Toyota GR Corolla s vodíkovým spalovacím motorem
Toyota pokračuje ve vývoji spalovacích motorů, které jsou uzpůsobeny pro provoz na alternativní paliva, a testuje inovativní technologie v nejnáročnějších podmínkách motoristických soutěží. Vylepšená Toyota GR Corolla H2 Concept s vodíkovým pohonem a GR86 Future FR Concept s benzínovým pohonem s nízkými emisemi se zúčastnily 24hodinového závodu na okruhu Fuji.
Toyota je jedinou značkou, která vyvíjí všechny technologie pohonu s nízkými a nulovými emisemi. Neustále vyvíjí spalovací motory a přizpůsobuje je provozu na paliva bez emisí CO2 nebo s nízkými emisemi a všechna řešení jsou testována v rallye a závodech.
Soutěže na okruzích umožňují shromažďovat množství dat a testovat technologie v extrémních podmínkách, proto se prototypy vyvinuté inženýry pravidelně účastní japonského závodního seriálu Super Taikyu, včetně 24hodinových závodů.
Původně to byl vodíkový plyn
Toyota od roku 2021 vyvíjí vodíkový spalovací motor, který se dostal do prototypu GR Corolla H2 Concept. Zpočátku byl motor, který pohání modely GR Yaris a GR Corolla v benzinové variantě, poháněn vodíkovým plynem.
V roce 2023 byl představen první prototyp na světě využívající jako palivo kapalný vodík. V první fázi vývoje se Toyota zaměřila na zvýšení odolnosti čerpadel na kapalný vodík a vývoj technologií, jako jsou oválné nádrže pro prodloužení dojezdu. V loňském 24hodinovém závodě na okruhu Fudži dokázal vůz ujet 30 kol na jedno natankování vodíku.
GR Corolla na vodík v pokročilé fázi vývoje
GR Corolla H2 Concept 2025, jehož jedním z jezdců byl Akio Toyoda, soutěžící pod přezdívkou Morizo, absolvoval 468 kol 24hodinové soutěže, což bylo umožněno zavedením dalších vylepšení vodíkového pohonu.
Jednou z nejdůležitějších inovací je technologie přepínání režimů spalování vodíku, kdy motor automaticky přepíná mezi stechiometrickým spalováním (vysoký výkon) a chudým spalováním (vyšší účinnost paliva) v závislosti na tlaku na pedál plynu. Doposud se Toyota soustředila na zdokonalení stechiometrického spalování, aby se výkon vodíkové jednotky přiblížil výkonům motorů na benzin. Nyní byla testována technologie umožňující plynulý přechod na chudé spalování, která může být použitelná i v budoucích sériových modelech.
Vůz je také vybaven novým tankovacím ventilem pro rychlejší a bezpečnější tankování vodíku. Konstrukce ventilu byla změněna, protože předchozí otevírání a zavírání ventilu se provádělo externím pohonem, který omezoval průtok a ztěžoval zajištění těsnosti při teplotě -253 stupňů Celsia. Nová konstrukce s vnitřním pístem zvětšila průtočný průřez a zkrátila dobu doplňování paliva přibližně o 30 %. Upuštění od externího pístu také snížilo hmotnost vozu o 2 kg, což zlepšilo těsnost a ovlivnilo bezpečnost.
Další kilogramy byly sníženy použitím hliníkových kabelových svazků. Některé z nich byly vyrobeny z hliníku namísto mědi, aby se odstranily problémy s korozí, snížily náklady a snížila hmotnost o 18 % ve srovnání s běžnými řešeními.
GR86 s pohonem na nízkoemisní palivo
Na okruhu Fuji Circuit testovala Toyota také koncept GR86 Future FR, který byl poháněn benzinem E20 s nízkými emisemi vyráběným společností ENEOS. Nízkoemisní benzin (E20) je palivo, v němž přibližně 20 procent tvoří bioetanol vyrobený fermentací glukózy a dalších složek z rostlin, jako je kukuřice a cukrová třtina.
Tyto rostliny během růstu absorbují CO2, takže bioetanol je ve srovnání s fosilními palivy palivem s nižšími emisemi. Vůz GR86 Future FR Concept absolvoval ve 24hodinovém závodě 523 kol a dokázal, že spalovací motor si během téměř nepřetržitého provozu dokázal s palivem s nízkými emisemi dokonale poradit. Toyota věří, že urychlení zavádění nízkoemisních kapalných paliv, počínaje nízkoemisním benzínem, bude klíčem k dosažení uhlíkové neutrality i u stávajících vozidel.
Toyota 22.7.2025
Soutěže na okruzích umožňují shromažďovat množství dat a testovat technologie v extrémních podmínkách, proto se prototypy vyvinuté inženýry pravidelně účastní japonského závodního seriálu Super Taikyu, včetně 24hodinových závodů.
Původně to byl vodíkový plyn
Toyota od roku 2021 vyvíjí vodíkový spalovací motor, který se dostal do prototypu GR Corolla H2 Concept. Zpočátku byl motor, který pohání modely GR Yaris a GR Corolla v benzinové variantě, poháněn vodíkovým plynem.
V roce 2023 byl představen první prototyp na světě využívající jako palivo kapalný vodík. V první fázi vývoje se Toyota zaměřila na zvýšení odolnosti čerpadel na kapalný vodík a vývoj technologií, jako jsou oválné nádrže pro prodloužení dojezdu. V loňském 24hodinovém závodě na okruhu Fudži dokázal vůz ujet 30 kol na jedno natankování vodíku.
GR Corolla na vodík v pokročilé fázi vývoje
GR Corolla H2 Concept 2025, jehož jedním z jezdců byl Akio Toyoda, soutěžící pod přezdívkou Morizo, absolvoval 468 kol 24hodinové soutěže, což bylo umožněno zavedením dalších vylepšení vodíkového pohonu.
Jednou z nejdůležitějších inovací je technologie přepínání režimů spalování vodíku, kdy motor automaticky přepíná mezi stechiometrickým spalováním (vysoký výkon) a chudým spalováním (vyšší účinnost paliva) v závislosti na tlaku na pedál plynu. Doposud se Toyota soustředila na zdokonalení stechiometrického spalování, aby se výkon vodíkové jednotky přiblížil výkonům motorů na benzin. Nyní byla testována technologie umožňující plynulý přechod na chudé spalování, která může být použitelná i v budoucích sériových modelech.
Vůz je také vybaven novým tankovacím ventilem pro rychlejší a bezpečnější tankování vodíku. Konstrukce ventilu byla změněna, protože předchozí otevírání a zavírání ventilu se provádělo externím pohonem, který omezoval průtok a ztěžoval zajištění těsnosti při teplotě -253 stupňů Celsia. Nová konstrukce s vnitřním pístem zvětšila průtočný průřez a zkrátila dobu doplňování paliva přibližně o 30 %. Upuštění od externího pístu také snížilo hmotnost vozu o 2 kg, což zlepšilo těsnost a ovlivnilo bezpečnost.
Další kilogramy byly sníženy použitím hliníkových kabelových svazků. Některé z nich byly vyrobeny z hliníku namísto mědi, aby se odstranily problémy s korozí, snížily náklady a snížila hmotnost o 18 % ve srovnání s běžnými řešeními.
GR86 s pohonem na nízkoemisní palivo
Na okruhu Fuji Circuit testovala Toyota také koncept GR86 Future FR, který byl poháněn benzinem E20 s nízkými emisemi vyráběným společností ENEOS. Nízkoemisní benzin (E20) je palivo, v němž přibližně 20 procent tvoří bioetanol vyrobený fermentací glukózy a dalších složek z rostlin, jako je kukuřice a cukrová třtina.
Tyto rostliny během růstu absorbují CO2, takže bioetanol je ve srovnání s fosilními palivy palivem s nižšími emisemi. Vůz GR86 Future FR Concept absolvoval ve 24hodinovém závodě 523 kol a dokázal, že spalovací motor si během téměř nepřetržitého provozu dokázal s palivem s nízkými emisemi dokonale poradit. Toyota věří, že urychlení zavádění nízkoemisních kapalných paliv, počínaje nízkoemisním benzínem, bude klíčem k dosažení uhlíkové neutrality i u stávajících vozidel.
Toyota 22.7.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout