Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota Auris - začátek nové epochy

Model Auris představuje nový hatchback značky Toyota, jenž přepisuje standardy v segmentu evropských vozů nižší střední třídy. Vychází z nové podvozkové platformy, nabízí se v provedení se třemi a pěti dveřmi, širokou škálou motorů a třemi převodovkami včetně MultiMode.

Model Auris vznikl v návrhářském a vývojovém středisku ED2 firmy Toyota v jižní Francii. Jeho tvary odrážejí evropský vkus, styl a kultivovanost. Originální a výrazný design, který lze popsat jako „krátký a vysoký“, je nezaměnitelný s jiným vozem. Tak trochu nám připomíná větší Yaris. Krátký vzhledem k zachování celkové délky typické pro vozy této třídy. Vysoký proto, že maximalizuje vnitřní prostor a pohodlí pasažérů.
Je vytvořen stylem „zevnitř ven“, čímž se získal velký vnitřní prostor, zaručující vysokou míru pohodlí. Nápadným prvkem je středová konzola ve tvaru mostu, vytvářející dojem pilotní kabiny, což umocňuje ještě začlenění páky ruční brzdy do středové konzole, stejně jako posunutí krátké řadicí k řidiči.
Vpředu i vzadu mají cestující dost místa v oblasti hlavy a ramen, k čemuž přispívá právě vysoká stavba (1,5 m). Výsledkem krátkých převisů karoserie a nízko položeného těžiště je dynamická boční silueta, která je zdůrazněna zvedající se boční křivkou a mohutnými zadními sloupky nakloněnými kupředu.
Sportovní charakter zdůrazňuje nízký profil dveří, 16“ nebo 17“ (D-4D 180) kola a široký rozchod (1524/1522 mm) v kombinaci s rozšířenými podběhy kol. To platí zvláště pro třídveřové provedení, které klade důraz na sportovní jízdu.
Široký výběr moderních motorů doplňují pečlivě vybrané převodovky a nová robustní platforma s přepracovaným zavěšením kol, brzdami i řízením. Nové zavěšení kol vpředu využívá modifikované vzpěry McPherson s rameny L, což umožňuje posunout vzpěry dovnitř směrem od náboje kola, a zvýšit rozchod kol. Auris se dodává se dvěma různými variantami zavěšení zadních kol, splňující potřeby konkrétních modelů. Nejvýkonnější dieselové verze D-4D 180 Clean Power mají nové zavěšení se dvěma příčnými rameny.
Oddělené vinuté pružiny a tlumiče tvoří kompaktní provedení, které se podílí na nízké ploché podlaze vozu a prostorném zavazadlovém prostoru, a současně se tak zlepšuje účinnost tlumičů. Všechny ostatní modely využívají zavěšení zadních kol s torzní tyčí kompaktního provedení.
Auris používá nové řízení s elektrickým posilovačem (EPS), rychlým převodovým poměrem a výbornou odezvou závislou na rychlosti vozidla. EPS spotřebovává energii pouze ve chvílích, kdy využívá posilovacího účinku.
Nabídka pohonných jednotek zahrnuje nejen nový benzinový čtyřválec 1.6, ale také nejmodernější dieselové jednotky Clean Power D-4D. Vozy s dieselovým pohonem představují 52 % všech prodaných vozů nižší střední třídy, a proto Auris nabízí kompletní řadu pokrývající potřeby zákazníků. Vrcholem je verze 2.2 D-4D 180 Clean Power, s nímž se Auris řadí mezi nejvýkonnější vozy nižší střední třídy. Výkon 177 k a točivý moment 400 N.m v širokém rozsahu 2000 až 2600/min zajišťuje výborný tah za všech jízdních situací.
Piezoelektrické vstřikování umožňuje rychlejší a přesnější vstřikování paliva během pracovního taktu. Systém common rail s piezoelektricky ovládanými tryskami pracuje s tlakem 1800 bar a je schopen provést až pět vstřiků paliva během jednoho cyklu, což se odráží na vyšší účinnosti spalování a zároveň utlumení hluku motoru..
Motor je osazen keramickými žhavicími svíčkami, schopné snést výrazně vyšší teploty. Předností je delší životnost a rychlejší studené starty za nízkých teplot, a také nižší úroveň škodlivých emisí po nastartování.
Benzinové motory používají technologii dual VVT-i s plynulou regulací časování ventilů, což v praxi znamená zvýšení točivého momentu v nízkých a středních otáčkách a výkonu ve vyšších otáčkách.

Benzinové motory
Typ1.4 VVT1.6 Dual VVT
Objem13981598
Výkon71(67)/600091(124)/6000
Toč.mom.130/4400157/5200
Rychlost170190
Zrychlení13,010,4
Spotřeba8/5,9/6,99,0/5,9/7,1


Vznětové motory
Typ1.4 D-4D2.0 D-4D2.2 D-4D
Objem136819982231
Výkon66(90)ú380093(126)/3600130(177)/3600
Toč.mom.190/1800-3000300/2000-2800400/2000-2600
Rychlost175198210
Zrychlení12,010,38,6
Spotřeba5,8/4,5/5,05,8/4,5/5,07,0/4,6/5,4


Pozn. Objem (cm³), výkon kw(k)/min, toč.mom.(N.m/min), rychlost (km/h), zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba – město/mimo město/kombim (L/100 km)
Údaje pro pětistupňovou mechanickou převodovku – 1.4 VVT, 1.6 Dual VVT a 1.4 D-4D, pro šestistupňovou mechanickou převodovku – 2.0 D-4D a 2.2 D-4D


Auris se nabízí se třemi různými převodovkami. Pětistupňová manuální je pro benzinové motory a 1.4 D-4D. Dieselové motory D-4D 125 a D-4D 180 Clean Power mají k dispozici novou šestistupňovou převodovku s manuálním řazením. Poslední generace převodového ústrojí MultiMode s řadicími páčkami pod volantem se dodává do vozů s motory D-4D 90 a 1.6 l Dual VVT-i. Tento systém umožňuje výběr mezi automatickým režimem a ručním režimem řazení pro sportovnější jízdu. Všechny manuální převodovky budou vybaveny ukazatelem přeřazení, který řidiče upozorní na nutnost zařazení vyššího nebo naopak nižšího převodového stupně s ohledem na hospodárnost jízdy.
Třídveřový Auris je vybaven sedadly s „pamětí“, která si uchovávají pozici podélného nastavení sedadla i úhel jeho sklonu. Zadní sedadla lze díky systému Easy Flat jedním dotekem sklápět do podlahy, čímž se zvětší objem úložného prostoru ze 354 na 761 litrů Po sklopení zadních sedadel lze naložit předměty o délce až 1715 mm a šířce 1185 mm.
Toyota Auris se bude dodávat ve čtyřech stupních výbavy. Nejvyšší výbava modelu D-4D 180 Clean Power se pyšní jedinečnou vnější i vnitřní výbavou, jako např. 17“ litými koly, zatmavenými předními skly nebo stříbrným prošíváním potahu volantu, řadicí páky a čalounění sedadel.
K dispozici je nastavitelný omezovač rychlosti, kde si řidič navolí nejvyšší rychlost, po jejímž dosažení se další zrychlení potlačí. Zapnutí funkce se zobrazí na vícefunkčním displeji a z bezpečnostních důvodů lze omezovač potlačit rychlým sešlápnutím plynového pedálu (kick-down) umožňujícím dočasné zvýšení rychlosti. Při poklesu rychlosti pod zvolenou mez, se omezovač nastaví na původní hodnotu. Je nabízen ve spojení s elektronickým tempomatem.
Toyota nabízí nejmodernější mapový navigační systém s dotykovou obrazovkou a s integrovaným hands-free.
Brzdový systém zahrnuje nejen kotouče na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením, ale také ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly (EBD) a brzdovým asistentem (BA). Pro bezpečné ovládání vozu v extrémních situacích slouží systém řízení stability vozidla (VSC) a protiprokluzový systém (TRC).
Auris může být vybaven až devíti airbagy, včetně kolenního airbagu řidiče, který v tomto segmentu představuje posun vpřed. Přední sedadla mají speciálně upravené opěrky hlavy a rám sedadla z důvodu ochrany cestujících před hyperflexí krku při nehodě. Nebezpečnému pohybu hlavy v případě nárazu do vozu zezadu brání druhá generace rámu sedadla s prvky pro rozptýlení energie nárazu kolem vlastního prostoru pro posádku.
Na evropský trh se bude nová Toyota Auris dodávat průběžně již v prvním čtvrtletí.

Jindřich Lasík, 29.1.2007


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar