Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Tata Nano - mini nebo mikro?

Údajně nejlevnější automobil světa, označovaný také jako lidový, představila na autosalonu v Dilií indická společnost Tata Motors. Během letošního roku by se mělo ještě objevit na tamním trhu, zatímco s vývozem do západní Evropy se zatím nepočítá.

Malý, nebo spíš mikro automobil je hodný svému názvu, neboť v řečtině znamená Nano – trpaslík. Vyznačuje se krátkými převisy a spartánsky vybaveným interiérem s nejnutnější výbavou. Podle výrobce má splňovat Euro IV a také indické bezpečnostní předpisy. Pro čtyřdveřový čtyřmístný automobil jsou přiopraveny dvě varianty pohonných jednotek. V prví fází bude zadní kola pohánět vzadu umístěný zážehový dvouválec se vstřikováním o objemu 623 cm³ a výkonu 24 kW (33 k) a se spotřebou 5 litrů na 100 kilometrů. Druhou variantu by měl pohánět vznětový motor o objemu 700 cm³.
Kromě mechanické čtyřstupňové převodovky přichází v úvahu také bezestupňová samočinná – řemenová s plynule měnitelným převodem.
Automobil Tata Nano by měl stát v přepočtu zhruba 45 000 Kč, což je asi polovina dosud nejoblíbenějšího indického modelu Maruti 800. Ale má to jeden háček. K ceně je třeba připočítat ještě DPH ve výši 12,5 % a náklady na transport, což představuje minimálně dalších 7000 Kč. Ceně pochopitelně odpovídá výbava, v níž chybí mj. airbagy, klimatizace, posilovač nebo radio. Vůz má pouze jeden stírač a analogový rychloměr. Karosérie je kovová, nárazníky plastové a nelakované.
Rozměrově se délkou 3,1 metru pohybuje mezi Smartem (2,7 m) a Sparkem (3,5 m), na šířku měří 1,5 metru, na výšku 1,6 metru.
Nano má pro Indii znamenat to samé, co kdysi například VW Brouk pro Německo nebo Fiat 500 pro Itálii. Indie je dnes považovaná za jeden z nejrychleji rostoucích automobilových trhů na celém světě. Experti odhadují, že odbyt osobních automobilů by měl ze současných 1,2 milionu v roce 2007 stoupnout až na 3 až 4 miliony v roce 2018. Cílovou skupinu by měla představovat hlavně střední vrstva, čítající kolem osmi milionů lidí, která si dosud mohla dovolit koupit jen motocykl nebo skútr, ale potřebovala by dopravní prostředek aspoň pro čtyři osoby.
V první fázi se počítá s výrobou 280 000 kusů, do pěti let má vzrůst na půl milionu a později až na jeden milion. Společnost Bosch, jedna z nejdůležitějších dodavatelů, vidí program společnosti Tata Motors velice reálně. O exportu do západní Evropy se zatím nepočítá, vedle Indie by se měl prodávat také v Malajsii, východní Evropě a Africe, přičemž bude hodně záležte na splnění přísných bezpečnostních a emisních norem.

Konkurence z Dubaje?
Ještě než Tata prezentovala svůj levný automobil, přišla konkurence ze Středního východu s modelem Tiger kub. Firma Praktiko, jediný výrobce automobilů ve Spojených Arabských Emirátech má v plánu nabízet malé dvoumístné vozítko v ceně ca 2000 eur. Se čtyřdobým dvouválcem o výkonu 28 k a točivým momentem 25 Nm má dosahovat rychlosti 95 km/h a na 100 km jízdy spotřebovat kolem čtyř litrů benzinu.


Jindřich Lasík, 1.2.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar