Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota Avensis (I) - vysoká laťka kvality

Jedním z největších úkolů bylo vytvořit vůz – výkonný, bezpečný a příjemný na jízdu, ale aby také v Evropě výraznou měrou přispěl ke snížení hladiny emisí CO2 a dalších škodlivých látek. Nový Avensis se dodává ve dvou karosářských variantách – sedan a kombi.

Návrhářům se podařilo protáhnout přední i zadní sloupky vozu, a tím zajistit aerodynamičtější tvar a bohatý vnitřní prostor, prakticky beze změny vnějších rozměrů. Avensis je o 50 mm delší než u předchozí vůz (4695 mm, resp. 4765 mm kombi). Obě verze mají shodný rozvor náprav 2700 mm i výšku jako předchozí generace, tj. 1480 mm. Díky použití nové platformy se rozchod kol zvětšil o 45 mm vpředu, resp. o 30 mm vzadu, zatímco šířka vozu se zvětšila o 50 mm na 1810 mm. Přemístěním kol blíže do rohů karoserie vůz získal stabilnější a robustnější vzezření.
Dojem prostornosti zvyšuje posunutím sloupku A vpřed o 110 mm a sloupku C dozadu o 50 mm. Místo protažení a zvýšení zadní partie sedanu bylo kombi navrženo od začátku tak, aby byly zachovány stejně elegantní hladké linie jako u sedanu. Tým návrhářů se proto snažil zachovat svůdné křivky sedanu, ale zároveň zajistit praktičnost velkého a variabilního zavazadlového prostoru, který nabízí promyšlený systém přepážek a kolejniček (výbava na přání), díky nimž lze náklad podle potřeby rozdělit a zajistit. Sklopná zadní sedadla lze jediným dotykem složit do roviny, a vytvořit rovnou podlahu a zvýšit objem ze 543 l na 1609 litrů. U kombi lze pocit prostornosti vylepšit panoramatickým střešním oknem.
Jasně osvětlené číselníky rychloměru a otáčkoměru jsou vsazeny do chromovaných prstenců. Podsvícení přístrojů s optitronovou technologií je zárukou dobré čitelnosti bez ohledu na světelné podmínky.
Majitel se již nemusí rozhodovat, zda dá přednost nízké spotřebě paliva nebo vyššímu výkonu motoru. Díky technologii Toyota Optimal Drive lze splnit oba tyto požadavky. Velký podíl má nové a moderní řešení Valvematic, zaručující optimální zdvih a časování ventilů s cílem dosáhnout nejlepších výkonových parametrů a použití plynule variabilních převodovek Multidrive S i šestistupňových automatických ústrojí. (O pohonných jednotkách a převodovkách detailně zítra.)
Změny v zavěšení kol zahrnovaly zlepšení předních vzpěr McPherson i zadních dvojitých lichoběžníků. Velká pozornost byla věnována optimalizaci uložení předních stabilizátorů s cílem zvýšit torzní tuhost. U zavěšení kol zadní nápravy byla zvýšena poddajnost v podélném směru s cílem snížit projevy nekultivovanosti.
Již v počátečních fázích vývoje bylo jedním z hlavních požadavků představit opět vůz s pokrokovým řešením bezpečnosti. Např. kapota je navržena s deformovatelnými nárazníky, které se v případě nehody snadno zbortí, a lépe pohltí nárazovou sílu.
Nový Avensis přichází se systémem ABS poslední generace a systémem elektronického rozdělování brzdné síly (EBD) a nechybí brzdový asistent (BA). Nově byl upraven systém řízení stability vozu VSC+ s asistentem řízení. Základním účelem tohoto systému, společně s kontrolou trakce TRC, je zvýšit aktivní bezpečnost a zlepšit záběr kol na površích s horší přilnavostí. Systém VSC+ mj. zvyšuje ochranu běžně poskytovanou systémem VSC při náhlé změně směru jízdy nebo na kluzké vozovce, kterou doplňuje o funkci aktivního asistenta řízení, jenž reaguje proti stáčení vozu v okamžiku nedotáčivosti nebo naopak přetáčivosti za nouzové situace.
Řidič tak může za extrémní situace pociťovat určitý tah volantu jedním nebo druhým směrem k vyrovnání nedotáčivosti / přetáčivosti vozu, a stočením volantu může sám korigovat reakce systému VSC. Avensis je vybaven sedmi airbagy, včetně kolenního, předních, bočních a dvojice hlavových záclonových airbagů pro přední i zadní cestující. Vůz disponuje aktivními opěrkami hlavy ke snížení rizika zranění krční páteře v případě nárazu do vozidla zezadu.
Díky novým bezpečnostním prvkům se hladina aktivní i pasivní bezpečnosti posouvá na vyšší úroveň, jak dokazují třeba výkonné bixenonové světlomety HID se systémem adaptivního osvětlení AFS. Elektronika měří rychlost vozu v kombinaci s úhlem otočení volantu, a předvídá, jakou oblast před vozem je nutné pokrýt světelným kuželem. Pozice světlometů se automaticky upravuje, např.když vůz vjíždí v noci do zatáčky. Pokud je záď vozu zatížena nákladem, systém automaticky ještě před vyjetím skloní světelný kužel. Úhel světelného kužele se dynamicky upravuje i v případě prudkého brzdění nebo zrychlování.
Volitelným doplňkem u 2.2 D-4D 150 se šestistupňovou automatickou převodovkou a stupněm výbavy Premium je nový přednárazový bezpečnostní systém PCS (Pre-Crash Safety). Jeho úkolem je předvídat možnost nehody a provést příslušná opatření ke snížení škod v případě, že by došlo ke srážce. Ve spojení se systémem PCS pracuje adaptivní tempomat ACC, využívající tutéž pokrokovou technologii. Adaptivní tempomat dokáže udržovat nastavenou vzdálenost od vozidla vpředu, a to i v případě, že mění svoji rychlost. Jakmile se silnice před vozidlem uvolní, ACC automaticky udržuje původně nastavenou stálou rychlost.
Kromě přednárazového bezpečnostního systému nechybí ani systém varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu LDW a systém udržování vozidla v jízdním pruhu LKA. za pomoci digitální kamery umístěné nad čelním sklem napomáhají zabránit nechtěnému vyjetí z jízdního pruhu – varují řidiče zvukovým signálem a do určité míry korigují natočení volantu tak, aby vůz
dostatečně bohatá je již základní úroveň výbavy označovaná jako Terra,
kde najdeme manuální klimatizaci, elektrické ovládání oken vpřed a audio soustavu s rádiem a CD přehrávačem s MP3, šesticí reproduktorů a ovládáním na volantu. (VSC+) a systémem kontroly trakce (TRC), elektronická parkovací brzda, U provedení s manuální převodovkou je elektronická parkovací brzda vybavena i funkcí automatického uvolnění.
Toyota Avensis se dodává ve čtyřech stupních výbavy od 559 900 Kč (sedan 1.6 Terra) až po 859 900 (sedan 2.2 F-4D_150, Premium). Ceny kombi se u stejných provedení pohybují od 584 900 Kč do 884 900 Kč.
Základní výbava Terra zahrnuje mj. palubní počítač, aktivní opěrky hlavy vpředu, audiosystém, ABS, EBD, BA, VSC+, TRC, sedm airbagů, manuální kliamtizaci.


Zážehové motory
Typ1.61.82.0
Objem159817981987
Výkon97(132)/6400108(147)/6400112(152)/6200
Toč.moment160/4400180/4000196/4000
Rychlost200200205
Zrychlení10,49,49,0
Spotřeba8,3/5,4/6,58,5/5,4/6,58,6/5,6/6,7



Vznětové motory

Typ2.0 D-4D2.2 D-4D/1502.2 D-4D/180
Objem199822312231
Výkon93(126)/3600110(150)/3600130(177)/3600
Toč.moment310/1800-2400340/2000-2800400/2000-2800
Rychlost200210220
Zrychlení9,78,98,5
Spotřeba6,5/4,2/5,17,0/4,7/5,57,4/5,0/5,1


RozměrySedanKombi
Délka (mm)46954765
Šířka (mm)18101810
Výška (mm)14801480
Rozvor (mm)27002700
Rozchod vpředu (mm)15601550
Rozchod vzadu (mm)15501540
Objem zav.pr. (l)509543/1609




Pozn. Údaje sou pro sedan a šestistupňovou mecha.převodovku, objem – ccm, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km

Pokračování zítra
JL, 21.1.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar