Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota Auris míří hodně vysoko

Právě probíhající autosalon v Boloni se stal premiérou nové Toyoty Auris v Evropě, pouhých několik měsíců před jejím uvedením na trh, k němuž dojde v prvním čtvrtletí 2007. Nový hatchback se bude vyrábět ve Velké Británii a v Turecku.

Auris je výrazný již na první pohled, smělý a dynamický s originálními proporcemi. Toyota ukazuje nový přístup k návrhu vozu, který je vytvořen stylem „zevnitř ven“ tak, aby bylo dosaženo co největšího prostoru v interiéru.,
Výrazný design, který lze popsat jako „krátký a vysoký“ vyčnívá mezi tradičními tvary dnešních hatchbacků nižší střední třídy. Krátký proto, že zachovává celkovou délku (4,2 m, šířka 1,7 m, výška 1,5 m) typickou pro vozy této třídy. Vysoký proto, že maximalizuje vnitřní prostor a pohodlí pasažérů.
Sportovního naturelu bylo dosaženo širším rozchodem kol (1524/1522 mm) a posunutím základny sloupku A směrem vpřed. Výsledkem krátkých převisů karoserie (890 mm vpředu a 730 mm vzadu), dlouhého rozvoru (2,6 m) a nízko položeného těžiště je dynamická boční silueta vozu.
Výrazně rozšířené podběhy kol dodávají pocit šířky, přičemž velké pneumatiky (15, 16 a 17˛ kola) dodávají sportovní image. Motiv robustnosti je patrný i na zadní části vozu. Kulaté tvary opět zdůrazňují rozšířené podběhy kol a celková šířka se podílí na nízkém položení těžiště. Zadní dveře jsou široké a svým vzhledem slibují praktičnost i pevnost zároveň. Sdružené zadní svítilny zasahují do boku, a zrcadlí tak provedení světel vpředu.
Mimořádně prostorný interiér mohl vzniknout díky návrhu vozu „zevnitř ven“ kolem řidiče. Výsledkem ztvárnění za použití jedinečných designérských prvků, např. středové konzoly ve tvaru mostu, je smělé a výrazné prostředí interiéru. Konzola tak doplňuje výbornou ergonomii vozu. Krátká řadicí páka přímého řazení je posunuta blíže do přirozené polohy řidiče, páka parkovací brzdy je elegantně začleněna do interiéru.
Vůz je však zároveň i praktický – nabízí velký zavazadlový prostor (354 l) a sedadla Toyota „Easy Flat“ se snadným sklápěním (převzata z modelu Corolla Verso), která lze složit jediným dotekem a zvětšit tak prostor pro náklad.
Pasažéři vpředu i vzadu si mohou, díky vysoké stavbě vozu, užívat prostornosti v oblasti hlavy a ramen. Vzdálenost mezi opěradly předního a zadního sedadla byla prodloužena na 910 mm, což se projevilo v pohodlném prostoru pro nohy. Vzadu je rovněž dostatek prostoru pro nohy, neboť středový tunel v podlaze byl zrušen, a podlaha je tedy plochá.
Modelová řada ve čtyřech stupních výbavy by měla přitáhnout široké spektrum zákazníků, kteří si mohou vybrat ze tří nebo pětidveřové karoserie, pěti pohonných jednotek a tří převodovek.
Špičkovým provedením bude D-4D 2.2 180 Clean Power, který nabízí výborný výkon 177 k a točivý moment 400 N.m, v kombinaci se šestistupňovou mechanickou převodovkou. Jde o motor používaný např. v modelech Avensis, Corolla Verso a RAV4. Zároveň se jedná o jeden z nejčistších motorů na trhu.
S Aurisem se představuje i nový výkonný zážehový motor 1.6 se systémem Dual VVT-i, který průběžně reguluje časování sacích i výfukových ventilů, a zajišťuje maximální účinnost motoru za všech provozních podmínek. Výsledkem je výrazný nárůst točivého momentu v nízkých a středních otáčkách a výkonu ve vyšších otáčkách.
Pro většinu modelů bude k dispozici pětistupňová mechanická převodovka, případně kompaktní šestistupňové manuální pro modely D-4D 180 a D-4D 125.
Převodové ústrojí MultiMode Toyota s řadicími páčkami pod volantem se bude volitelně dodávat do vozů s motory 1.4 l D-4D a 1.6 l Dual VVT-i. Převodové ústrojí umožňuje řidiči vybrat si mezi automatickým a ručním režimem řazení.
Auris je jedním z nejtišších vozů mezi hatchbacky nižší střední třídy. Posílením spodní části karoserie došlo ke snížení dunění od pneumatik a hluku od vozovky. Výborná aerodynamika se zase podílí na nižší hladině hluku způsobeného odporem vzduchu.
Pasivní bezpečnost zvyšuje robustní konstrukce karoserie vyvinutá podle zásad MISC (systém návrhu interiéru s minimálním průnikem do prostoru), kdy je nárazová energie řízeným způsobem odváděna z prostoru pro cestující.
Modely Auris budou vybaveny až devíti airbagy a jako standard se dodává kolenní airbag řidiče. Standardní jsou rovněž brzdy vybavené protiblokovacím systémem ABS, systémem EBD a BA. V závislosti na trhu se dodává standardně nebo jako volitelná výbava systém řízení stability vozidla (VSC) a kontroly trakce (TRC).

Benzinové motory
Typ1.4 VVT-i1.6 VVT-i
Objem (cm³)13981598
Výkon kW(k)/min71(97)/6000124(91)/6000
Toč.mom. (N.m/min)130/4400157/5200
Rychlost (km/h)170190
Zrychlení 0-100 km/h (s)1310,4
Kombin.spotř. (l/100km)6,97,1


Vznětové motory
TypD-4D 90D-4D 125D-4D 180
Objem (cm³)136419982231
Výkon kW(k)/min66(90)380093(126)/3600130(177)/3600
Toč.mom. (N.m/min)190/1800-3000300-1800-2400400/2000-2600
Rychlost (km/h)175195215
Zrychlení 0-100 km/h (s)1210,38,1
Komb.spotř.(l/100 km)55,76,2


Jindřich Lasík, 11.12.2006

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar