Tatra představuje Force e-Drive FCEV 6x4 na vodík
Tatra Trucks společně s partnery zahájila vývoj nového vodíkového nákladního vozidla Tatra Force e-Drive FCEV 6x4 na platformě řady Force nejnovější 3. generace. Projekt je spolufinancován z prostředků Evropské unie a má být dokončen v polovině roku 2028.
 Vozidlo Tatra Force e-Drive FCEV 6x4 je koncipováno především pro komunální služby. Díky elektrickému pohonu využívajícímu vodíkové palivové články je ekologicky vhodným řešením pro provoz v nízkoemisních a bezemisních zónách, jejichž počet v evropských městech postupně roste. 
Tatra Force e-Drive FCEV 6x4 je konstruována tak, aby obstála v těžkých provozních podmínkách, což je charakteristické pro všechna vozidla značky Tatra. Nová vodíková Tatra vychází ze zásadních poznatků získaných při testování vozu Tatra Force e-Drive FCEV 8x6 a přináší efektivnější rozložení komponent i redukci zástavby pohonné jednotky a chladicího systému tak, aby bylo možné splnit požadavky na nízkoúrovňový nástup do kabiny. Současně jsme se zaměřili na vyšší efektivitu rekuperace a optimalizaci spotřeby vozu. Ve společnosti DEVINN si spolupráce s Tatrou Trucks velmi vážíme a uvědomujeme si důležitost naší úlohy při přípravě tohoto technologicky vyspělého prototypu,“ přiblížil Luboš Hajský, CEO společnosti DEVINN.
Základ vozu bude tvořit podvozek v konfiguraci 6x4 se dvěma zadními hnanými nápravami a přední nehnanou lichoběžníkovou nápravou. Toto na Tatru netradiční konstrukční uspořádání umožní instalaci kabiny řidiče a posádky níže než u běžných vozů Tatra, to zlepší výhled z kabiny i komfort nastupování a vystupování do ní při běžném provozu. Oproti přední lichoběžníkové nápravě budou mít zadní nápravy tradiční tatrovácké řešení s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami, které zajišťují velmi dobré jízdní vlastnosti na silnici i na nezpevněných površích,“ vysvětlil Jakub Pončík, technický ředitel kopřivnické automobilky.
Samostatnou kapitolou je vývoj pokročilých asistenčních a automatizovaných systémů řízení. „Tatra Force e-Drive FCEV 6x4 bude vybavena komplexní sadou senzorů, radarů, lidarů a vysoce výkonným řídicím počítačem, které umožní instalaci řady elektronických asistenčních systémů a otevře cestu k automatizovanému řízení a plně autonomnímu provozu. Vozidlo tak bude schopno jezdit i bez přítomnosti řidiče v kabině a bude možné jej také ovládat bezdrátově na dálku.
Unikátním prvkem, který chceme na vozidle odzkoušet, je integrace dronu, jenž bude vůz doprovázet a monitorovat jeho provoz z ptačí perspektivy,“ přiblížil technologické vybavení vozu Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj. Tento systém poskytne další úroveň bezpečnosti, zlepší orientaci v terénu a umožní efektivní kontrolu například při pohybu v uzavřených areálech nebo nebezpečných zónách.
Pro komunální služby to znamená možnost krokového provozu při sběru odpadu, kdy se vozidlo pohybuje nízkou rychlostí bez nutnosti stálého zásahu řidiče, který se může věnovat samotné manipulaci s odpadem. V případě použití platformy Tatra Force e-Drive FCEV 6x4 s dronem u záchranářských a hasičských jednotek se otevírá možnost vysílat vozidla bez posádky do rizikových oblastí. Flexibilita systému automatizovaného řízení spočívá také v tom, že uživatelé si budou moci volit úroveň schopností a rozsah výbavy podle svých potřeb a finančních možností.
Tatra 26.10.2025
Tatra Force e-Drive FCEV 6x4 je konstruována tak, aby obstála v těžkých provozních podmínkách, což je charakteristické pro všechna vozidla značky Tatra. Nová vodíková Tatra vychází ze zásadních poznatků získaných při testování vozu Tatra Force e-Drive FCEV 8x6 a přináší efektivnější rozložení komponent i redukci zástavby pohonné jednotky a chladicího systému tak, aby bylo možné splnit požadavky na nízkoúrovňový nástup do kabiny. Současně jsme se zaměřili na vyšší efektivitu rekuperace a optimalizaci spotřeby vozu. Ve společnosti DEVINN si spolupráce s Tatrou Trucks velmi vážíme a uvědomujeme si důležitost naší úlohy při přípravě tohoto technologicky vyspělého prototypu,“ přiblížil Luboš Hajský, CEO společnosti DEVINN.
Základ vozu bude tvořit podvozek v konfiguraci 6x4 se dvěma zadními hnanými nápravami a přední nehnanou lichoběžníkovou nápravou. Toto na Tatru netradiční konstrukční uspořádání umožní instalaci kabiny řidiče a posádky níže než u běžných vozů Tatra, to zlepší výhled z kabiny i komfort nastupování a vystupování do ní při běžném provozu. Oproti přední lichoběžníkové nápravě budou mít zadní nápravy tradiční tatrovácké řešení s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami, které zajišťují velmi dobré jízdní vlastnosti na silnici i na nezpevněných površích,“ vysvětlil Jakub Pončík, technický ředitel kopřivnické automobilky.
Samostatnou kapitolou je vývoj pokročilých asistenčních a automatizovaných systémů řízení. „Tatra Force e-Drive FCEV 6x4 bude vybavena komplexní sadou senzorů, radarů, lidarů a vysoce výkonným řídicím počítačem, které umožní instalaci řady elektronických asistenčních systémů a otevře cestu k automatizovanému řízení a plně autonomnímu provozu. Vozidlo tak bude schopno jezdit i bez přítomnosti řidiče v kabině a bude možné jej také ovládat bezdrátově na dálku.
Unikátním prvkem, který chceme na vozidle odzkoušet, je integrace dronu, jenž bude vůz doprovázet a monitorovat jeho provoz z ptačí perspektivy,“ přiblížil technologické vybavení vozu Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj. Tento systém poskytne další úroveň bezpečnosti, zlepší orientaci v terénu a umožní efektivní kontrolu například při pohybu v uzavřených areálech nebo nebezpečných zónách.
Pro komunální služby to znamená možnost krokového provozu při sběru odpadu, kdy se vozidlo pohybuje nízkou rychlostí bez nutnosti stálého zásahu řidiče, který se může věnovat samotné manipulaci s odpadem. V případě použití platformy Tatra Force e-Drive FCEV 6x4 s dronem u záchranářských a hasičských jednotek se otevírá možnost vysílat vozidla bez posádky do rizikových oblastí. Flexibilita systému automatizovaného řízení spočívá také v tom, že uživatelé si budou moci volit úroveň schopností a rozsah výbavy podle svých potřeb a finančních možností.
Tatra 26.10.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
    









