Toyota Auris - rodinný hatchback nově
Model Auris se na trhu poprvé objevil v roce 2007, kdy nahradil proslulou Corollu, řazenou do vysoce konkurenční nižší střední třídy automobilů. Auris si již vybudoval solidní pověst pro svoji prostornost, pohodlí, praktičnost a spolehlivost.
Auris 2010 se oproti předchozímu provedení prodloužil o 25 mm na 4 245 mm. Rozvor náprav o délce 2600 mm zůstal nezměněn, zatímco po přepracování nárazníků se zvětšil přední i zadní převis o 15 mm na 905 mm, resp. o 10 mm na 740 mm. Vůz dostal novou kapotu, masku chladiče, světlomety, nárazník a spoiler. Široký rozchod kol zdůrazňuje nová maska chladiče s vodorovným žebrováním v barvě karoserie.
Při pohledu z boku pak vzhled zkrášlují nová kola z hliníkové slitiny o rozměru 16 či 17", nebo směrovky zabudované do vnějších zpětných zrcátek aerodynamických tvarů.
Zavěšení kol
K zavěšení předních kol jsou použity upravené a účinné vzpěry McPherson s příčnými L-rameny. U této prostorově nenáročné a tuhé konstrukce se vzpěry posouvají směrem dovnitř od náboje kola, díky čemuž lze zvětšit rozchod kol.
Použity jsou dva odlišné, účinné systémy zavěšení kol zadní nápravy, podle výkonových provedení. U 2.2 D-4D 180 jsou použity dvojité lichoběžníky. U ostatních motorizací se používá účinné a prostorově nenáročné zavěšení zadních kol s torzní příčkou. U víceprvkového zavěšení i systému zavěšení s torzní příčkou je použita konstrukce se samostatnou pružinou a tlumičem. Díky kompaktním rozměrům nezasahuje zavěšení kol do zavazadelníku.
Auris je vybaven nejnovějším brzdovým a stabilizačním systémem Bosch ABS 8.1a ESP 8, jehož součástí je i elektronické rozdělování brzdné síly (EBD), brzdový asistent (BA), systém řízení stability vozu (VSC) a systém řízení trakce (TRC).
V základní výbavě Terra Cool se objevují, manuální klimatizace, elektricky ovládaná přední okna, dálkové centrální zamykání, přepracované optitronové přístroje s čitelnějšími číslicemi v bílé barvě, nová schránka ve středové konzoli s měkkým povrchem, sloužící zároveň jako loketní opěrka, tuner MP3 a WMA a se 4 reproduktory a možností připojení přes USB/konektor 3,5 mm, volant obšitý kůží s ovládacími prvky audiosoustavy a palubního počítače přepracovaná vnější zpětná zrcátka se zabudovanými ukazateli směru.
Motory
Nabídka pohonných jednotek zahrnuje tři zážehové, dva vznětové a jeden hybrid synergy drive (HSD). Technologie Toyota Optimal Drive je ukázkou nejlepší kombinace celého spektra pokrokových technologií, které se zaměřují na tři klíčové aspekty.
Prvním je snížení hmotnosti hnací jednotky lehkými převodovekami a komponenty motoru. Druhou oblastí je minimalizace mechanických ztrát nasazením technologie Valvematic. Zlepšení zahrnují nová ventilová vahadla s valivým ložiskem, menší a lehčí písty u všech zážehových jednotek, použití oleje o nižší viskozitě a nové šestistupňové manuální převodovky, resp. převodovku MultiMode (na přání) pro 1.6 nebo 1.4D-4D. Třetí oblastí jsou snahy o dosažení co nejvyšší účinnosti spalování. U zážehových motorů toho bylo dosaženo zvýšením kompresního poměru na 11,5:1, použitím technologie Valvematic, přepracováním sacího kanálu i konstrukce spalovací komory a zavedením olejové trysky na chlazení pístů. Všechny vznětové motory těží z výhod nižšího kompresního poměru, optimalizace rozměrů spalovací komory, zvýšení účinnosti chladiče systému recirkulace výfukových plynů (EGR) a použití sběrného výfukového potrubí z nerezové oceli s filtrem pevných částic DPF s přímým připojením.
Zážehový motor 1.33 Dual VVT-i
Vysoký kompresní poměr 11,5:1 přispívá k vysoké tepelné účinnosti. Výkon je 73 kW/ 100k a točivý moment 132Nm při 3800/min. Vynikající dynamiku doprovází spotřeba paliva 6,0 l/100 km (é 17 % nižší než u 1.4).
Pohonná jednotka je výjimečně lehká a kompaktní díky malému vrtání a prodlouženému zdvihu válců, což se odráží v příznivém poměru mezi výkonem a hmotností motoru. U motoru je použit speciální kryt hlavy válců a sací potrubí z pryskyřice. Technologie Dual VVT-i zlepšuje odezvu na pokyny pedálu plynu v celém spektru otáček tím, že upravuje časování u přívodu směsi paliva se vzduchem a výfukových ventilů podle momentálních podmínek.
Zážehové motory Valvematic 1.6 a 1.8
Technologie Valvematic je výsledkem vývoje úspěšného systému časování ventilů Dual VVT-i a posunuje původní systém VVT-i o stupeň dále tím, že kromě proměnného časování sacích ventilů používá i systém řízení zdvihu ventilů. Účinnost systému je vylepšena i díky sacímu potrubí proměnné délky. To urychluje vzduch nasávaný do motoru v pásmu nízkých až středních otáček, a tím optimalizuje účinnost spalování paliva.
Motor 1.6 Valvematic v kombinaci se šestistupňovou manuální nebo šestistupňovou převodovkou MultiMode nabízí výkon 132 k a točivý moment 160 Nm při 4400/min (spotřeba 6,6 l/100 km, resp. 6,3 l/100 km).
Agregát 1.8 Valvematic přináší výkon 147 k a točivý moment 180 Nm při 4000/min. V kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou činí kombinovaná spotřeba 6,7 l/100 km.
Vznětový motor 1.4 D-4D 90
Je dodáván buď se šestistupňovou manuální převodovkou nebo MultiMode o stejném počtu stupňů (90 k, 205 Nm od 1800 do 2800/min). Nová generace piezoelektrických vstřikovacích ventilů se vyznačuje přesnějším dávkováním objemu paliva a načasováním okamžiku vstřiku. Ve spojení s vyšším vstřikovacím tlakem rozvodu paliva typu common rail (160 MPa) to znamená zkrácení doby vstřiku. V kombinaci s manuální převodovkou a katalyzátorem vykazuje kombinovanou spotřeba paliva 4,7 l/100 km.
Vznětový motor 2.0 D-4D 125
Spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou a standardně montovaným filtrem pevných částic DPF. Těží z výhod technologie Toyota Optimal Drive (výkon 126k a točivý moment 310 Nm od 1800 do 2400/min, spotřeba 5,2 l/100 km)
Převodovka MultiMode
Převodové ústrojí MultiMode představuje automatizovanou manuální převodovku s plně automatickým režimem řazení bez použití spojkového pedálu. Řidič si může vybrat režim E (Economy – hospodárný provoz), M (Manual –manuálně) nebo R (Reverse – zpětný chod). Při navolení režimu ES (Sport) se charakteristika řazení přesouvá do vyššího pásma otáček pro sportovnější pocit z jízdy.
JL, 25.2.2010
Při pohledu z boku pak vzhled zkrášlují nová kola z hliníkové slitiny o rozměru 16 či 17", nebo směrovky zabudované do vnějších zpětných zrcátek aerodynamických tvarů.
Zavěšení kol
K zavěšení předních kol jsou použity upravené a účinné vzpěry McPherson s příčnými L-rameny. U této prostorově nenáročné a tuhé konstrukce se vzpěry posouvají směrem dovnitř od náboje kola, díky čemuž lze zvětšit rozchod kol.
Použity jsou dva odlišné, účinné systémy zavěšení kol zadní nápravy, podle výkonových provedení. U 2.2 D-4D 180 jsou použity dvojité lichoběžníky. U ostatních motorizací se používá účinné a prostorově nenáročné zavěšení zadních kol s torzní příčkou. U víceprvkového zavěšení i systému zavěšení s torzní příčkou je použita konstrukce se samostatnou pružinou a tlumičem. Díky kompaktním rozměrům nezasahuje zavěšení kol do zavazadelníku.
Auris je vybaven nejnovějším brzdovým a stabilizačním systémem Bosch ABS 8.1a ESP 8, jehož součástí je i elektronické rozdělování brzdné síly (EBD), brzdový asistent (BA), systém řízení stability vozu (VSC) a systém řízení trakce (TRC).
V základní výbavě Terra Cool se objevují, manuální klimatizace, elektricky ovládaná přední okna, dálkové centrální zamykání, přepracované optitronové přístroje s čitelnějšími číslicemi v bílé barvě, nová schránka ve středové konzoli s měkkým povrchem, sloužící zároveň jako loketní opěrka, tuner MP3 a WMA a se 4 reproduktory a možností připojení přes USB/konektor 3,5 mm, volant obšitý kůží s ovládacími prvky audiosoustavy a palubního počítače přepracovaná vnější zpětná zrcátka se zabudovanými ukazateli směru.
Motory
Nabídka pohonných jednotek zahrnuje tři zážehové, dva vznětové a jeden hybrid synergy drive (HSD). Technologie Toyota Optimal Drive je ukázkou nejlepší kombinace celého spektra pokrokových technologií, které se zaměřují na tři klíčové aspekty.
Prvním je snížení hmotnosti hnací jednotky lehkými převodovekami a komponenty motoru. Druhou oblastí je minimalizace mechanických ztrát nasazením technologie Valvematic. Zlepšení zahrnují nová ventilová vahadla s valivým ložiskem, menší a lehčí písty u všech zážehových jednotek, použití oleje o nižší viskozitě a nové šestistupňové manuální převodovky, resp. převodovku MultiMode (na přání) pro 1.6 nebo 1.4D-4D. Třetí oblastí jsou snahy o dosažení co nejvyšší účinnosti spalování. U zážehových motorů toho bylo dosaženo zvýšením kompresního poměru na 11,5:1, použitím technologie Valvematic, přepracováním sacího kanálu i konstrukce spalovací komory a zavedením olejové trysky na chlazení pístů. Všechny vznětové motory těží z výhod nižšího kompresního poměru, optimalizace rozměrů spalovací komory, zvýšení účinnosti chladiče systému recirkulace výfukových plynů (EGR) a použití sběrného výfukového potrubí z nerezové oceli s filtrem pevných částic DPF s přímým připojením.
Zážehový motor 1.33 Dual VVT-i
Vysoký kompresní poměr 11,5:1 přispívá k vysoké tepelné účinnosti. Výkon je 73 kW/ 100k a točivý moment 132Nm při 3800/min. Vynikající dynamiku doprovází spotřeba paliva 6,0 l/100 km (é 17 % nižší než u 1.4).
Pohonná jednotka je výjimečně lehká a kompaktní díky malému vrtání a prodlouženému zdvihu válců, což se odráží v příznivém poměru mezi výkonem a hmotností motoru. U motoru je použit speciální kryt hlavy válců a sací potrubí z pryskyřice. Technologie Dual VVT-i zlepšuje odezvu na pokyny pedálu plynu v celém spektru otáček tím, že upravuje časování u přívodu směsi paliva se vzduchem a výfukových ventilů podle momentálních podmínek.
Zážehové motory Valvematic 1.6 a 1.8
Technologie Valvematic je výsledkem vývoje úspěšného systému časování ventilů Dual VVT-i a posunuje původní systém VVT-i o stupeň dále tím, že kromě proměnného časování sacích ventilů používá i systém řízení zdvihu ventilů. Účinnost systému je vylepšena i díky sacímu potrubí proměnné délky. To urychluje vzduch nasávaný do motoru v pásmu nízkých až středních otáček, a tím optimalizuje účinnost spalování paliva.
Motor 1.6 Valvematic v kombinaci se šestistupňovou manuální nebo šestistupňovou převodovkou MultiMode nabízí výkon 132 k a točivý moment 160 Nm při 4400/min (spotřeba 6,6 l/100 km, resp. 6,3 l/100 km).
Agregát 1.8 Valvematic přináší výkon 147 k a točivý moment 180 Nm při 4000/min. V kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou činí kombinovaná spotřeba 6,7 l/100 km.
Vznětový motor 1.4 D-4D 90
Je dodáván buď se šestistupňovou manuální převodovkou nebo MultiMode o stejném počtu stupňů (90 k, 205 Nm od 1800 do 2800/min). Nová generace piezoelektrických vstřikovacích ventilů se vyznačuje přesnějším dávkováním objemu paliva a načasováním okamžiku vstřiku. Ve spojení s vyšším vstřikovacím tlakem rozvodu paliva typu common rail (160 MPa) to znamená zkrácení doby vstřiku. V kombinaci s manuální převodovkou a katalyzátorem vykazuje kombinovanou spotřeba paliva 4,7 l/100 km.
Vznětový motor 2.0 D-4D 125
Spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou a standardně montovaným filtrem pevných částic DPF. Těží z výhod technologie Toyota Optimal Drive (výkon 126k a točivý moment 310 Nm od 1800 do 2400/min, spotřeba 5,2 l/100 km)
Převodovka MultiMode
Převodové ústrojí MultiMode představuje automatizovanou manuální převodovku s plně automatickým režimem řazení bez použití spojkového pedálu. Řidič si může vybrat režim E (Economy – hospodárný provoz), M (Manual –manuálně) nebo R (Reverse – zpětný chod). Při navolení režimu ES (Sport) se charakteristika řazení přesouvá do vyššího pásma otáček pro sportovnější pocit z jízdy.
JL, 25.2.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout