Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota GT-86 -Vášeň je zpět

Na autosalonu v Ženevě se představilo sportovní kupé GT 86 kompaktních tvarů s uspořádáním 2+2. Nový model je určen pro všechny, kteří si pobyt za volantem vychutnávají a nepovažují jej za pouhou nutnost.

Nové GT 86 s nízkou a aerodynamickou karoserií úspěšně řeší několik konstrukčních „oříšků“. Konstruktéři se záměrně vyhnuli zástavbě velkého a těžkého motoru s vysokým objemem. Vůz se tak vrací ke sportovním kořenům Toyoty a přichází s kombinací kompaktního vysokootáčkového zážehového motoru boxer umístěného vpředu a pohonu zadních kol.
Toto uspořádání pohonu jde ruku v ruce s designem, nízkou hmotností, malou setrvačností a nízkým těžištěm ve snaze dosáhnout co nejlepšího „kilogramového výkonu“.
Číslo 86 vzdává hold jízdním schopnostem modelu Corolla Levin AE86 a jeho jedinečným zpětným vazbám na řidiče, motoristické fanoušky a ladičské dílny. Při vývoji však hrálo číslo 86 i další roli. Čtvercová charakteristika 86 x 86 mm (vrtání x zdvih) motoru boxer se ukazuje jako ideální. V případě legendárního motoru 3M v modelu 2000GT a agregátu 1G-G z Toyoty Supra se vždy jednalo o řadový šestiválec se čtvercovou konfigurací vrtání a zdvihu (75 mm). Rovněž řadový čtyřválec v modelech Celica a MR2 vykazoval čtvercovou konfiguraci, v tomto případě 86 mm.
Díky délce 4240 mm, šířce 1775 mm, výšce 1285 mm a rozvoru 2570 mm je GT 86 velice kompaktním čtyřmístným sportovním vozem. Komplexní opatření na snížení hmotnosti se podepsala na výsledné hmotnosti jen 1180 kg. Plochá konstrukce vpředu umístěného motoru s protiběžnými písty jde ruku v ruce s nejnižší polohou řidiče (jen 400 mm) ze všech sériově vyráběných vozů této značky. GT 86 díky tomu vykazuje nezvykle nízké těžiště pouhých 460 mm. S ohledem na optimální vyvážení je motor umístěn co nejníže a současně co nejdále od přídě vozidla. To platí pro polohu řidiče za volantem. GT 86 se tak chlubí téměř dokonalým rozložením hmotnosti (53:47). Ideální statické rozložení hmotnosti se odvíjí od výkonu motoru; rozložení v poměru 51:49 je vhodné pro vozy o výkonu přibližně 150 k, zatímco při výkonu 300 k je u podobného podvozku vhodnější rozložení 50:50.
Konstruktéři dospěli k závěru, že při dynamické jízdě nabízí rozložení 53:47 ideální odezvu i na jemné pokyny od řízení, plynového pedálu a brzd.
Přední zavěšení se vzpěrami McPherson i dvojité lichoběžníkové zavěšení zadní nápravy bylo vyladěno tak, aby bleskově reagovalo na pokyny řidiče. Přední pružiny jsou naladěny jemněji než u Subaru. Měkčí nastavení záměrně povoluje mírné náklony karoserie při vjezdu do zatáčky, kdy dokonale slaďuje reakce od řízení se skutečným chováním vozidla používajícího klasickou platformu s motorem vpředu a pohonem zadních kol.
Vysoce účinné odvětrávané brzdové kotouče o velkém průměru, zprostředkují v porovnání s jinými modely této značky zcela odlišnou zpětnou vazbu při brzdění. Konstruktéři rozhodli, že dynamický potenciál by neměl stavět na výkonných sportovních pneumatikách, a tak je nový sportovní vůz osazen klasickými 17" pneumatikami.
Atmosférický zážehový motor 2.0 vzešel z vývoje Subaru a Toyota. Nový čtyřválec Subaru boxer s protiběžnými písty a objemem 1998 cm³ používá technologii D-4S, která s dvojitým vstřikováním přímo do válců a do sacího kanálu staví na vysokém kompresním poměru 12,5:1. Výsledkem je vyšší výkon i točivý moment v širokém spektru otáček motoru, bez zvýšení spotřeby paliva nebo škodlivých emisí.
Nový motor se čtvercovou konfigurací vrtání a zdvihu (zde symbolických 86 x 86 mm) vyvine výkon 200 k při 7000/min a točivý moment 205 Nm při 6600/min. GT 86 tak nabídne rychlost 230 km/h, na druhé straně dosahuje průměrné spotřeby paliva jen 6,9 l/100 km.
Plochý zážehový čtyřválec s protiběžnými písty může spolupracovat buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo automatickou převodovkou se shodným počtem převodových stupňů. Výkon je přenášen na kola zadní nápravy pomocí samosvorného diferenciálu kvůli optimálním záběrovým schopnostem za všech jízdních podmínek. Systém ABS i vypínatelný stabilizační systém VSC byl vyladěn tak, aby nabídl dynamickou stabilitu na hranici výkonových možností vozidla s minimálními zásahy do řízení pro maximální radost z jízdy.


Design s odkazy na minulost
GT 86 spojuje technická omezení co nejkompaktnějších rozměrů s nízkým těžištěm a
špičkovými aerodynamickými parametry, inspirované vozy F1. Současně přichází se splývajícími liniemi, jež vyvolávají vzpomínky na sportovní modely Toyota známé z minulých let.
Logo ‘86’ s písty znázorňuje uspořádání hnacího ústrojí s motorem boxer vpředu a pohonem zadních kol, ale současně představuje i driftující čtveřici pneumatik.
Vůz je přitlačován silou vzduchu shora, zdola i po obou stranách – a tak je doslova sevřen (jako sendvič) ze všech směrů – což zvyšuje jeho stabilitu ve vertikálním i horizontálním směru.
Konstrukce sedadel byla vyladěna až k ergonomické dokonalosti díky testování na Nürburgringu a za podmínek automobilových soutěží, aby bylo zaručeno dostatečné pohodlí i při dlouhém pobytu za volantem.
Volant o průměru pouhých 365 mm (nejméně ze všech modelů Toyoty v historii) se semišovým povrchem je výsledkem testování a nabídne špičkové vlastnosti s maximálním záběrem za všech podmínek v kokpitu vozu.
Sdruženému ukazateli dominuje velký otáčkoměr, červený indikátor přeřazení umístěný v otáčkoměru se aktivuje po dosažení 6 300/min, aby řidiči pomohl s řazením za optimálních otáček motoru. Masivní lemy podběhů předních i zadních kol byly navrženy tak, aby je řidič viděl skrz čelní sklo i ve zpětných zrcátkách, a dokázal tak vždy přesně odhadnout pozici automobilu.
V interiéru GT 86 zaujme bezrámové zpětné zrcátko, které je celosvětovou novinkou. Jeho stylový minimalistický design přispívá k co nejlepšímu výhledu řidiče směrem vzad, aniž by překáželo ve výhledu přes čelní sklo.
O ryzím zaměření kokpitu na potřeby řidiče dále vypovídá startovací tlačítko umístěné na středové konzole, obklady imitující karbonová vlákna, sportovní čalounění střechy v černém tónu, červené stehy čalounění, „letecké“ kolébkové spínače, odlehčené hliníkové pedály a nabízené barevné kombinace interiéru (na výběr černá nebo černá s červenou).

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar