Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Systém Q2 pro Alfu GT a 147

Alfa Romeo představila samosvorný přední diferenciál Q2, který z hlediska aktivní bezpečnosti umocňuje silné stránky pohonu předních kol, poskytuje lepší ovladatelnost, a vytváří jisté výhody typické pro vozidla s pohonem všech kol, ovšem při nižší hmotnosti a nižší ceně.

Systém Q2 se u modelů Alfa GT a Alfa 147 dodává výhradně ve spojení s motorem 1.9 JTDM/ 150 k. Od roku 1997, kdy debutovala Alfa 156 JTD (první vůz na světě s technologií Common Rail), se podstatně zvětšil moment přenášený na kola také u vozidel kompaktní třídy. Pro zajištění kontroly proto Alfa Romeo připravila vyspělý systém Q2, založený na mechanickém samosvorném diferenciálu typu Torsen. Ten má za úkol hlavně dynamicky a proporcionálně rozdělovat točivý moment mezi přední hnací kola v závislosti na způsobu jízdy a povrchu vozovky. Ve spojení se zavěšením předních kol s dvojitými lichoběžníkovými rameny umožňuje provádět velmi efektivní tuning.
Firma Alfa Romeo se těší dobré pověsti pohonu předních kol mezi zákazníky. Proto vyvinula systém Q2, který vedle předností pohonu předních kol zvýšil adhezi, tažnou sílu, stabilitu a současně omezil nedotáčivost při akceleraci, zásahy elektronických systémů a rázy do volantu. Uvádíme dva praktické příklady vysvětlující technický potenciál systému Q2.


První případ: průjezd zatáčkou
Během průjezdu zatáčkou při nízké adhezi (mokro, sníh, bláto, atd.) nebo při sportovní jízdě vnitřní kolo často ztrácí adhezi, takže diferenciál přenáší sílu na méně zatížené kolo a snižuje moment přenášený na vnější kolo, které je vlivem odstředivé síly více zatížené a mohlo by přenášet větší sílu.
V této situaci mohou podle vybavení vozu nastat dvě různé reakce. U vozu bez ASR - VDC nastane prokluzování vnitřního kola, ztráta kontroly (silná nedotáčivost) a vůz neakceleruje ze zatáčky. Pokud je vůz vybaven ASR - VDC, pomocné systémy sníží přivřením škrticí klapky výkon motoru a znemožní tak ovládání motoru.


Jak reaguje Q2
Když začne vnitřní kolo ztrácet adhezi, hnací moment se přenáší více na vnější kolo, čímž dojde k omezení nedotáčivosti, zlepšení stability, zvýšení rychlosti průjezdu zatáčkou. Lepší přenos výkonu systémem Q2 zajišťuje výhodnější trakci při výjezdu ze zatáčky.


Druhý případ: povrch s nízkou adhezí
Při jízdě po povrchu s nízkou adhezí mívají kola často rozdílnou adhezi. Různou adhezi mohou mít kola např. při jízdě po zasněžené nebo mokré vozovce.
Za těchto podmínek při rozjezdu nebo prudké akceleraci začne jedno kolo vlivem mezních podmínek adheze prokluzovat, do volantu se přenášejí rázy, rozjezd není plynulý a je nutné provádět korekce směru volantem.


Jak reaguje Q2
Negativní jevy jsou odstraněny díky progresivnímu přenosu hnacího momentu na kolo s vyšší adhezí, čímž se např. usnadňuje rozjezd do kopce a zvyšuje se komfort jízdy na vozovkách s různorodou adhezí povrchu.


Alfa 147 Q2 i GT Q2 se kromě nového systému pohonu odlišuje leštěnou mřížkou chladiče a leštěnými kryty zpětných zrcátek, specifickými ráfky z lehké slitiny o průměru 17“, zadním spoilerem, chromovanou koncovkou výfuku, sníženým podvozkem a označením Q2 na zádi. Sportovní charakter představují červené stupnice přístrojů s bílým osvětlením, kožený potah volantu, kožená manžeta řadicí páky a páky parkovací brzdy s červenými švy, sedadla potažená černou látkou s červenými švy a logem, hliníkové pedály. Výbavu doplňují ještě např. systém VDC nebo 6 airbagů.
Zavedením verzí Q2 vozů Alfa 147 a Alfa GT se rozšiřuje nabídka těchto dvou modelů, které sklidily úspěch u veřejnosti a kritiky, a překonaly předem stanovené cíle. Vůz Alfa GT si např. zakoupilo v Evropě přes 55 000 zákazníků, Alfa 147 si od roku 2000 zakoupilo přes 500 000 zákazníků.

JL, 3.5.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar