Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota Avensis s novými převodovkami (III)

Do nové generace modelu Avensis se bude montovat několik moderních převodovek koncipovaných s ohledem na optimální rovnováhu mezi rychlou odezvou a hladkou změnou převodových stupňů – a samozřejmě spotřebou paliva. Jednou z novinek je Multidrive S s plynule měnitelným převodem (CVT).

Multidrive S je nabízena pro motorizace 1.8 a 2.0, ve verzi 2.2 D-4D 150 se objeví šestistupňová automatická převodovka. Všechny zážehové motory lze kombinovat také s novou šestistupňovou manuální převodovkou, zatímco vznětové motory se nabízejí s další osvědčenou manuální převodovkou se stejným počtem převodových stupňů.
Nová převodovka Multidrive zaručuje hladké a kultivované řazení, které vždy využívá optimální otáčky motoru, a automaticky optimalizuje využívaný točivý moment a spotřebu paliva. Běžné automatické i manuální převodovky využívají ke změně převodového poměru několika sad ozubených kol v součinnosti se spojkou, ale u Multidrive S je k dispozici prakticky nekonečný počet převodových poměrů. K tomu slouží dvě konické řemenice a jeden vysokopevnostní klínový řemen z oceli.
Převodovka s plynule měnitelným převodem umožňuje vždy využívat optimální pásmo otáček motoru, a tak je točivý moment motoru zužitkován na maximum.
Inovativní konstrukce používající řemenici a klínový řemen umožňuje vždy zachovávat ideální převodový poměr tak, aby motor pracoval v optimálním pásmu výkonu.
Multidrive S nepřetržitě a hladce mění převodový poměr řemenice tak, aby za normálních jízdních podmínek odpovídal poměru s nejnižší spotřebou paliva. Při vyšší zátěži motoru začne převodovka sama simulovat chování běžné sedmistupňové automatické převodovky. Při prudkém sešlápnutí plynového pedálu (kick-down) se převodovka přepne zpět do normálního režimu, aby bylo možné zužitkovat optimální výkonové pásmo motoru.
U převodovky byla upravena řídicí logika pro jízdu v hornatých oblastech, kde Multidrive S automaticky nastavuje režim pro stoupání i klesání a optimálně volí převodový poměr podle situace. Při jízdě do kopce se převodový poměr volí tak, aby se minimalizovala nutnost řazení, zatímco z kopce dolů se poměry volí s ohledem na optimální brzdnou sílu motoru. Pokud si chce řidič užít sportovnější jízdy, stačí jednoduše stisknout tlačítko „sport“ umístěné vedle řadicí páky. V tomto režimu se zrychlí odezva na pedál plynu a volí se převodové poměry pro maximální výkon, lépe odpovídající záměrům řidiče. Převodovka také nabízí sekvenční řazení v manuálním režimu, kdy využívá sedmi rychlostních stupňů. Jednotlivé převodové stupně lze měnit pomocí řadicí páky, nebo u 2.0 Valvematic využít páčky řazení pod volantem. Zvolíte-li tuto hnací jednotku, páčky pod volantem lze použít k dočasnému potlačení automatického režimu řazení. Znamená to, že převodovka zůstává v režimu D, ale například před předjížděním může řidič automatický režim D potlačit a připravit se na předjížděcí manévr. Převodovka se vrátí zpět do automatického režimu tím, že přidržíte páčku „+“ po dobu delší než 1 sekundu, ale také při jízdě ustálenou rychlostí, při plynulém zrychlování trvajícím delší než nastavenou dobu nebo při úplném zastavení vozidla.

Nová šestistupňová převodovka pro zážehové motory

Nabízí širší rozsah převodových poměrů, čímž se snižují otáčky motoru, což má příznivý vliv na spotřebu paliva i hladinu emisí CO2. K dalšímu zlepšení spotřeby paliva došlo snížením třecích a odporových sil v nápravě transaxle. Konstruktéři doplnili odlučovač oleje, jehož úkolem je snížit víření oleje, a navrhli ložiska s nízkým třením a předepsali použití oleje s nízkou viskozitou. Nemalá snaha směřovala ke zlepšení pocitů při řazení, které je hladší než u výběhové manuální převodovky.
U systému synchronizace technici použili výkonnou synchronizační spojku, zvětšili šířku zubů (tj. rozteč) z 2,1 na 1,6 a také doplnili samostatné zkosení (jedno slouží k synchronizaci a jedno k záběru). Pro systém řazení bylo navrženo efektivní uspořádání převodových stupňů a specifikována ocelová vidlice vykazující stejnoměrnou tuhost. Tato vylepšení se objevují vůbec poprvé. Nová převodovka tak zaručuje hladší řazení a v porovnání s předchozím Avensisem představuje značný pokrok. Dalším vylepšením je dokonalejší geometrie zubů a použití nového postupu broušení u třetího a čtvrtého převodového stupně a u rozvodovky.


Nový automat pro 2.2 D-4D 150

Jde o šestistupňovou automatickou převodovku, první svého druhu u osobních vozů Toyota se vznětovým motorem. Nabízí rychlou a hladkou odezvu při řazení a zároveň zaručuje nebývalou úroveň pohodlí tím, že odbourává jakékoli projevy nekultivovanosti při změně převodových stupňů. Součástí je řídicí systém AI-SHIFT Control využívající prvků umělé inteligence k volbě převodových stupňů v souladu se stavem vozovky a záměry řidiče. Řídicí systém neustále sleduje úhel otevření škrticí klapky, povely brzdového pedálu, rychlost vozu a otáčky motoru a v závislosti na tom upravuje i způsob řazení. Systém AI-SHIFT Control disponuje režimem Sport. Převodovka současně nabízí potěšení z jízdy se sekvenčním řazením.
Konstruktéři vyvinuli i nový režim řazení M: „Sports direct shift response“ (sportovní režim s přímým řazením). V režimu M si řidič vychutná pocity přímého řazení s uzamčením převodového poměru od druhého do šestého stupně, kdy je k dispozici široké pásmo otáček až do červeného pásma. K vyšší radosti z jízdy přispívá možnost řadit pomocí páček pod volantem a generování krátkých impulsů plynu při řazení dolů. Krátké impulsy spočívají v regulaci objemu vstřikovaného paliva a hydraulickém řízení záběru a vysouvání spojky. Díky tomu se zkracuje doba přeřazování a zlepšuje odezva.
Toyota tak dosáhla nejlepších časů při řazení dolů v kategorii vozů se vznětovým motorem. Podobně jako u 2.0 Valvematic s převodovkou Multidrive S lze také u 2.2 D-4D 150 dočasně potlačit automatické řazení v režimu D. To znamená, že převodovka zůstává v režimu D, ale těsně před předjížděním nebo průjezdem zatáčkou může řidič dočasně zvolit nižší převodový stupeň. Totéž lze provést při brzdění motorem. Touto funkcí se navolí režim pevného převodového stupně s nejvyšším rozsahem otáček, přičemž stav trvá až do zastavení vozidla, případně za jízdy ustálenou rychlostí, při plynulém zrychlování trvajícím delší než nastavenou dobu, nebo přidržením páčky „+“ po dobu delší než 1 sekundu.
Délka převodovky je 384 mm a její hmotnost včetně kapalin 94,5 kg. Vyznačuje se hladkou změnou převodových stupňů bez projevů nekultivovanosti, ale i velmi dobrou odezvou. Dokonce rozjíždění je dobře vyváženo a převodovka rychle reaguje bez prodlevy, ale i bez rázů, které by jinak narušovaly pohodlí cestujících. Konstruktéři věnovali nemalé úsilí i zlepšení kvality při změně převodových stupňů. K přesnějšímu řízení průtoku velkého objemu oleje ve spojce byl použit zdokonalený lineární elektromagnet a speciální software umožňující lépe reagovat na požadavky točivého momentu motoru ve spojení s logikou řízení sledu převodových stupňů. K lepšímu zrychlování za nízkých až středních rychlostí vozu přispívá jemnější odstupňování převodových stupňů. Na spotřebě paliva se podílí optimalizace profilu drážek na lamelách spojky v měniči točivého momentu, stejně jako konstrukční změny samotného měniče, který dosahuje účinnosti 90 procent. Díky těmto změnám může měnič točivého momentu pracovat až po 1000/min. Toyota kromě toho prodloužila dobu zastavení přívodu paliva během zpomalování, což se rovněž odráží v lepší spotřebě paliva.


JL, 23.1.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar