Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru představuje novou generaci motorů boxer

Subaru postupně zveřejňuje detaily o novém přeplňovaném motoru CB18, jenž byl nejdříve ohlášen pro druhou generaci kombi Levorg, ale již se stihl představit také ve Foresteru Sport určeném zatím jen pro japonský trh.

Nový zážehový přeplňovaný čtyřválec je první jednotkou z nové generace motorů Subaru. Jde o pokračovatele motorů řad FA a FB, jež se ve vozech Subaru na všech světových trzích objevují v posledních deseti letech, a to jak v atmosférických verzích, tak s přeplňováním. Nový čtyřválec se zdvihovým objemem 1795 cm3 a s kódovým označením CB (Concentration Boxer) na tyto jednotky navazuje. Jeho přímým předchůdcem je přeplňovaný čtyřválec FB16 DIT známý taktéž z Levorgu.


S předchozími jednotkami novinku spojuje především pro Subaru typická plochá koncepce. Samozřejmostí je hliníkový blok se zalisovanými vložkami válců a hliníkové hlavy motoru. Oproti motorům FB došlo ke zmenšení rozteče válců ze 113 na 98,6 mm, což spolu s výrazně užšími protizávažími na klikovém hřídeli s délkou zmenšenou ze 350,5 na 315,9 mm vedlo ke zkrácení motoru o 40 mm. Subaru po vzoru motorů FA použilo řešení s vyosenými (o 8 mm) asymetrickými ojnicemi, jež omezují zatížení a tření pístu o stěny válců.


K významným změnám došlo také v hlavách motoru, v nichž jsou vždy umístěné dva vačkové hřídele poháněné jedním řetězem. Samozřejmostí je proměnné časování Dual AVCS pro sací i výfukové ventily. Každý vačkový hřídel má nyní samostatný kryt. Na spodní, výfukové straně je do hlav válců integrované výfukové sběrné potrubí.


Nový motor CB18 je vybaven přímým vstřikováním paliva pracujícím s tlakem až 32 MPa se vstřikovači umístěnými co nejblíže centrálně situovaným svíčkám. V nízkém až středním zatížení motor pracuje s chudou směsí s poměrem paliva až 1:30 (lambda 2). Přeplňování zajišťuje jednokomorové turbodmychadlo Garett M12 vybavené elektricky regulovaným obtokovým ventilem. Subaru pro tento motor navrhlo nový systém recirkulace výfukových plynů (EGR), jejž doplnilo čidly tlaku a teploty.


Chladicí systém nového motoru pracuje s mechanicky poháněným čerpadlem, ale jeho regulační systém je velmi propracovaný, po spuštění motoru podle teploty a zatížení se postupně „rozšiřuje“. Nejdříve chladicí kapalina cirkuluje v bloku motoru, následně se připínají hlavy válců a až nakonec i chladič. Systém mazání disponuje čerpadlem s proměnným průtokem umístěným pod klikovým hřídelem a poháněným samostatným řetězem. I přesto, že motor pracuje oproti jednotkám FB16 s o litr menší náplní oleje (cca 4 litry), je vybaven tryskami ostřikujícími zespodu dna pístů.


Představená verze plochého motoru CB18 je zatím určena pro japonský trh a zmiňované dva modely, v upravených verzích by se měla objevit také v nabídce na americkém trhu. O Evropě zatím rozhodnutí nepadlo. V budoucnu by se každopádně rodina motorů CB měla rozrůst o další objemové verze.


Základní parametry motoru CB18

Počet válců: 4
Počet ventilů: 16
Uspořádání: ploché (boxer)
Zdvihový objem: 1795 cm3
Vrtání x zdvih: 80,6 x 88,0 mm
Kompresní poměr: 10,4:1
Výkon: 130 kW (177 k) při 5200 – 5600/min
Točivý moment: 300 N.m při 1600 – 3600/min
Vstřikovací tlak: 32 MPa (320 bar)


Subaru 8.1.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar