Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota Land Cruiser V8 (II) - král silnic i terénu

Při vývoji nové generace vytvořila Toyota prémiový vůz SUV s pohonem všech kol nabízející kultivovanost a komfort, aniž by slevila z jeho autentické terénní výkonnosti. Toyota Land Cruiser V8 je jedním z technicky nejvyspělejších vozů s pohonem všech kol.

Prvotřídní ovladatelnosti a stability je dosaženo sofistikovanou konstrukcí odpružení, která obsahuje několik nově vyvinutých podpůrných systémů.
Vpředu původní zkrutnou tyč nahradily vinuté pružiny, aby poskytovaly lepší jízdní komfort a ovladatelnost. Konstrukce odpružení vychází z dvojitého lichoběžníkového uspořádání se šikmo uloženými vinutými pružinami a tlumiči pro zajištění optimální stability. Zdvih předního kola se zvětšil o 11 % pro stlačení a 18 % pro odraz, takže nyní dosahuje 230 mm, což vede ke zlepšení výkonnosti v nerovném terénu. Celé zavěšení je současně dostatečně tuhé, aby vydrželo i ty nejtvrdší terénní podmínky. Z předchozí generace bylo převzalo osvědčené čtyřprvkové odpružení, ovšem nově vyladěno pro lepší ovladatelnost, jízdní komfort a výkonnost v terénu.
Odpružení s dlouhým zdvihem, vpředu 230 mm a vzadu 240 mm, a krátké převisy zajišťují, že si vůz poradí i s nejhrbolatějšími terény. Maximální přední nájezdový úhel je 29° a maximální zadní nájezdový úhel je 24°(20° při použití odpružení AHC & AVS). Přechodový úhel je 25° (23° při použití odpružení AHC & AVS).
Součástí standardní výbavy je nová technologie ovládání odpružení poskytující lepší jízdní výkony, pohodlí a ovládání naklánění karoserie bez nutnosti vnějšího zdroje energie. Novou technologii ovládání, kinetický dynamický systém odpružení KDDS (Kinetic Dynamic Suspension System), bude Toyota s velkou pravděpodobností používat jako důležitý konstrukční prvek i v budoucnosti. Systém KDDS samočinně nastavuje funkční charakteristiky předního a zadního stabilizátoru v závislosti na kvalitě povrchu cesty. Aktivní stabilizace se používá trvale pro jízdu po silnici, avšak jakmile se vozidlo dostane do náročné situace v terénu, systém samočinně oba stabilizátory vypojí. Samočinné uvedení systému KDDS do činnosti je založeno na pohybu hydraulických válců tvořících část úchytů zkrutného stabilizátoru. Válce, spojené s kapalinovým potrubím, se používají v paralelním režimu při jízdě po silnici a antiparalelním režimu při typickém terénním zatížení obou náprav.
Pokud dojde k naklánění karoserie na rovném povrchu, válec ovládající stabilizátor vytvoří hydraulický tlak. Vzhledem k přenosu tlaku oleje mezi předními a zadními válci, dojde k jeho vzájemnému vyrušení a zdvih se neuskuteční, což znehybní stabilizátor. Tak mohou zkrutné stabilizátory normálně fungovat a minimalizovat náklon karoserie na přijatelnou úroveň. Jakmile se však přední a zadní kola dostanou v úhlopříčném směru z obvyklého sledu pohybů, což je typické při jízdě po nerovném terénu, kapalinový spojovací systém uvolní zkrutný stabilizátor a ten nepůsobí proti tomuto pohybu. Tím může dojít k plnému zdvihu odpružení.
Nový Land Cruiser V8 je vybaven dalšími vyspělými technologiemi, díky nímž má řidič vůz pod kontrolou i v nejdrsnějších podmínkách. Patří mezi ně systém nastavení velmi pomalé jízdy na světě (Crawl Control) a poprvé na světě použitý systém aktivního nastavení výšky a aktivního variabilního odpružení AHC & AVS pro všechna kola.
Nastavení velmi pomalé jízdy, kterým jsou standardně vybaveny modely se zážehovými motory, řidiči poskytuje maximální kontrolu a jistotu při jízdě po povrchu, který vyžaduje citlivé nastavení rychlosti., jako jsou skály nebo písek. Systém samočinně ovládá výkon motoru a hydraulický tlak v brzdách, aby udržoval stálou pomalou rychlost v rozmezí 1 až 5 km/h. Řidič může pouze řídit, což mu umožňuje plně se soustředit na cestu před sebou.
Přepínač systému nastavení velmi pomalé rychlosti má tři předem zvolené pozice (LO/MID/HI, odpovídající zhruba rychlostem 1, 3 a 5 km/h), které určují nejpříhodnější rychlost vozidla. Pozice LO je například vhodná pro velmi hrbolatý, skalnatý povrch cesty, kdežto pozice HI je vhodná pro úseky s dunami, štěrkem nebo trávou.
Po aktivaci systému nastavení velmi pomalé rychlosti se rozsvítí indikátor a indikátor prokluzu bude blikat při stání a za jiných specifických podmínek.
Logika pro systém Crawl Control byla vyvinuta na základě činnosti pedálu plynu během jízd expertů na jízdu v terénu. Stálá rychlost se udržuje souběžným samočinným zvyšováním nebo snižováním výkonu motoru a tlakem na pedál brzdy na základě porovnávání rychlosti vozidla a rychlosti otáčení kol a zvolené rychlosti v systému Crawl Control.
Pérování všech kol je poprvé propojeno prostřednictvím nového nastavitelného systému odpružení, kterým je aktivní nastavení výšky a aktivní variabilní odpružení všech kol AHC & AVS. Součástí systému je ovládání charakteristik pružin. Nový systém odpružení, který je v závislosti na trhu standardní výbavou luxusní úrovně výbavy, Land Cruiseru V8 nejen umožňuje dosáhnout optimální výkonnosti při jízdě v terénu, ale současně během jízdy přináší výjimečnou kultivovanost, komfort a minimální houpání a naklánění karoserie.
Nová funkce u předního zavěšení pracuje pomocí jediného ovládacího ventilu, který ovlivňuje charakteristiku odpružení při zatáčení nebo brzdění. To znamená, že přední odpružení lze vyztužit, aby se zmenšil úhel naklánění nebo ponořování při manévrování ve velké rychlosti, při normální jízdě naopak uvolnit, a tím zajistit co největší jízdní komfort.
Vyrovnaný tlak působící na všechna kola při jízdě po silnici zajišťuje stabilitu a komfort. Při jízdě v terénu hydraulický tlak umožňuje rozfázovaný pohyb jednotlivých kol a uvolňuje jednotlivá kola, aby se mohla snadněji zdvíhat při vynikajícím skloubení jejich pohybu, což zvyšuje schopnost pohlcovat nárazy a přinášet větší kontakt s povrchem. Výsledkem je lepší průchodnost vozu v nerovném terénu a vůz o rozvoru náprav 2850 mm dokáže překonat terénní stupně s výškovým rozdílem 630 mm, aniž se jediné kolo odlepí ze země.
Kromě toho došlo ke zlepšení funkcí aktivního nastavení výšky AHC pro zvýšení rozsahu nastavení výšky a zkrácení doby potřebné pro snížení vozidla. Příď lze výškově nastavit o 110 mm, zatímco záď se může zvedat v rozmezí 100 mm. Přechod z normálního stavu do nízkého stavu trvá dvě sekundy.
Land Cruiser se samočinně zvedne při zvolení rychlostního režimu L4 a dále se zvedne o 20 mm, když systém aktivního nastavení výšky a aktivního variabilního odpružení AHC & AVS zjistí, že vozidlo uvízlo. Pro zlepšení stability systém samočinně sníží vozidlo při jízdě vysokou rychlostí.
Vzhledem k většímu výkonu a točivému momentu systém stálého pohonu všech kol potřebuje novou rozvodovku, rozdělující točivý moment mezi přední a zadní kola.
V srdci systému pohonu všech kol je nový samosvorný diferenciál Torsen® , který poskytuje plynulejší průjezd zatáčkami a lepší stabilitu. Samočinně zjistí, jak velký hnací točivý moment je zapotřebí na každé nápravě, může nastavit rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní kola a zajistit větší stabilitu při jízdě.
Při režimu přímé jízdy na suché silnici je rozdělení síly mezi přední a zadní kola v poměru 40/60. točivý moment lze ovlivnit ve prospěch předních kol až na maximálních 50 % nebo ve prospěch zadních kol až na maximum 70 %. Systém volby terénní redukce byl přepracován, přeřazení z H4 na L4, které je možné provádět až do 5 km/h, zjednodušuje pohodlný rotační přepínač. Vedle něj je na ovládacím panelu tlačítko, které může uzamknout (nebo uvolnit) v optimálním poměru mezinápravový diferenciál, jenž pomůže v těžkém kluzkém terénu.

Pokračování příště

JL, 28.3.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar