Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Taycan Turbo GT a Taycan Turbo GT s paketem Weissach

Porsche rozšiřuje modelovou řadu svého elektrického sportovního sedanu o Taycan Turbo GT a Taycan Turbo GT s paketem Weissach. Ten je stavěný pro okruh a obejde se bez zadních sedadel ve prospěch ještě lepšího poměru výkonu a hmotnosti.

Ještě se neprodává, ale už je rekordní: Taycan Turbo GT s paketem Weissach získal titul nejrychlejšího elektrického sériového vozu na okruhu Weathertech Raceway Laguna Seca v Kalifornii. Vývojový jezdec Porsche Lars Kern zajel s elektromobilem schváleným pro silniční provoz nejrychlejší kolo a zaznamenal fantastický čas 1: 27,87 min.


Nedlouho předtím vytvořila předsériová verze nový rekord třídy na Nürburgringu. Kern zajel čas 7:07,55 min, který je 26 sekund rychlejší, než zaznamenal při svém posledním rekordním kole se sedanem Taycan Turbo S Sport s výkonnostním paketem v srpnu 2022. Tento čas je také aktuálním rekordem pro sériově vyráběné elektromobily a také dělá z modelu Turbo GT nejrychlejší čtyřdveřový vůz na Nürburgringu.

„Trať Laguna Seca posouvá Taycan Turbo GT na limit. Je to celek, který dělá rozdíl,“ říká vývojový řidič Lars Kern. „Turbo GT s paketem Weissach nastavuje nové standardy téměř ve všech metrikách. Patří mezi ně zrychlení a brzdění, režim Attack, který se intuitivně používá, a hnací ústrojí navržené pro maximální trakci a výkon. A úroveň přilnavosti v zatáčkách je stejně působivá. Ta ovladatelnost a 'lehkonohost' je neskutečná. Pneumatiky fungují velmi dobře a v každé jízdní situaci máte správný balanc. Je neuvěřitelná zábava řídit toto auto po zvlněné trati Laguna Seca.“

Po stisknutí tlačítka je po dobu 10 sekund k dispozici až 120 kW navíc. Attack Mode je založen na funkci push-to-pass ostatních modelů Taycan. Systém je optimalizován pro jízdu na trati a funguje podobně jako u závodních vozů 99X, které Porsche používá ve světovém šampionátu ABB FIA Formula E. Výkoná injekce je indikována odpočítávacím časovačem na sdruženém přístroji a dynamicky uspořádanými animovanými kroužky na rychloměru.³


V porovnání s funkcí push-to-pass v ostatních modelech Taycan nabízí Attack Mode o 50 kW vyšší výkon a je ovládán různými způsoby: jako alternativa ke stisknutí přepínače režimu lze Attack Mode aktivovat a deaktivovat také pomocí pravého pádla. To usnadňuje použití na trati. „Boost můžete spustit také v závodních rukavicích, aniž byste sundali ruku z volantu,“ vysvětluje Kern. „S tímto jednoduchým, bezpečným a rychlým způsobem ovládání jsou modely Taycan Turbo GT přizpůsobeny potřebám závodního jezdce.“ Levým pádlem lze nastavit úroveň rekuperace a přizpůsobit ji jízdní situaci.


Nová výkonová elektronika

Porsche nedávno modernizovalo modelovou řadu Taycan a celkově zvýšilo celkový systémový výkon vozů. Mimo jiné vylepšené hnací ústrojí s novým motorem zadní nápravy umožňuje ve srovnání s předchozími modely ještě dynamičtější chování. Taycan Turbo GT a Taycan Turbo GT s paketem Weissach posouvají výkon na další úroveň. Oba vozy s výkonnějším pulzním měničem mají výkon 580 kW. Funkce Launch Control pak zvyšuje výkon/overboost až na 760 kW nebo až na 815 kW po dobu dvou sekund podle metody měření špičkového výkonu. Taycan Turbo GT potřebuje na sprint z nuly na 100 km/h pouhé 2,3 sekundy, s paketem Weissach jen 2,2 sekundy. Díky tomu je model o jednu až dvě desetiny sekundy rychlejší než Taycan Turbo S. Rozdíl ve zrychlení z klidu na 200 km/h je ještě větší: 6,6 nebo 6,4 sekundy pro Taycan Turbo GT bez/s paketem Weissach , což je až o 1,3 sekundy rychlejší než Taycan Turbo S.


Pulzní měnič je klíčovou součástí pro řízení elektromotoru. U obou modelů jsou na zadní nápravě použity pulzní měniče s maximálním proudem 900 ampér. Ty poskytují ještě větší výkon a točivý moment než 600ampérový pulzní invertor v Taycan Turbo S. Pro lepší účinnost je jako polovodičový materiál v pulzním invertoru použit také karbid křemíku. To výrazně snižuje spínací ztráty v Power Inverteru a umožňuje vyšší spínací frekvence. Převodový poměr a robustnost převodovky byly také vylepšeny, což umožňuje vyšší hodnoty točivého momentu. Maximální točivý moment v obou verzích je až 1 340 newtonmetrů. Dojezd modelů Taycan Turbo GT je podle měření WLTP až 555 km.


Karbonové prvky a Porsche Active Ride

Inteligentními opatřeními automobilka Porsche snížila hmotnost Taycanu Turbo GT až o 75 kg (ve srovnání s Taycanem Turbo S). Přispívá k tomu řada karbonových dílů. Uhlíková vlákna jsou mimo jiné použita na B-sloupcích, vnějších zpětných zrcátkách a prahových lištách. Hmotnost šetří také anatomická sedadla vyrobená z CFRP, odlehčený zavazadlový prostor a absence soft-close funkce zadního zavazadelníku.


Taycan Turbo GT je standardně vybaven dynamickým paketem. Ten zahrnuje podvozek Porsche Active Ride s naladěním specifickým pro GT. V dynamických jízdních situacích zajišťuje toto odpružení téměř dokonalé spojení s vozovkou díky vyváženému rozložení hmotnosti na kola. Balíček výbavy navíc zahrnuje speciální výkonné letní pneumatiky. Jsou osazeny na 21palcových lehkých kovaných kolech. Exkluzivní ráfky Turbo GT mají reliéfně vyfrézované paprsky, což šetří hmotnost a zároveň účinně odvětrává brzdy.

Taycan Turbo GT je standardně dodáván s lehkými keramickými brzdami. Brzdový systém PCCB byl optimalizován z hlediska hmotnosti. Konstrukční změny brzdového kotouče a brzdového třmenu uspořily více než dva kilogramy. To má pozitivní vliv na jízdní dynamiku i výkon: snížení neodpružené a rotující hmoty zvyšuje výkon. Brzdové třmeny jsou lakovány výhradně v barvě Victory Gold.


Aerodynamika a vnější design

Porsche vyvinulo přední spoiler s prvky aeroblades speciálně pro Taycan Turbo GT. Pohledu zezadu dominuje aktivní spoiler, na jehož odtrhové hraně se nachází Gurneyho klapka ve vysoce lesklém karbonovém provedení.

Matrix LED světlomety jsou standardem. Volitelně a bez příplatku je lze upgradovat na HD matrix LED světlomety pro Taycan Turbo GT. Boční profil odhaluje řadu komponentů vyrobených z uhlíkových vláken. Lišty bočních oken jsou lakovány černou barvou (vysoký lesk).


Interiér
Sportovní prvky Race-Tex jsou standardně dodávány s černými koženými dekory. Součástí standardní výbavy jsou také lehká skořepinová sedadla v karbonové úpravě (vysoký lesk). Přední adaptivní sportovní sedadla Plus (s elektrickým nastavením v 18 směrech a pamětí) lze objednat jako volitelnou výbavu a bez příplatku. Na předních opěrkách hlavy je vyšité logo Turbo GT. Kromě toho je pod panelem ovládání klimatizace umístěn znak s logem. Na přání je k dispozici exkluzivní výbava interiéru s kontrastními tóny v modré Volt nebo GT Silver.
Věnec sportovního volantu GT je potažen černým Race-Texem a má rysku neutrální polohy. Taycan Turbo GT je vybaven paketem Sport Chrono z Taycanu Turbo S.

Taycan Turbo GT s paketem Weissach

Díky sofistikovanější aerodynamice a lehké konstrukci je tento model ještě rozhodněji orientován na výkon. Porsche Taycan Turbo GT s paketem Weissach zrychlí z nuly na 100 km/h za 2,2 sekundy, díky čemuž je dvoumístný vůz o desetinu sekundy rychlejší než podobně výkonný Taycan Turbo GT. Jeho maximální rychlost je 305 místo 290 km/h.

Mezi další aerodynamická opatření patří prvky deflektorů na spodku karoserie a nový přední difuzor. V zadní části je model s paketem Weissach vybaven pevným zadním křídlem v karbonovém provedení se podpěrami připevněnými ke karoserii. Celkový přítlak je zde až 220 kg. Logo paketu Weissach se nachází na obou stranách zadního blatníku. Výhradně na přání je pruhovaný wrap v modré, černé nebo černé (matné). To dále zdůrazňuje motorsportový charakter vozu. Pruhovaný design lze kombinovat s černou sadou polepů.

Odstranění veškerého vybavení, které není nutné pro jízdu na trati, ubralo dalších zhruba 70 kg ve srovnání s Taycanem Turbo GT bez paketu Weissach. Místo zadních sedadel je zde na míru konstruovaný kvalitní odlehčený karbonový obklad s odkládací přihrádkou za skořepinami sedadel pro řidiče a spolujezdce. Odpadají také analogové hodiny z paketu Sport Chrono, které se běžně nacházejí na přístrojové desce, stejně jako koberečky a čalounění zavazadlového prostoru. Je zde i méně izolačního materiálu. Taycan Turbo GT s paketem Weissach má dvířka nabíjecího portu jen na straně spolujezdce, která se místo elektricky ovládají ručně. Hmotnost šetří také speciální zvukově a tepelně izolační sklo a Sound Package Plus. Ten se obejde bez zadních reproduktorů a nahrazuje systém BOSE® Surround Sound.


Ceny Taycan Turbo GT a Taycan Turbo GT s paketem Weissach začínají v Česku na 6 164 103 Kč včetně DPH.


Porsche 13.3.2024

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar