Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Toyota FJ Cruiser - legenda stále žije

První skici terénního modelu FJ Cruiser se objevily v roce 2002, o rok později vznikla studie. Tehdy nikdo moc nevěřil, že by se mohl Cruiser dostat do sériové produkce. Příznivci offroadu, zatím sice jen v Americe, se však mohou radovat, stačí si připravit cca 19 tisíc eur a vůz může být jejich.

Toyota FJ Cruiser navazuje na model FJ40 vyráběný v letech 1960 až 1983, s nímž začala Toyota psát dějiny svých terénních automobilů 4x4. K jeho odkazu se hlásí mj. kulatými světlomety, relativně kolmým čelním sklem,

 bílou střechou a panoramatickým zadním rohovým oknem.

Pětimístný interiér je přístupný širokými dveřmi, které se otevírají takřka do pravého úhlu, což ulehčuje vstup na zadní sedadla. Chybějící středový sloupek se v poslední době stává velkou módou.

Základem vozu je žebřinový rám s podélníky z uzavřených profilů, které včetně zadní tuhé nápravy, vedené čtyřmi podélnými rameny (vpředu je dvojice příčných ramen), vycházejí z modelu 4Runner. Ze stejného vozu je i zážehový vidlicový šestiválec 4.0 o výkonu 242 k (178 kW) při 5200/min a točivém momentu 377 N.m při 3700/min.

Zákazník si může vybrat ze tří systémů pohonu všech kol. Verze 2WD má pouze poháněná zadní kola a je kombinována s pětistupňovou samočinnou převodovkou. Dále k dispozici provedení 4WD buď s pětistupňovým automatem nebo šestistupňovou mechanickou převodovku. Ovšem pozor automat má připojitelný pohon předních kol, zatímco verze s mechanickou převodovkou disponuje stálým pohonem všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen rozdělující točivý moment v poměru 40:60 mezi obě nápravy. Na přání může být dovybaven  závěrem zadního diferenciálu.

V tomto provedení má FJ Cruiser světlou výšku 224 mm, nájezdové úhly vpředu/vzadu 34º/30º. V městském provozu spotřebuje v průměru 14,7 /100 km, na dálnici pak 12,4 litru.

I přes určitý retro design zahrnuje bohatý bezpečnostní paket mj. šest airbagů, systémy ABS/EBD, ESP, brzdový asistent, pro verze 4WD na přání ještě A-Trac.

Přestože ani tvůrci zdařilého automobilu, neztrácející rysy klasického offroadu, nevěřili, že neupadne v zapomnění, tak dnes kráčí ve stopách legendy.

 

Aleš Hodouš


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar