Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru XV - stále stoprocentní Subaru

Subaru představilo první model XV v roce 2012 s výrazným neokoukaným designem ve stylu „Urban Adventure“, který snoubil jak robustnost, tak i sportovní vlastnosti. Tehdy o něm Subaru prohlašovalo, že jde o městské SUV.

Ale zákazníci byli jiného mínění, protože do městského provozu by byl až moc dobře vybaven, a jak jsme se několikrát v minulosti přesvědčili, díky symetrickému pohonu všech kol, robustní karosérii s „drsným“ designem, světlé výšce byl vhodný i pro jízdy v těžším terénu. Právě pro jeho outdoorové, skoro až offroadové vlastnosti si jej oblíbila klientela po celém světě. A dnes je klíčovým modelem, který vévodí prodejům značky Subaru.

Nový model je postaven na nové globální platformě Subaru, stejně jako nedávno představená Impreza. Významně zvyšuje pevnost a tuhost karoserie i podvozku, a bude použita i pro další modely. Technologie Subaru EyeSight, nově se sedmi funkcemi, je pro lepší komplexní bezpečnost součástí standardní výbavy každého nového Subaru XV.
Konstruktéři minimalizovali slepé úhly díky úzkým sloupkům A i C na také malými okénky v přední části dveří, na kterých jsou umístěna zpětná zrcátka. Přední okénka zajišťují jasný výhled šikmo vpřed.

Tenké rámy dveří a zadní sloupky karoserie přispívají k dobrému výhledu šikmo vzad. Poprvé byly u Subaru použity ploché lišty předních stěračů, jež minimalizují rušení výhledu při jejich pohybu.

Vynikající jízdní stabilita díky precizně navrženým základním konstrukčním prvkům a řešení symetricky uspořádaného pohonu všech kol Symmetrical AWD, který zajišťuje sebejisté jízdní vlastnosti za nejrůznějších podmínek díky nízko položenému těžišti a rovnoměrnému rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou.

Pohon všech kol aktivně, podle povrchu, rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola. Stálý pohon všech kol pro optimální rozložení točivého momentu mezi všemi čtyřmi koly je důkazem toho, že je lepší prokluzu předcházet než ho později kontrolovat. Z toho důvodu byl použit trvalý pohon všech kol, který rozděluje točivý moment za všech okolností na všechna kola – na rozdíl od připojitelného pohonu všech kol, který rozděluje točivý moment až poté, co dojde k prokluzu kol. Tímto způsobem je zajištěna stabilita dokonce i na silnicích, kde by vůz s připojitelným pohonem všech kol mohl uvíznout.

Zlepšení doznaly odezva řízení a stabilita, což vede k mnohem větší schopnosti provádět úhybné manévry. Automobil působí velmi stabilním dojmem i zásluhou minimalizace naklánění karoserie. Spolu s významnými zlepšeními tuhosti karoserie a dále zdokonalenému zavěšení kol přináší nízko položené těžiště vynikající agilitu při zatáčení i v náhlých vyhýbacích manévrech, která je na rovni výkonných sportovních vozů.

Součástí výbavy je také vysokovýkonná brzdová soustava. Spolehlivého citu v brzdách bylo dosaženo díky využití špičkového materiálu brzdových destiček a vylepšeného posilovače brzd. Zavedení nově navrženého brzdového třmenu a brzdových destiček citelně zvýšilo účinnost brzd. Výsledkem je vysoce spolehlivý brzdový systém.
Subaru XV je pro jízdu v terénu vybaveno režimem X-MODE, o kterém jsme psali v minulém článku.


Pasivní bezpečnost

Příčná tuhost karoserie je v ohybu o 90 % vyšší, torzní tuhost šasi o 70 %. Díky přepracované struktuře karoserie se energie nárazu přenáší odpředu dozadu bez přerušení třemi různými cestami a rozdělená energie se mnohem efektivněji absorbuje.
Všechny verze jsou standardně dodávány se sedmi airbagy včetně kolenního airbagu řidiče. Kromě toho ochranu cestujících zvyšuje přepracovaný spojovací hřídel a upravené bezpečnostní pásy.
Motor BOXER a podélně uložená převodovka pro lepší absorpci energie čelního nárazu. V případě srážky jsou motor a převodovka směrovány pod podlahu vozu. Tím se omezuje riziko, že vniknou do kabiny a zraní cestující.
Preventivní bezpečnost
SystémEyeSight přináší neobyčejně spolehlivou preventivní bezpečnost a snižuje zatížení řidiče pomocí funkcí jako je předkolizní brzdění, adaptivní tempomat, sledování rozjezdu vozidla vpředu, regulace ovládání plynu proti rozjetí do překážky, varování před opuštěním jízdního pruhu a kličkováním v jízdním pruhu a asistent pro udržování v jízdním pruhu.

Výbava byla rozšířena také o natáčecí světlomety Steering Responsive Headlight (SRH), které při zatáčení pohybují kuželem světla do stran. Protože jsou dálková
a potkávací světla umístěna v jednom modulu, funguje systém i při použití dálkových světlometů.

Asistent dálkových světel využívá speciální kameru, která detekuje vpředu jedoucí nebo protijedoucí vozidla a automaticky přepíná mezi dálkovými a potkávacími světly.
Nové Subaru XV je vybaveno také systémem monitorování vozidel v mrtvém úhlu zpětných zrcátek. Tento systém řidiče upozorní na riziko srážky, pokud by měl v úmyslu přejet do vedlejšího pruhu.

Připravena je také funkce upozornění na vozidla přibližující se šikmo zezadu – Rear Cross Traffic Alert, která pomáhá při couvání z parkoviště.


Motory

Subaru XV se dodává výhradně se zážehovými motory – 1.6i a 2.0i a převodovkou Lineartronic. Přibližně 80 % součástek u obou motorů bylo přepracováno a jsou ca o 12 kg lehčí. U dvoulitru s přímým vstřikem se zvýšil kompresní poměr (z 10,5 na 12,5), což vede ke zlepšení výkonu i spotřeby paliva a současně také odolnostimotoru proti tzv. klepání.
Motor o objemu 1,6 litru s nepřímým vstřikováním se vyznačuje se zvýšenou tuhostí bloku přinášející nižší vibrace a hluk. Pro vyšší výkon a nižší spotřebu paliva došlo k nárůstu kompresního poměru z 10,5 na 11,0, Zdokonalená převodovka Lineartronic výrazně rozšiřuje rozsah převodových poměrů a dokáže lépe udržet motor v nejefektivnějších otáčkách, což přináší efektivní a plynulejší akceleraci, vynikající výkonnost i nižší spotřebu paliva.


Interiér

Vůbec poprvé byl v Subaru použit velký displej s úhlopříčkou 8 palců, s jehož pomocí se ovládá navigační systém a prémiová audiosoustava. Dokonce i standardně nabízený audiosystém je vybaven displejem s úhlopříčkou 6,5 palce. Použití elektrostatického dotykového panelu dovoluje jednoduché a precizní ovládání.
Objem zavazadlového prostoru se zvýšil o 5 l na 385 l, po sklopení zadních opěradel o 24 l na 835 litrů.
V zemích, kde byly provedeny bezpečnostní nárazové testy, získal vůz vysoká hodnocení. Nedávno získalo zbrusu nové Subaru XV (evropská verze) v celkovém hodnocení nárazových testů European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) nejvyšší počet pěti hvězdiček.
Nové Subaru XV bylo oceněno třemi důležitými cenami: obdrželo cenu Grand Prix japonské bezpečnostní asociace Japan New Car Assessment Program (JNCAP) za nejvyšší bezpečnostní skóre 199,7 bodu (rekord držela dosud Toyota Camry se ziskem 187 b před třemi roky) v historii těchto testů, které provádí Ministerstvo pozemků, infrastruktury, dopravy a cestovního ruchu (MLIT) a Národní agentura pro bezpečnost automobilů a pomoc obětem (NASVA). V těchto testech nové Subaru XV získalo 5 hvězdiček a obdrželo také speciální cenu za standardně dodávaný airbag pro chodce (na japonském trhu).


Příklady cen
1.6iActive ES590 000 Kč
1.6i-SComfort ES660 000 Kč
2.0i-SComfort ES710 000 Kč
2.0i-SExecutive ES750 000 Kč
2.0i-SSport ES820 000 Kč


Všechny verze s převodovkou Lineartronic


Pohonné jednotky

Motor1.6i2.0i
Objem16001995
Výkon84(114)/6200115(156)/6000
Toč.moment150/3600196/4000
Rychlost175194
Zrychlení 0-100 km/h13,910,4
Spotřeba7,9/5,6/6,48,7/5,8/6,9
Přech.úhel21,6°
Nájezd.úhly18°/29°
Rozměry4465 x 1800 x 1615 mm
Rozvor2665 mm
Zav.prostor385/1310 l


Pozn: Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min ,rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km



Subaru + JL 23.1.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar