Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota Avensis - vývoj jde kupředu

Na pařížském autosalonu se ve světové premiéře představil nový Avensis, navržený, zkonstruovaný a vyrobený v Evropě. Třetí generace staví na úspěchu svých předchůdců a přináší novou úroveň kvality, dynamických jízdních vlastností a pohodlí.

Konstruktéři se museli vypořádat se skutečností, že nové modely musí uspokojit touhu zákazníků po výkonnějších motorech, ovšem s nižší hladinou emisí. Zákazníci volají také po větší prostornosti, ale zároveň chtějí kompaktnější vozy s nižší spotřebou paliva.
Nový Avensis se bude dodávat jako sedan a kombi, přičemž obě verze byly navrhovány souběžně. Místo protažení a zvýšení zadní partie sedanu bylo kombi navrženo tak, aby se zachovaly elegantní linie jako u sedanu. Byla snížena kapota, štíhlý přední sloupek plynule ubíhá vzad a zadní sloupek je skloněn, aby vznikla aerodynamická silueta vozu. Díky skvělé aerodynamice činí koeficient odporu (Cd) 0,28 pro sedan, resp. 0,29 u kombi.
Vůz je o 50 mm delší než předchozí generace, tzn. dlouhý 4695 mm, resp. 4765 mm u kombi. Obě verze mají rozvor 2700 mm a zachovávají výšku 1480 mm. Díky platformě se zvětšil rozchod kol o 30 až 45 mm, zatímco šířka narostla o 50 mm na 1810 mm. Posunutím kol do rohů karoserie získal vůz stabilnější a dynamičtější vzhled, aniž by došlo k nárůstu celkové hmotnosti vozu.
Přestože výška zůstala, byl mírně zvětšen prostor nad hlavami cestujících. Variabilní zavazadlový prostor kombi nabízí promyšlené funkce, jako jsou posuvné přepážky pro zavazadla. Inteligentně řešená sklopná zadní sedadla lze složit do roviny. Nový design přístrojového panelu zvětšuje šířku interiéru, u kombi lze pocit luxusu vylepšit panoramatickým střešním oknem.
Při vývoji motorů byla využita filozofie Toyota Optimal Drive s cílem minimalizovat dopady na životní prostředí, a zároveň maximalizovat potěšení z jízdy. Jednou z ukázek je technologie Valvematic pro zážehové motory, díky níž došlo ke snížení emisí v rozsahu od 10 do 26 % (podle verze), zatímco výkon vzrostl od 3 do 20 %. Valvematic pomáhá snížit spotřebu paliva, zlepšit výkon, zvýšit točivý moment i pružnost motoru a snížit hladinu emisí CO2.
Nový agregát 1.8 Valvematic nabízí možnost volby mezi novou šestistupňovou manuální převodovkou, nebo převodovkou Multidrive S s plynule měnitelným převodem. Vrcholem nabídky je 2.0 Valvematic, se stejnými převodovkami.
Převodové ústrojí Multidrive S zajišťuje hladké a kultivované řazení. Vždy využívá optimální otáčky motoru, a automaticky optimalizuje točivý moment a spotřebu paliva. Při vyšší zátěži se převodovka chová jako běžná sedmistupňová automatická převodovka. Pokud si chce řidič užít sportovní jízdu, stačí přepnout do režimu Sport, kdy se zrychlí odezva na pedál plynu a volí se převodové poměry pro maximální výkon. Řidič může využít také sekvenční řazení v manuálním režimu, kdy využívá sedmi rychlostních stupňů, které se volí buď volicí pákou, nebo páčkami pod volantem.
Tři výkonné a vylepšené dieselové agregáty byly přepracovány s cílem dosáhnout vyššího točivého momentu v nižším pásmu otáček. Motory D-4D jsou vybaveny novými vstřikovacími ventily s piezoelektrickou technologií a systém rozvodu paliva common rail pracuje s tlakem 2000 barů.
Nová technologie dieselu přispěla v porovnání s předchozí generací ke snížení hladiny emisí od 2,5 do 10 % podle hnací jednotce. Agregát 2.2 l D-4D 150 je prvním dieselem, u kterého Toyota použila novou šestistupňovou automatickou převodovku s režimem Sport, který sleduje reakce řidiče za volantem a automaticky upravuje způsob řazení.


Benzinové motory
Typ1.61.82.0
Objem159817981986
Výkon97(132)/6400108(147)/6400112(152)/6200
Toč.moment160/4400189/4000196/4000
Rychlost200200205
Zrychlení10,49,49,0
Spotřeba6,56,56,9



Vznětové motory
Typ2.02.2/1502.2/180
Objem199822312231
Výkon93(126)/3600110(150)/3600130(177)/3600
Toč.moment310/1800-2400340/2000-2800400/2000-2800
Rychlost200210220
Zrychlení9,78,98,5
Spotřeba5,15,55,9



Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), Spotřeba kombin. – l/100 km


Snahou konstruktérů bylo dosáhnout co největšího jízdního pohodlí a současně zachovat dynamické jízdní vlastnosti pro potěšení z jízdy. Kvůli zlepšení jízdních výkonů došlo ke změnám v zavěšení kol (vpředu vzpěry McPherson, vzadu dvojité lichoběžníkové závěsy), což přispělo k vyšší torzní tuhosti celého vozu. Ke zlepšení stability a dynamiky přispívají nová kola o velkém průměru se širokými pneumatikami.
Nový Avensis je vybaven sedmi airbagy, včetně kolenního airbagu řidiče, předních airbagů pro řidiče a spolujezdce, dvou bočních a dvojice hlavových záclonových airbagů vpředu a vzadu. Vůz disponuje aktivními opěrkami hlavy a upraven byl také systém řízení stability vozu VSC+ s asistentem řízení. Tento systém zvyšuje ochranu poskytovanou systémem VSC při náhlé změně směru jízdy nebo na kluzké vozovce, kterou doplňuje o funkci aktivního asistenta řízení, jenž reaguje proti stáčení vozu v kritických případech nedotáčivosti nebo přetáčivosti.
Řidič může za extrémní situace pociťovat určitý tah volantu jedním nebo druhým směrem k vyrovnání nedotáčivosti / přetáčivosti vozu, a tak může stočením volantu sám doplnit reakce systému VSC.
Bixenonové světlomety HID se dodávají se systémem adaptivního osvětlení AFS. Elektronika měří rychlost vozu v kombinaci s úhlem otočení volantu, a tak předvídá jakou oblast před vozem je nutné pokrýt světelným kuželem. Pozice světlometů se automaticky upravuje.
Avensis je standardně vybaven ukazatelem nouzového brzdění, kdy se automaticky aktivuje blikání zadních brzdových světel. Volitelným doplňkem u provedení 2.2 l D-4D se šestistupňovou automatickou převodovkou a stupněm výbavy Premium je nový přednárazový bezpečnostní systém PCS, který má za úkol předvídat možnost nehody a provést příslušné akce ke snížení škod v případě, že by za jízdy došlo ke srážce. Hrozí-li nebezpečí před vozidlem, systém automaticky varuje řidiče. Pokud systém vyhodnotí havárii jako nevyhnutelnou, automaticky aktivuje předpínače bezpečnostních pásů a vyvine maximální brzdnou sílu, aby dopady nárazu byly co nejnižší. Ve spojení se systémem PCS pracuje adaptivní tempomat (ACC), který dokáže udržovat nastavenou vzdálenost od vozidla vpředu, a to i v případě, že toto vozidlo mění svoji rychlost. Jakmile se silnice před vozidlem uvolní, ACC automaticky udržuje původně nastavenou stálou rychlost. Do výbavy patří další bezpečnostní prvky – jako je systém varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu LDW a systém udržování vozidla v jízdním pruhu LKA. Tyto systémy pomáhají předcházet nechtěnému vyjetí z jízdního pruhu, kdy se používá zvukový výstražný signál a automatická korekce natočení volantu, aby vůz zůstal v jízdním pruhu.
Takaši Yamamoto, hlavní konstruktér Avensisu, říká: „Již od počátku jsme se snažili dát tomuto projektu výrazně evropský charakter. Pozvali jsme do Japonska 35 konstruktérů z Toyota Motor Europe, aby se zapojili do týmu vývojářů mateřské firmy Toyota Motor Corporation. Když se projektový tým vrátil do Evropy, aby práci dokončil, sehrál klíčovou roli při výměně znalostí mezi oběma týmy vývojářů. Domnívám se, že díky tomu se dnes můžeme ohlédnout zpět za úspěšným vývojovým projektem. Věřím, že se tento model stane novým etalonem střední třídy automobilů“.

JL, 15.10.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar