Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru XV - po všech stránkách nové

Na český trh přichází dlouho očekávaná novinka – Subaru XV, které hned zaujme nápadným vzhledem v kompaktním sportovním balení, ale současně nabídne i celé spektrum nových vlastností, se kterými jsme se u vozů této kategorie zatím nesetkali.

V letošním roce slaví Subaru 40 let od zahájení sériové výroby vozů s pohonem všech kol a 20 let od chvíle, kdy byl v dnešním Kongresovém centru zahájen prodej Subaru v ČR. Prvním dárkem k výročním je model XV.
Už na pohled musí auto chtě nechtě zaujmout. Není ani osobní, ani SUV ani terénní. Sedíte sice výš, ale jedete s ním jako s osobním, pohon všech kol je trvalý a přestože je světlá výška 220 mm, tak je neobyčejně stabilní. Prostě XV je po všech stránkách nové.
Ale nejde jen o nový model, ale také nové zážehové motory 1.6 a 2.0 a novou bezestupňovou převodovku CVT. Právě kombinaci CVT a dvoulitru jsme měli možnost vyzkoušet si v krátké jízdě, a musíme říct, že Subaru je zase o krok dál.
Zatímco proporce akcentují především eleganci a lehkost, v designu exteriéru se spojuje velká světlá výška, velké pneumatiky a řada rysů SUV. Vůz nabídne stálý pohon všech kol Symmetrical AWD a dynamický podvozek (Subaru DC3).
V porovnání s motorem 1,5 l se nový zážehový agregát 1,6 l chlubí vyšším výkonem (115 k) v širokém rozsahu otáček a současně dosahuje lepší rovnováhy mezi spotřebou paliva a okamžitou odezvou na pokyny od plynového pedálu.
Provedení 2.0i (150 k) nabízí nejen příjemně nízkou hmotnost, ale v dané třídě též špičkovou spotřebu paliva. Kromě toho vykazuje vysoký točivý moment v pásmu nízkých až středních otáček. (popis motoru přineseme zítra)
Provedení s lehkým a kompaktním motorem 2.0D (147 k) s protiběžnými písty nabízí vysoký točivý moment od nízkých otáček. Základní provedení se též chlubí výtečnou spotřebou paliva a nízkou hladinou emisí CO2.
Konstruktéři dokázali zajistit dlouhý rozvor bez nárůstu celkové délky vozu. Získané centimetry využili k většímu prostoru pro kolena zadních cestujících. Jednu polovinu podlahy zavazadelníku lze naklonit uchycením pásků do speciálních háčků. Tím se zmenší velikost schodu za nakládací hranou, což usnadňuje manipulaci s těžkými předměty.
Nový design předních sedadel s vyšší polohou při sezení zpříjemňuje pobyt za volantem. Sedadlo řidiče je elektricky nastavitelné v šesti směrech. Kompaktní navigace nabízí snadnou připojitelnost a vysokou míru kompatibility s nejrůznějšími digitálními médii. Multifunkční displej (MFD) sloužící k vizuálnímu upozorňování řidiče se dodává ve standardním i vylepšeném (High Grade) provedení, které nabízí barevnou LCD obrazovku o úhlopříčce 4,3".
V rozích předního i zadního nárazníku si lze povšimnout speciálních hran ke zlepšení aerodynamických parametrů vozidla. Přívod vzduchu do mezichladiče systému přeplňování vznětové jednotky již není v otvoru na kapotě vozu, ale je začleněn do prostoru pod kapotou.
Standardní multifunkční displej (MFD) nabízí praktické informace jako je např. venkovní teplota, čas, doba jízdy od poslední zastávky a průměrná rychlost. Obrazovky s obsahem Eco napomáhají řidiči snížit spotřebu paliva pomocí šesti různých nástrojů, jakým je např. ukazatel měření Eco nebo obrazovky zachycující ekologičnost a hospodárnost jízdy. U vozů se systémem Auto Start Stop se zobrazuje i doba nečinnosti motoru a množství ušetřeného paliva.
Multifunkční displej podle potřeby aktivuje zobrazování důležitých informací, jako je např. doba jízdy od poslední přestávky, venkovní teplota nebo teplota u povrchu vozovky za chladného počasí, resp. stav nejrůznějších palubních systémů. Na multifunkčním displeji může zobrazovat i situace zachycená zadní parkovací kamerou. Podsvícení u vozů s vyšší výbavou má bílou barvu; u standardního je červené.
Pro XV byla vyvinuta nová, lehká, kompaktní a ekologicky šetrnější převodovka Lineartronic se speciálními lamelovými řetězy. Tím bylo možné zvětšit rozsah převodových stupňů a zlepšit hospodárnost. Použití řetězu pro přenos točivého momentu mezi dvojicí řemenic ve variátoru se odrazilo v kompaktnějších rozměrech a vyšší účinnosti přenosu sil, což vede k nižší spotřebě paliva. V první fází je převodovka CVT k dispozici pro zážehové motory bude později.
V závislosti na typu převodovky jsou k dispozici dva typy centrálního diferenciálu, který je základem systému AWD. Verze s převodovkou Lineartronic používá stálý pohon všech kol s aktivním rozdělováním točivého momentu. Zahrnuje lamelový diferenciál (MP-T) pro přenos hnací síly na kola zadní nápravy. Jednotka řízení převodovky používá základní nastavení s rozdělením točivého momentu v poměru 60:40. Pokud je zaznamenán prokluz předních kol, systém okamžitě zvýší točivý moment přenášený na kola zadní nápravy, aby byla zajištěna dostatečná trakce.
Verze s mechanickými převodovkami mají stálý pohon všech kol s centrálním diferenciálem s omezenou svorností a viskózní spojkou. Tento systém spojuje centrální diferenciál s kuželovými koly se základním rozdělením hnacího momentu v poměru 50:50 a viskózní spojku pro diferenciál s omezenou svorností.
Vpředu je nezávislé zavěšení se vzpěrami McPherson, které používají nově vyvinuté ventily s rychlejší odezvou. Výsledkem je vyšší tuhost v horní části zavěšení, rychlá reakce systému odpružení a lepší odezva. Přední vzpěry byly doplněny pružinou pro propružení kol směrem dolů, která se uplatní při zvládání rizikových jízdních situací. Omezuje se odskakování vnitřních kol a zabraňuje přizvedávání karoserie při průjezdu zatáčkami. Tím se omezilo naklánění karoserie, zlepšily záběrové schopnosti pneumatik a zvýšila stabilita v zatáčkách.
Vzadu je nezávislé dvojité lichoběžníkové zavěšení. Zadní tlumiče používají nové ventily s rychlou odezvou, což přispívá k rychlé regulaci systému odpružení od samotného začátku zdvihu i celkově lepší reakci. Úpravou zadních stabilizátorů se snížilo naklánění karoserie a zlepšilo pohodlí cestujících.
K omezení mrtvých úhlů směrem vpřed a do stran napomohlo tvarování průřezu předního A-sloupku a začlenění přídavných bočních okének do předních dveří. Ke zmenšení mrtvých úhlů pod předním A-sloupkem přispělo i přemístění vnějších zpětných zrcátek na vnější plechy karoserie.Výsledkem zvětšení vnějších zpětných zrcátek je širší zorné pole. Kvůli výhledu směrem vzad byla přepracována konstrukce zavěšení výklopné zádě a rozvržení prvků uchycení ve střeše. Maximálně se ztenčila obvodová část kolem okna.
Součástí standardní výbavy je stabilizační systém (VDC) přispívající ke stabilitě jízdy ve vozech využívajících symetrického pohonu všech kol. Chování vozidla sledují a regulují systémy ABS, TCS (řízení motoru a diferenciálu s omezenou svorností pro optimální trakci) a VDC (stabilizační systém). Elektronická řídicí jednotka stabilizačního systému již obsahuje senzor podélného zrychlení, senzor příčného zrychlení a senzor rychlosti stáčení, aby celková hmotnost systému VDC byla co nejnižší.

Motor1.6i2.0i2.0D
Objem160019951998
Výkon84(115)/5600110(150)/6200108(147)/3600
Toč.moment150/4000196/4200350/1600-2400
Rychlost179 (5MT)187(6 MT)198 (6MT)
Rychlost175 (CVT)187 (CVT)-
Zrychlení13,1(5MT)10,5 (6MT)9,3(6MT)
Zrychlení13,8(CVT)10,7 (CVT)-
Spotřeba8,0/5,8/6,8 (5MT)8,8/5,9/6,9 (6MT)6,8/5,0/5,6 (6MT)
Spotřeba7,9/5,5/6,3 (CVT)8,6/5,5/6,6 (CVT)-
Rozměry4450 x 1780 x 1570 mm
Rozvor kol2635 mm
Světlá výška220 mm
Zav.prostor380 l


Pozn: Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km



Příklady cen
ModelPřev.MTPřev CVT
1.6 Active569 000 Kč-
1.6 Comfort-689 000 Kč
2.0X Active599 000 Kč
2.0X Comfort659 000 Kč709 000 kč
2.0X Executive729 000 Kč769 000 Kč
2.0D Active709 000 Kč
2.0D Executive829 000 Kč




JL, 5.3.2012




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar