Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Svět škodovek má otevřeno do konce října

AKTUALIZACEBlíží se poslední čtyři dny první sezóny Světa škodovek. Od 28.října do 31.října denně mezi 10. a 17. hodinou můžete zavítat do muzea. Ke každé zakoupené vstupence vás navíc čeká slevový poukaz na nákup v e-shopu Retro-auta.com

Obec Mrač zažila v létě velkou slávu. Pánové Tomáš Hervert a Pavel Zima tady otevírali muzeum Svět škodovek, o kterém se dlouho mluvilo. Unikátní expozice stala skutečností a pro veřejnost se otevře o tomto víkendu. Zatímco Tomáš Hervert sbíral hlavně závodní škodovky, tak Pavel Zima se vzhlédnul v prototypech a užitkových automobilech. Jak se říká, s jídlem roste chuť“, tak s přibývajícími exponáty mizel i prostor na skladování. Hledali a hledali, až našli opuštěnou budovu, jestli se objekt lze tak vůbec nazvat. Její minulost byla spojená mimo s historií značky Jawa. Před dvěma roky objekt zakoupili a v sobotu otevírali.


Hostů přijelo hodně, a protože jde o závodní škodovky, tak nemohli chybět tovární jezdci Václav Blahna, Svatopluk Kvaizar, Ladislav Křeček, Jiří Kotek, Milan Zapadlo, Vláďa Berger, Jaroslav Starý a jeho otec Josef, excelentní mechanik František Salamacha, spolujezdec Olda Gotfried, výtvarník Jiří Rameš, vrchař Petr Žáček (jako dárek věnoval prošoupané závodní boty v akváriu), a tak bychom mohli pokračovat


Slečna Lucie Engeová přivezla s maminkou závodní kombinézu, přilbu, boty, rukavice po svém otci Břetislavu Enge. Byly vystaveny u vozu Škoda 130 RS, na kterém vyvíjel v roce 1976 Milan Žid podvozek. Se Škodou 130 RS vybojoval společně se Zdeňkem Vojtěchem a Janem Šenkýřem pro značku Škoda evropský titul v závodech na okruzích.


Další vozy se podařilo získat od německého jezdce Willy Obermanna, který se zúčastňoval vytrvalostních okruhových závodů Veedol Cupu na legendární Severní smyčce Nürburgringu. Jedná se o Škodu Rapid 130 H, která s výkonem 140 k dosahovala rychlosti 265 km/h. Trojice Obermann, Kvaizar a Samohýl přišla o první místo v závodě 24 h Nürburgringu jen kvůli technické závadě. Jedná se o první závodní škodovku se vstřikováním paliva a s katalyzátorem. Neméně zajímavá je okruhová Škoda Favorit 1600 z roku 1989.


Nejstarším exponátem je Škoda Rapid z roku 1934. Měly být vyrobeny tři speciály s aerodynamickou karosérií pro závod 1000 mil československých. Ale k tomu nedošlo. S dvěma vozy obsadili ing. Vladimír Jahn a ing. František Mařík první dvě místa při Alpské jízdě na trase 1872 kilometrů.


O čtyři roky mladší je Škoda Favorit 904 se čtyřválcem 1.8 litru s výkonem 38 k. Předností vozu byla prostorná kabina a úsporný provoz, přesto velký úspěch nezaznamenala. Lidé v té době chtěli spíš menší a levnější automobily. Ze 170 kusů se údajně dochovaly jen dva.
Z prototypů stojí za zmínku Škoda 720 Combi, jejíž design navrhl v roce 1968 pan Jan Žáček. Proto se automobilu přezdívá Žáčkova bouda, Zkoušky vozu byly přerušeny po ujetí 35 000 kilometrů kvůli vadám na prosklené karosérii. Maska se bohužel po havárii nedochovala, byla nakonec upravena podle toho „co bylo po ruce“.


Jen málo kdo ví, že označení Favorit se objevilo nejen před druhou světovou válkou, ale také už v roce 1960. Škoda 990 Nov Favorit je jedním z prvních prototypů Škody 1000 MB, postavený čtyři roky před zahájením sériové výroby.


Zajímavých informací se ve Světě škodovek dozvíte z popisků, které najdete u každého exponátu. Přijďte se přesvědčit. Svět škodovek leží sice na katastru obce Mrač, ale najdete jej na silnici 109 vedoucí z Čerčan do Poříčí nad Sázavoucz

Info najdete na www.svet-skodovek.cz


JL
8.7.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar