Dual |
Přev. | 5MT | 6MT | 5MT | 6MT |
Výkon | 97 | 101 | 97 | 101 |
Kom.spotřeba | 6,9 | 5,9 | 6,7 | 5,8 |
CO2 | 163 | 139 | 158 | 136 |
Pozn: U motoru 1.33 jde o hodnoty plánované spotřeby a emisí. Výkon – k, kom.spotřeba – l/100, emise CO2 – g/km
JL, 24.11.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout